שתף קטע נבחר

הכבוד המפוקפק: סערת הפרידה מוויין רוני

החלוץ הוותיק (33) יופיע הערב (22:00) בפעם ה-120 והאחרונה בנבחרת אנגליה במשחק הידידות מול ארה"ב. רבים טענו שהמחווה לא מגיעה לו, העבירו ביקורת על ההחלטה וגם פארסת ההכנסות מהאירוע לא מוסיפה שקט לשחקנים של סאות'גייט לפני המפגש הגורלי עם קרואטיה

רוני ()

וויין רוני נחשב לאחד הכדורגלנים הגדולים ביותר בתולדות נבחרת אנגליה. הוא רשם בה 119 הופעות וכבש 53 שערים, יותר מכל שחקן אחר בהיסטוריה אחרי ששבר את שיא הכיבושים הקודם (49) של בובי צ'רלטון. על פניו, הזמנתו לנבחרת לצורך קבלת כבוד וסגירת מספר עגול של 120 הופעות נראתה כמתבקשת.

 


 

למרות זאת, ההחלטה של גארת' סאות'גייט לזמן את החלוץ הוותיק (33) למשחק הידידות היום (חמישי) מול ארצות הברית בוומבלי לא התקבלה בשלווה ברחוב הספורטיבי. רוני הוא הראשון שיקבל את הכבוד של משחק פרידה הנערך לכבודו והדבר עורר מחלוקת.

 

View this post on Instagram

Straight down to business.

A post shared by England (@england) on

שיאן הכובשים בנבחרת. וויין רוני (צילום: EPA) (צילום: EPA)
שיאן הכובשים בנבחרת. וויין רוני(צילום: EPA)

 

הקפטן לשעבר הודיע על פרישתו מהנבחרת באוגוסט 2017. לאחרונה הוא לבש את מדיה במשחק מול סקוטלנד לפני שנתיים בדיוק, בנובמבר 2016, ולא היה שותף כמובן להופעה המוצלחת במונדיאל האחרון, בו הגיעה אנגליה לחצי הגמר. כעת הוא יענוד שוב את הסרט במשחק מול האמריקנים כאשר ישולב כמחליף במחצית השנייה.

 

ובכל זאת, באנגליה לא חסרים כאלה הסבורים שלא מגיע לרוני לקבל כבוד שכזה. בממלכה טענו שכוכבי עבר שרשמו מספר גדול של הופעות, ואף הישגים גדולים יותר כמו זכייה במונדיאל ב-1966 והעפלה לחצי גמר המונדיאל ב-1990, היו ראויים לקבל את הכבוד לפניו.

 

לא שיחק שנתיים בנבחרת. וויין רוני (צילום: AFP) (צילום: AFP)
לא שיחק שנתיים בנבחרת. וויין רוני(צילום: AFP)

 

לטענתם, העובדה ששמות גדולים יותר מרוני כמו בובי צ'רלטון, בובי מור, פיטר שילטון, פול אינס, סטיוארט פירס, סטנלי מת'יוס, גארי ליניקר ודייויד בקהאם לא זכו לכבוד, ולעמת זאת וויין רוני כן זוכה לכך, נותנת לו פריבלגיה שלא מגיעה לו ופוגעת ביוקרה של ייצוג המדינה במדי הנבחרת.

 

בתקשורת הזכירו את המקרה המפורסם של ג'ף הרסט, כובש השלושער נגד גרמניה המערבית ב-2:4 בגמר של 1966, שאמר למנג'ר דאז אלף ראמזי "להתראות בפעם הבאה", וקיבל תשובה: "רק אם תקבל זימון". ההרגשה היא שהופעה בנבחרת האנגלית כבר לא נחשבת ליוקרתית כמו פעם, בטח לא כמו בזמנים בהם נחשבה אנגליה למעצמת כדורגל.

 

בובי צ'רלטון זכה במונדיאל ורוני מקבל יותר כבוד (צילום: AFP) (צילום: AFP)
בובי צ'רלטון זכה במונדיאל ורוני מקבל יותר כבוד(צילום: AFP)

 

"ההחלטה הזו היא בושה", כתב סיימון ברנטון בטור ב'גרדיאן'. "היא פוגעת בהיסטוריה של הנבחרת ובאתוס של המנג'ר הנוכחי, שהצהיר על המהפכה ושילוב הצעירים, אבל עכשיו מחזיר שחקן בן 33 כדי שיקבל תשואות מזויפות".

 

דבר נוסף שעיצבן את האוהדים האנגלים היה הידיעות הסותרות אודות השימוש שייעשה בהכנסות המשחק, הצפויות להגיע לכ-3 מיליון ליש"ט (כ-4 מיליון דולר). תחילה נמסר שהן יועברו לקרן על שמו של וויין רוני, המיועדת לצדקה עבור ילדים חולים ברחבי אנגליה ולא לטובת ההתאחדות האנגלית. לאחר מכן נמסר באופן רשמי: "ההתאחדות היא גוף ללא מטרת רווח. ההכנסות מהמשחק יהיו לטובת הכדורגל האנגלי. יחד עם זאת, נעזור לרוני לגייס כספים עבור הקרן באמצעות יוזמות אחרות".

 

"האוהדים הוכיחו שהנבחרת חשובה להם" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"האוהדים הוכיחו שהנבחרת חשובה להם"(צילום: רויטרס)

 

גולשים עצבניים הגיבו: "אנשים קנו כרטיסים כי חשבו שההכנסות יועברו למען המטרה הזו, האם הם יוכלו כעת לקבל את כספם בחזרה?". ברנטון התייחס לכך בטורו: "אסור להיות נאיבים ולחשוב שמטרות צדקה או מחויבות כלכלית צריכים לשנות משהו".  

 

ב'דיילי מייל' פורסם טור של מרטין סמואל, בו נכתב: "גארת' סאות'גייט דיבר על כך שנהיה קל מאוד להגיע לנבחרת, אבל התגובות של האנשים על הזימון של רוני מוכיחות שאכפת להם מאנגליה".

 

גארת סאות'גייט (צילום: gettyimages)
החלטה בניגוד למדיניות שלו. גארת' סאות'גייט(צילום: gettyimages)

 

גולשים אחרים כתבו: "ההתאחדות האנגלית גרמה לפיחות במעמד של המשחקים הבינלאומיים. זה פשוט מגוחך ומטורף, לא הייתי קונה כרטיס כדי לצפות בפארסה הזו. רבים מהשערים

שלו היו בפנדלים ולקראת סיום הקריירה הוא לא תרם שום דבר. במונדיאלים הוא לא עשה כלום ורבים סבורים שהוא שיחק בנבחרת רק בגלל שהיה במנצ'סטר יונייטד באותה תקופה. הוא היה גיבור נגד כלומניקים וכל כך הרבה פעמים שיחק במקום כאלה שהגיע להם יותר ממנו, זו פשוט בדיחה".

 

לכולם ברור שהזימון של רוני אינו מקצועי. הוא עזב את אברטון בסיום העונה שעברה והצטרף לוושינגטון די סי יונייטד מליגת ה-MLS. מאז הספיק להבקיע 12 שערים ב-21 משחקים ונבחר לשחקן המצטיין של הליגה בחודש אוקטובר, כשעזר לקבוצתו להעפיל למשחקי הפלייאוף אחרי שקודם לכן היא דורגה בתחתית. ברור לכולם שהליגה האמריקנית רחוקה מהרמה של הפרמייר ליג ושרוני כבר הרבה מעבר לשיאו, ובכל מקרה, הוא אמור רק לקבל כבוד על הדשא. במשחק הבא של האנגלים בליגת האומות, ביום ראשון הקרוב מול קרואטיה בוומבלי, הוא כבר לא יהיה חלק מהסגל.

 

לוגו וויין רוני (צילום: getty images)
הקרן של וויין רוני. אז לאן יילך הכסף?(צילום: getty images)

 

רוני עצמו לא התייחס לביקורות. "אני מרגיש נהדר לחזור", אמר במסיבת עיתונאים. "אני מכיר את רוב השחקנים איתם שיתפתי פעולה בעבר. אני גם מכיר את גארת' סאות'גייט ואת אנשי הצוות המקצועי. זו פריבילגיה להיות בסביבה כזו. זו תהיה בשבילי הזדמנות לומר תודה לאוהדים ולכל מי שתמך בי ב-15 השנים האחרונות. אני גם מאושר מכך שהמשחק יעזור לשפר את חייהם של המון ילדים. אני בעצמי אבא ויודע עד כמה זה חשוב לעזור לילדים שלא מקבלים את הצ'אנס שילדים אחרים מקבלים".

  

ההופעה ה-120 של רוני תציב אותו במרחק של חמש הופעות בלבד משיאן ההופעות בכל הזמנים של הנבחרת, שוער העבר פיטר שילטון. לדעתו, גם אם ההתאחדות האנגלית לא חלקה כבוד דומה בשעתו לשחקני עבר גדולים, אין הדבר מעיד על כך שקיום המשחק לכבודו אינו במקום.

 

פיטר שילטון עם מראדונה. שיאן ההופעות בנבחרת (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
פיטר שילטון עם מראדונה. שיאן ההופעות בנבחרת(צילום: gettyimages)

 

הארי קיין (צילום: AP)
הארי קיין. רוני: "גם לו יגיע הכבוד"(צילום: AP)

 

"כל אחד יכול לומר את דעתו", הגיב רוני, "אבל מה שחשוב לי זה שההתאחדות החליטה שמתאים לקיים את המשחק הזה ושגם השחקנים הסכימו לכך. זה לא נעשה מעולם בעבר, אבל אני מקווה שהארי קיין יקבל את הכבוד הזה בעוד 10 או 15 שנים. הוא מסוגל לשבור את שיא הכיבושים בנבחרת. המחלוקת קיימת רק בגלל ששחקנים לא קיבלו בעבר את הכבוד לו הם ראויים, אז אולי זו הפעם הראשונה, אבל אני מקווה מאוד שלא האחרונה".

 

אשתו של רוני, קולין, כתבה בטוויטר: "אני לא מאמינה עד כמה אנשים יכולים להיות שליליים. בואו נחגוג את ההישגים של כולנו. נשבר שיא אחרי 50 שנה (של הכיבושים בנבחרת) וברור שצריך להכיר בזה".

 

וויין רוני (צילום: רויטרס)
"העיקר שההתאחדות והשחקנים הסכימו". רוני(צילום: רויטרס)

 

מגן העבר של מנצ'סטר יונייטד, גארי נוויל, שרשם 85 הופעות, לא מבין גם הוא

את המקטרגים: "אני חושב שהיו צריכים לארגן את המשחק הזה כאשר וויין הודיע על פרישתו מהנבחרת. אני מאוד שמח שמארגנים את זה, כי רוני אוהב את אנגליה והיה שחקן גדול בנבחרת. מגיע לו הכבוד הזה, רק התזמון היה צריך להיות שונה".

 

כאמור, יותר מהפרידה מרוני, את האוהדים מעניין המפגש הרשמי עם קרואטיה ביום ראשון הקרוב בוומבלי. השחקנים של גארת' סאותג'ייט יגיעו אחרי הניצחון 2:3 היוקרתי על ספרד בחוץ. הספרדים והקרואטים יתמודדו ביניהם היום ולאחר המשחק יידעו האנגלים לאיזו תוצאה הם יזדקקו כדי לעלות לשלב הבא.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים