שתף קטע נבחר

היריב האמיתי: המלחמה של צ'לסי בגזענות אוהדיה

שירים אנטישמיים ביציע, תמונות עם סממנים נאציים ויחס מחפיר לשחורים. קומץ קיצוני של אוהדי הבלוז הרים את ראשו בשנים האחרונות ולמרות צעדים קשים מצד ההנהלה מצליח בינתיים להכתים את המועדון כולו

 

שלב הבתים בליגה האירופית, באופן צפוי למדי, הלך חלק עבור צ'לסי. היא הגיעה למשחק האחרון ביום חמישי, מול וידי בהונגריה, כשהיא כבר יודעת שהמקום הראשון מובטח לה לקראת הגרלת 32 הגדולות. המשחק הסתיים ב-2:2 מלא אקשן, אבל צ'לסי הפסידה בענק.

 

לא רק שחלק מאוהדי הקבוצה שרו שירים אנטישמיים באצטדיון, אלא שקבוצה קטנה מהם הצטלמה ליד פאב בבודפשט כשהיא נושאת שלט הכולל סמל נאצי, גולגולת שהייתה מזוהה עם האס-אס. במועדון מעריכים כי הקבוצה הזו הייתה שייכת לאוהדים שנסעו למשחק ללא כרטיס ולא נכנסו לאצטדיון, אבל זה לא בדיוק מסיר את הריח הרע מהנושא.

 

הבעיה היא שצ'לסי מתמודדת כבר יותר מדי זמן עם העניין. כזכור, בקבוצה הודיעו לפני מספר חודשים על תוכנית לשלוח אוהדים גזענים לסיור לימודי באושוויץ, אבל פעם אחר פעם עולות לכותרות תקריות שמראות שחלקים מסוימים בקהל של הבלוז פשוט ממשיכים להזיק לקבוצה. גם ההודעה של המועדון אחרי התקרית האחרונה, לפיה האוהדים האחראים הם "חסרי מוח" ו"ביישו את צ'לסי", לא צפויה להזיז משהו, כמו גם העונש הצפוי מאופ"א (קנס וסגירת יציעים על הפרק).

 

צ'לסי  ()
הדגל האנטישמי שהניפו אוהדי צ'לסי

צ'לסי  (צילום: רויטרס)
האוהדים במשחק החוץ מול וידי(צילום: רויטרס)
 

  

הבעייתיות של אותם גורמים בקהל לא מתבטאת רק באנטישמיות, אלא גם בגזענות כלפי שחורים. רק מספר ימים לפני המשחק מול וידי, צ'לסי פגשה את מנצ'סטר סיטי והחלוץ האורח ראחים סטרלינג האשים אוהדים מקומיים בקללות גזעניות כלפיו. לפני שלוש שנים התרחש המקרה המזעזע בו קבוצת אוהדי צ'לסי דחפו אדם שחור מחוץ לרכבת התחתית בפריז לפני משחק מול פ.ס.ז', ושרו: "אנחנו גזענים, ואוהבים את זה". יחד עם הפרסומים בשנה האחרונה על הגזענות הקשה נגד שחורים במחלקת הנוער של צ'לסי בשנות ה-90, מקבלים תמונה עגומה.

 

ב-FARE. ארגון נגד גזענות בספורט, דווקא שיבחו השבוע את הפעילות העקבית של צ'לסי לטיפול בתופעה, אבל אותה פעילות רק מדגישה את עוצמת הבעיה. למרות שרומן אברמוביץ' שם לעצמו כמטרה לנקות את היציעים מגזענות וחותר לכך בעקביות, אוהדים מסוימים ממשיכים לסבך את המועדון.

 

כמובן שצ'לסי אינה לבד במאבק. ארגון אחר הפועל בנושא באנגליה, "קיק איט אאוט", דיווח כי בעונה שעברה הייתה עלייה של 11 אחוזים בקריאות גזעניות במגרשי הליגה, השנה השישית ברציפות בה נרשמת עלייה. אבל המקרים הבולטים של הזמן האחרון הציבו את המועדון מלונדון במוקד.

 

 

צ'לסי  (צילום: Getty Images)
ראחים סטרלינג. האשים את האוהדים בקריאות גזעניות(צילום: Getty Images)

 

חלק גדול מהבעיה, כך נראה, טמון ביריבות העירונית עם טוטנהאם. הספרס מזוהים עם האוכלוסייה היהודית בלונדון וכחלק מהאיבה הספורטיבית, התפתחה מסורת מכוערת של קריאות אנטישמיות. ייתכן מאוד, כפי שנטען בעבר, כי באותן קריאות מכוערות לא טמונה משמעות אנטישמית אמיתית, והן נועדו רק כדי להקניט את הקהל היריב כחלק מקרב השירים בין מחנות האוהדים. עם זאת, זה לא משנה את העובדה שטרמינולוגיה מכוערת מאוד נכנסה לרפרטואר הקבוע והמסורתי של אוהדי צ'לסי, אפילו אם מדובר רק בקומץ.

 

הגזענות שחלחלה ליציעי סטמפורד ברידג' לא מתבטאת כאמור מתבטא רק בדרבי מול הספרס. במחקר שפורסם ב-2015, התגלה שבשלוש השנים שקדמו לחשיפת הממצאים, צ'לסי הייתה הקבוצה שאוהדיה היו מעורבים במספר הגדול ביותר של תקריות גזעניות בנסיעות ברכבת אל משחקים ובחזרה. אל תשחבו שזה הסתיים בשלוש השנים שעברו מאז - רק ביום ראשון האחרון המשטרה החלה לחקור אוהדי צ'לסי ששר שירים אנטישמיים ברכבת בחזרה מהמשחק בברייטון.

 

עוד ב-2015, הפרמייר-ליג חשפה נתונים לפיהם צ'לסי, יחד עם ווסטהאם, היו אלו שנאלצו להשעות את הכמות הגדולה ביותר של אוהדים גזענים במהלך העשור הקודם. לא פלא שבסקר שנערך לפני שלוש שנים בקרב תושבי לונדון, אוהדי מילוול הידועים לשמצה כמעט איבדו את הבכורה לאוהדי צ'לסי בשאלה: מי הם האוהדים הגרועים בעיר?

 

צ'לסי  (צילום: Getty Images)
יריבות ארוכה בין הקבוצות. דלה עלי בדרבי מול אוהדי צ'לסי(צילום: Getty Images)
 

 

מי שלוקחים את הגזענות רחוק יותר הם חברי ארגון החוליגנים "ציידי הראשים", שסמלם הופיע על אותו שלט בבודפשט בשבוע שעבר לצד הסמל הנאצי. כאן אין שאלה בנוגע לכוונות האמיתיות של הקריאות שלהם: מדובר בארגון ימני-קיצוני עם קשרים לארגונים ניאו-נאציים. הגוף שקם בסוף שנות ה-60 היה פעיל במיוחד בתקופות האיומות של החוליגניות באנגליה, וככל הנראה צובר תאוצה מחודשת בשנים האחרונות. בסרט דוקומנטרי של הבי-בי-סי נחשף ששניים מחברי הארגון הטילו אימה בביקור באושוויץ, כאשר הצדיעו במועל יד לעוברים ושבים.

 

הבעיה אינה מוגבלת לאוהדי צ'לסי: בתחקיר של הטלגרף, היו"ר של מועדון חובבני יהודי בלונדון, "בריידי מכבי", סיפר כי הקללות האנטישמיות הפכו לדבר שבשגרה במשחקים בכל הגילאים, גם בנערים. מדובר בצרה שצומחת באנגליה דווקא בתקופה בה הניסיונות לעקור את הגזענות מהמגרשים הולכים וגוברים.

  

ובכל זאת, אוהדי צ'לסי, החלק הרע שבהם, עדיין עומדים בקדמת הבמה. הרוב מורכב מאוהדים נאמנים ואיכותיים, כאלו שבאים כדי לתמוך בקבוצה. ולמרבה הצער, הוא נדחק אחרונה בזמן שאוהדים שככל הנראה ניזונים ממסורת של שנאה, שלא טופלה באופן רציני במועדון עד לשנים האחרונות, מלכלכים את האצטדיונים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים