שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

הקשר שריאל מדריד חיפשה היה על הספסל / "מר עולם"

לפעמים לא צריך לקנות שחקנים שרוצים לרענן את הקבוצה, סנטיאגו סולארי נתן הזדמנות למרקוס יורנטה החצי אלמוני, שמחזיר לו בענק על המגרש והפך לשם החם של הבלאנקוס

רק לפני חודש וחצי מרקוס יורנטה היה מיואש. לקשר הכישרוני נמאס להתייבש ביציע ועל הספסל של ריאל מדריד, והמחשבות כבר היו נתונות לחודש ינואר, לחלון ההעברות. הוא שקל לעזוב את ריאל, הקבוצה אותה הוא אוהד מאז שהוא זוכר את עצמו ובה הוא משחק מאז שהיה ילד.

 

אבל הנה חלפו שישה שבועות בלבד, וכרגע יורנטה הוא השם שנישא על שפתיהם של עשרות מיליוני אוהדי ריאל בכל העולם. עם כל הכבוד לקפטן סרחיו ראמוס ולשחקן השנה בעולם לוקה מודריץ', יורנטה הוא השם החם ביותר של הבלאנקוס. הכותרות בספרד הכריזו בסוף השבוע – "כוכב נולד".

 

מרקוס יורנטה (צילום: רויטרס)
מרקוס יורנטה. "כוכב נולד"(צילום: רויטרס)

 

בשבת האחרונה רשם יורנטה בן ה-23 את רגע השיא בקריירה שלו, כשזכה בתואר הראשון בחייו, גביע העולם למועדונים. נכון, זה לא התואר הכי חשוב בעולם, והיריבה, אל-עין מאבו דאבי, היא אלמונית למדי. ובכל זאת, יורנטה היה השחקן הטוב על המגרש במשך כל 90 הדקות ובצדק זכה בתואר איש המשחק. וכמובן, השער שהבקיע בדקה ה-60 היה הדובדבן שעל הקצפת. זה לא היה סתם שער, אלא בעיטה אדירה מהאוויר מ-20 מטר אל הרשת. זה היה ביצוע מושלם, השער היפה במשחק, וזה שבעצם הבטיח לריאל את הניצחון ואת התואר ומה שהכי מדהים, זה היה שערו הראשון של יורנטה במדי ריאל מדריד.

 

"אני מקדיש את השער לכל המשפחה שלי, לכל החברים ובעיקר לחברה שלי", אמר יורנטה הנרגש בסיום המשחק. והחברה פטריסיה? היא לא הייתה מסוגלת לעצור את הדמעות. "הם אלו שתמיד נמצאים שם עבורי, הם מכילים אותי כשאני בלתי נסבל, והם סובלים יחד איתי כשאני עובר זמנים קשים, כשאני סובל. לכן השער הזה הוא עבורם", סיכם הקשר הבלונדיני.

 

מרקוס יורנטה (צילום: EPA)
ותודה להוריי שהביאוני עד הלום(צילום: EPA)

 

אלו לא היו סתם קלישאות, שכן יורנטה, למרות כישרונו הגדול, באמת עבר כמה שנים קשות ולא פשוטות. הוא כמעט ולא קיבל הזדמנויות אצל המאמנים הקודמים של ריאל, זינדין זידאן וז'ולן לופטגי, שכמעט התעלמו ממנו לחלוטין למרות שמדובר בכוכב הנבחרת הצעירה של ספרד ושחקן עם פוטנציאל אדיר.

 

לא קיבל יותר מדי צ'אנסים

יורנטה הצטרף למחלקת הנוער של הבלאנקוס כשהיה בן 13 ואחרי שהרשים בקבוצות הצעירות הוקפץ בגיל 18 לקבוצת המילואים, אותה אימן אז זידאן. את הבכורה בקבוצה הראשונה הוא ערך ב-17 באוקטובר 2015, כשנכנס כמחליף במקום מתיאו קובאצ'יץ' בניצחון 0:3 על לבאנטה. המאמן היה אז רפא בניטס, שזמן קצר לאחר מכן פוטר והוחלף ע"י זיזו.

 

יורנטה האמין שהמאמן הצרפתי, שהדריך אותו בקבוצת המילואים ייתן לו קרדיט, אבל זה לא קרה. מבחינת זידאן הקשר הדפנסיבי האולטימטיבי היה קאסמירו, שבתקופתו הפך לאחד השחקנים החשובים בהרכב. את עונת 2016/17 העביר יורנטה באלאבס. שם, בקבוצה הצנועה אליה הושאל הוא שיחק בקביעות והצטיין. הרגע הגדול שלו ושל הקבוצה היה הניצחון 1:2 על ברצלונה בקאמפ נואו.

 

ריאל מדריד זינאדין זידאן עזיבה (צילום: AFP)
"בשבילי רק קאסמירו בבקשה". זידאן(צילום: AFP)

 

בתחילת העונה שעברה יורנטה חזר לריאל מדריד, עם תקוות לקבל יותר דקות מזידאן. אז כן, הוא פתח בחמישה משחקי ליגה ונכנס כמחליף בעוד שמונה, אבל לא היה לו שום סיכוי להוציא את קאסמירו מההרכב. בליגת האלופות הוא רשם 21 דקות בלבד בכל העונה.שום דבר לא השתנה גם בתחילת העונה הנוכחית, כשלופטגי מונה למאמן החדש. כמו אצל זידאן, יורנטה נשאר מתוסכל וראה את המשחקים בעיקר מהספסל או היציע.

 

ואז הגיע המשחק מול סלטה ויגו באמצע נובמבר, משחקו הרביעי של המאמן החדש סנטיאגו סולארי. בדקה ה-19 קאסמירו נפצע וסולארי שלח למגרש את דני סבאיוס, המחליף הטבעי של הברזילאי.משחק הליגה הבא היה מול אייבאר. סבאיוס פתח והיה קטסטרופה, כמו כל הקבוצה. ריאל הובסה 3:0. זה היה ביזיון. מרכז המגרש היה פרוץ לחלוטין ושחקני אייבאר עשו ככל העולה על רוחם.

 

שלושה ימים לאחר מכן הגיע משחק ליגת האלופות מול רומא באולימפיקו. ההחלטה הראשונה של סולארי אחרי משחק הנפל מול אייבאר הייתה להעניק למרקוס יורנטה את תפקיד הקשר האחורי. והוא עשה אותו על הצד הטוב ביותר. ריאל ניצחה 0:2 ובחלק מכלי התקשורת בספרד יורנטה נבחר למצטיין על הדשא. מרגע זה והלאה לא היה בכלל ספק, הקשר התזזיתי הפך לשחקן הרכב קבוע. יורנטה לא עזב את ההרכב בכל שמונת המשחקים הבאים.

 

הוא נע ללא הפסק על המגרש, חילץ אינספור כדורים, חיבר את ההגנה לקשרים לוקה מודריץ' וטוני קרוס, ולא היסס גם לצאת קדימה לכיוון רחבת היריב. הפרשנים אומרים שהוא ורקהוליק. ויש לו עוד יתרון – הקשר המשפחתי שלו.

 

 

סנטיאגו סולארי (צילום: EPA)
"המפתחות שם, מרקוס, בהצלחה". סולארי(צילום: EPA)

 

חלק משושלת ארוכה

מרקוס יורנטה מגיע ממשפחה ספורטיבית מפוארת, של אנשי ריאל מדריד אמיתיים. אביו פאקו יורנטה היה חלוץ ושיחק בריאל בין השנים 1994-1987, וזכה בשלוש אליפויות ושני גביעים. כמו בנו שנים רבות לאחר מכן, גם לו היה קשה להיכנס להרכב בשל התחרות שהייתה לו עם כוכבי על כמו מיצ'ל, הוגו סאנצ'ס ואמיליו בוטראגניו.

 

חוליו יורנטה, האח הצעיר של פאקו והדוד של מרקוס, היה מגן בריאל ושיחק בין השנים 1990-1987 וזכה עימה בשתי אליפויות, אם כי את מרבית הקריירה עשה במדי טנריפה. הדוד חוליו הוא כיום סוכנו של מרקוס. לפאקו וחוליו היו עוד שני אחים, חוסה לואיס ואנטוניו (המכונה "טונין"), שהיו כדורסלנים מצטיינים ושיחקו שנים רבות בריאל.

 

אבל השם המפורסם ביותר במשפחה הוא פרנסיסקו חנטו, הדוד של ארבעת האחים, אחד מגדולי הכדורגלנים של ספרד בכל הזמנים. פאקו חנטו, היום בן 85, שיחק בריאל מדריד כמעט שני עשורים, בין 1971-1953 ומחזיק בשלושה שיאים שספק אם יישברו אי פעם: הוא שיחק בשמונה גמרים של ליגת האלופות, ניצח בשישה מהם וזכה ב-12 אליפויות ספרד.

 

מרקוס יורנטה (צילום: AP)
חלק משושלת ארוכה לבית יורנטה(צילום: AP)

 

כשמרקוס יורנטה הבקיע את השער הנפלא שלו בשבת בגמר גביע העולם למועדונים, הוא סגר מעגל עם הדוד של אבא, שכן פאקו חנטו הבקיע בזכייה הראשונה של ריאל מדריד בגביע הביניבשתי, כשזו הביסה ב-1960 את פניארול מאורוגוואי 1:5.

 

אחרי שקיבל את תואר איש המשחק בשבת נשאל יורנטה האם הייחוס המשפחתי מכביד עליו. "לא, זה לא המקרה", הוא ענה. "המשפחה שלי לא מבקרת אותי. הם רק נותנים לי עצות על כדורגל. הם מדברים איתי על עבודה, על מאמץ ועל הקרבה והודות להם אני אף פעם לא מוותר. הם הסיבה לכך שאני מסוגל לשחק ברמה הגבוהה ביותר, שזה מה שנדרש ממני בריאל מדריד".

 

הקשר המוכשר נהנה עכשיו מאור הזרקורים. כולם מדברים עליו ומשבחים אותו, אבל הוא זוכר שרק לפני חודש וחצי הוא היה שחקן אלמוני ונשכח בקצה הספסל, שאף אחד לא התייחס אליו. "עכשיו אני רק רוצה ליהנות מהרגע", הוא אמר לעיתונאים כשהוא אוחז בגביע. "ליהנות מהתואר ולנוח קצת בתקופת החגים. אבל אני לא שוכח שעברתי דרך ארוכה מבלי לשחק, וזה היה קשה. כולנו רוצים לשחק, כל הזמן, וזה המקום שבו התמיכה של המשפחה כל כך חשובה".

 

ריאל מדריד מניפה גביע (צילום: רויטרס)
יש לו חלק בזכייה(צילום: רויטרס)

 

"מה שקרה לי מוכיח שבחיים ובכדורגל הכל יכול להשתנות בן לילה. ולכן אתה חייב להמשיך ולעבוד כל הזמן מבלי להרים ידיים, עד שמגיעה ההזדמנות". יורנטה לא שכח להודות למאמן שלו. "אני חייב לו הכל. סולארי הוא המאמן שהאמין בי. אני יכול רק להודות לו על ההזדמנות שנתן לי", הוא אמר.

 

השאלה הגדולה כעת היא האם סולארי ימשיך לתת אשראי ל"תגלית" שלו גם אחרי שקאסמירו יתאושש בקרוב מפציעתו. לברזילאי יש כמובן הרבה יותר ניסיון, אבל הרעננות של יורנטה, רוח הלחימה שלו והיכולת שלו לתרום גם בחלק ההתקפי, כל אלו עשויים לתת לו יתרון.

 

המשחק הבא של ריאל והראשון שלה אחרי פגרת חג המולד יהיה ב-3 בינואר מול ויאריאל, משחק השלמה שאותו היא חייבת לנצח כדי להישאר במרחק של חמש נקודות מהמוליכה ברצלונה. כשסולארי יפרסם את ההרכב שלו למשחק הזה נהיה הרבה יותר חכמים לגבי מי הקשר הדפנסיבי המועדף עליו לתקופה הקרובה, ואולי אף מעבר לכך. וזה הולך להיות מרתק.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים