שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

התגובות הארסיות נגד כספי - מקוממות

עומרי עבד קשה והזיע על מנת לנפץ את תקרת הזכוכית ולהעניק חלום לילדים. השפה הבוטה ברחבי הרשת על החתמתו במכבי ת"א היא לא חופש הביטוי, היא חופש הביזוי

ייתכן כי העונה של עמרי כספי במכבי ת״א, אשר הוחתם בקול תרועה רמה, תסתיים בקול ענות חלושה. לא חסרות סיבות לכישלון אפשרי: הלחץ של הקהל בשכונת יד אליהו והר הציפיות, הנחיתה הקשה ממדיסון סקוור גארדן והאורקל ארנה לקונכייה ועין שרה, השוני בסגנון המשחק בין הליגה הטובה בעולם ליבשת הישנה, הפציעה החוזרת בקרסול הסורר ועוד ועוד.

 

החתימה הנוצצת זכתה לביקורות אין ספור וניתוח מכל זווית אפשרית, אך יש זווית נוספת שיש לתת עליה את הדעת: ביקורות הציבור. התגובה ברשת (בעברית: תגובית) התפתחה אי אז בסוף שנות ה-90, אך למעשה אפשרות התגובה של הציבור על אירועי השעה קיימת שנים רבות, למשל במדורי המכתבים למערכת או בשיחות עם מאזינים ברדיו.

 

עומרי כספי (צילום: אורן אהרוני)
עומרי כספי מתרגש(צילום: אורן אהרוני)

 

בעבר, תקשורת ההמונים המסורתית הייתה חד-סטרית וגרמה לאי-שוויון בין מי שיש לו במה ציבורית ובין מי שנעדר אותה. בזכות הרשת הפכו הצופים לפעילים ובעלי יכולת להגיב על התכנים, לקיים דיאלוג ואף ליצור תכנים משל עצמם. לצד הזכות לחופש ביטוי ומקום בו כל אדם זכאי לומר את דברו, ניתן לראות בתגובות הרשת זירה אלימה המאפשרת הפצת השמצות. אני מודע היטב לכך כי אין לי כל זכות לשלול או לבקר את חופש הביטוי, אחרי הכל, בשמו אני כותב מילים אלו. אך על אף האמור לעיל: אני נחרד מחופש הביזוי.

 

כפי שציינתי, ייתכן כי עונתו הקרובה של כספי במכבי ת״א תהיה כישלון חרוץ. ימים יגידו. תהיה התוצאה אשר תהיה, התגובות הארסיות על כספי ברשת מקוממות. ככל הנראה מרבית המגיבים באתרים השונים הינם נערים משועממים בחופשת הקיץ, אוהדים מושבעים של קבוצות יריבות או עובדים אפורים במשרד דיכאוני. דוגמאות לא חסרות. יהיו אשר יהיו, דבר אחד משותף לכולם: זלזול וביטול האחר. רובם, יש להניח, לא טרחו לקרוא את הכתבה עליה הגיבו, וגרוע מכך, ניכר כי הם לא מבינים את ההישג החשוב של כספי. האדם, לא השחקן.

 

כי מעבר למספרים והאחוזים במהלך השנים, לעבודה הקשה והעיקשת בהגנה או לחיתוך המהיר לטבעת הסל, יש הישג אחד אותו הגשים עמרי לפני כולם ובגאון: NBA. בעוד אנחנו יושבים ומקלידים בכיכר הרשת הנוחה והצוננת, עומרי עבד קשה והזיע על מנת לנפץ את תקרת הזכוכית אשר רבים לפניו (ואחריו) כשלו לשבור. נדב הנפלד, עודד קטש, דורון שפר, עמית תמיר, שון דוסון, ליאור אליהו ויותם הלפרין הם רק חלק מהרשימה הארוכה של כחולים-לבנים שלא זכו לנגוס בתפוח הגדול. ואם לא די בהגשמת חלום ה NBA, יש להעריך גם את היציבות לאורך השנים.

 

עובדה: הישראלי השני שזכה לשחק ב NBA, גל מקל, לא הצליח לתקוע יתד בליגה הטובה בעולם. למעשה, גם מילוש תאודוסיץ', חואן קרלוס נבארו, ננדו דה קולו וסרחיו רודריגס נחלו מפח נפש וחזרו לאירופה. כספי לעומתם, שיחק יחד עם קרי, רונדו, דוראנט, הארדן, גרין ואיגודלה. הוא ניצח בדו-קרב שלשות את סטף קרי, זכה לשחק באולסטאר, והגן בקשיחות על קובי בראיינט.

 

במשך עשר שנים בלתי נשכחות הוא פתח דלת לאינספור שחקנים צעירים, נטע אמונה בליבם של ילדים והגשים חלומות לאוהדים בישראל. על אף כל ההישגים וההצלחות, להלן מקבץ תגובות על עמרי כספי: ״הסטיסטיקה של כספי לעונה הבאה, 20 סיבובים עם המגבת מעל הראש, 70 מחיאות כפיים, 12 לחישות על אוזניים של שחקנים שירדו לנוח ו 2 קפיצות מעל השלט פרסומות של השחקנים, זה בערך הסטסטיקה שנקבל מכספי אחרי שיפצע בנוהל שלו. סך הכל נקבל טריפל דאבל מרשים כל משחק״. ״עשה מיליונים בזכות הסוכנים ששיווקו אותו טוב מתאים במצבו ללאומית נרטה (הטעות במקור) אם הוא מסוגל לעלות קבוצה לליגת העל בקיצור עקץ את מכבי סוס גמור״. ״אנשים לא מבינים דבר אחד:

במהלך רוב הקריירה שלו כספי לא שיחק כדורסל תחרותי. ולא, לקלוע שלשה בגארבג' טיים מול המחליפים של פניקס זה לא כדורסל תחרותי.

לא ראה אלפית שנייה של פלייאוף NBA כי הוא פשוט לא שייך לרמה הזאת. במסגרת היחידה שהוא היה צריך אשכרה להתחרות (הנבחרת) ראינו שהוא שחקן בינוני שלא יכול להוביל. שורה תחתונה: החתמה גרועה ויקרה למכבי.״

 

בחודשים האחרונים האלימות מחריפה הן ברחוב והן ברשת. כל כתבה מוכתמת בתגובות אלימות נגד יוצאי אתיופיה, חרדים, להט”בים, ערבים, שמאל וימין. איש הישר בעיניו יכתוב, וגרוע מכך, יעשה. ככל הנראה, גם אני אספוג נאצות או ביקורות על המילים האלה. ספורט הוא מקום מפלט עבור רבים, פיסת גן עדן של הנאה צרופה. אינני משלה את עצמי, ברור לכל כי היריבות במגרשים יוצרת מתח בין האוהדים, אך אין לי ספק כי מרבית האוהדים רוצים תחרות נטולת קללות, גזענות ואלימות.

 

כשם שיש להיות זהירים עם האצבע על ההדק, כך גם יש לנהוג לפני הלחיצה על המקלדת. כל המילים של חורשי הרעה ומחרחרי הלעג לא יצליחו לבטל את ההישג של עמרי כספי, האדם. אלפי ילדים בישראל נושאים עיניים אל כספי וחולמים. הוא מהווה עבורם מופת להישגיות ומקצועיות. אלו דברים גדולים יותר מכל חטיפה או מסירה. ההשראה שלו חשובה מאין כמוה ועלינו, האוהדים, לשמור עליה מפני חופש הביזוי.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים