שתף קטע נבחר

 

"מקווה שיבינו שפיינורד הוא לא מועדון גזעני"

שרית חזי בת לאב יהודי, שעובדת 13 שנה במועדון ההולנדי ועונדת מגן דוד, מבהירה כי הקבוצה שפוגשת את הפועל ב"ש ממש לא אנטישמית: "האוהדים שרים נגד יהודים בגלל השנאה לאיאקס, הם לא מבינים מה הם שרים"

לא מעט חששות ליוו את אוהדי הפועל באר שבע לפני הנסיעה לרוטרדם למשחק נגד פיינורד שהסתיים ב-0:3 להולנדים. ככה זה כשלאוהדים המקומיים נוצרת תדמית שלילית בנוגע ליחס שלהם לאוהדי הקבוצות היריבות ובפרט כלפי אלה שמזוהים עם יהדות כמו איאקס.

 

החשש מיחס עוין ואף אלים גרם ללא מעט אוהדים ישראלים לוותר מראש על המסע למשחק. בסופו של דבר 300 האוהדים מהנגב שכן החליטו לנסוע הגיעו למשחק והופתעו לחיוב מכך שלא נרשמה אף תקרית בין הקהלים.

 

שרית חזי וריימונד סולומון, דובר פיינורד (צילום: שי מוגילבסקי)
שרית חזי וריימונד סולומון, דובר פיינורד(צילום: שי מוגילבסקי)

 

למעשה, אחת הדמויות המרכזיות בהנהלת פיינורד היא בת לאב יהודי. מדובר במזכירת מחלקת הכדורגל של המועדון ומתאמת הקשרים מול אופ"א, שרית חזי, שאביה הוא יהודי וישראלי. באופן די מפתיע חזי לא מסתירה את שורשיה היהודיים והם בולטים מיד לעין: על צווארה שרשרת עם תליון בצורת מגן דוד ובשורש כף ידה קעקוע בעברית עם הכיתוב "חי".

 

באנגלית, מתובלת בעברית, היא הסבירה לאחר המשחק בראיון בלעדי ל-ynet על שורשיה: "אבא שלי ישראלי מפתח תקווה. אחרי השירות הצבאי שלו הוא בא לעבוד בהולנד והכיר שם את אמי ההולנדית. אני נולדתי בהולנד אבל ביקרתי המון בישראל. בעיקר בתל אביב".

 

אוהדי פיינורד (צילום: גטי אימג'ס)
אוהדי פיינורד(צילום: גטי אימג'ס)

 

לטענתה של חזי (42) מוצאה היהודי מעולם לא היווה עניין במשך 13 שנותיה במועדון: "פיינורד הוא לא מועדון גזעני נקודה", הבהירה, "זה מועדון שמכבד כל אחד וכל דת, לכן זה גם טבעי שיהיו בו עובדים יהודים. אני עונדת מגן דוד ומעולם לא הרגשתי צורך להסיר אותו בעבודה. אני גאה בשורשים היהודיים שלי. האמת היא שזה ממש מאכזב אותי שבישראל חושבים שאנחנו מועדון אנטישמי".

 

אבל במשחקים נגד איאקס האוהדים של פיינורד שרים שירים נגד יהודים. איך את מתמודדת עם זה?

"ברור שאני עצובה כשזה קורה, אבל מצד שני אני גם מבינה שזה לא משנאת יהודים. הם עושים את זה משנאה לאיאקס, שמכנים עצמם "היהודים". לכן אני לא לוקחת את זה באופן אישי. אני גם יודעת כמה המועדון נלחם בתופעה הזאת. אנחנו עושים המון פרויקטים עם האוהדים כדי שהם יבינו מה הם שרים ואז הם יפסיקו להשתמש בביטויים פוגעניים כלפי יהודים. כשהם שרים נגד יהודים הם לא באמת מבינים מה הם אומרים".

 

שרית חזי (צילום: שי מוגילבסקי)
"עצובה כשאוהדי פיינורד שרים נגד יהודים". שרית חזי(צילום: שי מוגילבסקי)

 

דובר פיינורד ריימונד סולומון חיזק את דבריה: "זה לא באמת נגד יהודים. אנחנו מנסים להילחם בתופעה כי זה פוגע מאוד ברגשות של יהודים. לפני מלחמת העולם השנייה היו לנו והמון אוהדים יהודים. הם היו חלק אינטגרלי מהקהל שלנו בדיוק כמו שהיו חלק אינטגרלי מהולנד. אנחנו עושים המון פעילויות כדי להפסיק את הקריאות האלה. לא מזמן אירגנו נסיעה משותפת לאושוויץ של שני אוהדים מהגרעין הקשה של האוהדים יחד עם אוהדת יהודייה בת 85. חשוב לנו שאוהדים שלנו יבינו מה קרה בשואה. אחרי הביקור באושוויץ האוהדים האלה עדיין שונאים את איאקס, אבל הם כבר לא קוראים קריאות נגד יהודים. זה מה שאנחנו מנסים לעשות".

 

המסע המיוחד, בו התלוו שני אוהדים מהגרעין הקשה של פיינורד אל ניצולת השואה, מייפ סמית'-וואסל, למחנה ההשמדה הידוע לשמצה בפולין, תועד והפך לסרט התעודה "פיינורד לכולם" שהוקרן לפני שנה וחצי בערוץ פוקס ניוז ההולנדי.

 

ניצולת ה שואה  מייפ סמית'-וואסל עם אוהדי פיינורד (צילום: שי מוגילבסקי)
ניצולת השואה מייפ סמית'-וואסל עם אוהדי פיינורד. (מתוך הסרט "פיינורד לכולם" של סקיי ספורט)

 

לדברי סולומון, לפני המפגש בין באר שבע לפיינורד בשבוע שעבר נקטה ההנהלה במספר צעדי הסברה בפני האוהדים: "פנינו אליהם וביקשנו להתמקד בעידוד. גם האוהדים עצמם נפגשו והחליטו מראש שבמשחק הזה לא יהיו קריאות נגד יהודים כי הם יובנו אחרת מאשר קריאות נגד איאקס. אני שמח שבמשחק לא נשמעה קריאה גזענית אחת נגד יהודים. היו אפס אמירות כאלה".

 

מבחינתה של חזי, צמד המפגשים נגד ב"ש מרגש במיוחד: "מאז שאני עובדת במועדון תמיד חלמתי על כך שנשחק נגד קבוצה ישראלית ואגיע עם פיינורד לישראל. כמובן שאגיע למשחק בבאר שבע. אפילו הזמנתי את כל המשפחה מהארץ למשחק והם יהיו שם. אני מתרגשת מאוד. אני תמיד מרגישה כשגרירה של ישראל בפיינורד ועכשיו תהיה לחברים שלי מהעבודה הזדמנות לראות איזו מדינה נהדרת היא. אני מקווה שעכשיו גם בישראל יבינו שפיינורד הוא לא מועדון גזעני. החלום שלי שגזענות בכלל לא תוזכר בהקשר של המועדון הזה".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שי מוגילבסקי
שרית חזי
צילום: שי מוגילבסקי
מומלצים