שתף קטע נבחר

קבוצת העתיד: רד בול לייפציג משנה את הכדורגל

היא אולי לא תשיג את באיירן מינכן בקלות, אבל כן מציגה לנו איך ייראו קבוצות כדורגל מצליחות בשנים הבאות. עם חיבור בין מנהל מקצועי שמתמחה במציאת שחקנים לבין מאמן שהוא סמל לדור החדש וכבר מכונה "מיני מוריניו", המועדון אולי יקבל את הכנפיים שמגיעות לו בדמות תואר כבר העונה

בדיוק עשר שנים חלפו מאז חברת רד בול הרחיבה את עסקי הספורט שלה והקימה בלייפציג את קבוצת הכדורגל החדשה. היום, כשרד בול לייפציג נמצאת במקום הראשון בבונדסליגה, עדיין יש כאלה המתלוננים על מלאכותיות, תאגידיות והיעדר המסורת הכה אהובה בכדורגל, אבל חשיבות סיפורה של לייפציג אינה הרגש אלא השכל. סיפור שאמור להוות דוגמה לדרך בה קבוצת כדורגל אמורה להתנהל במאה ה-21.

 

לטבלת הליגה הגרמנית

 

בעשור הראשון לחייה הגיעה רד בול לייפציג מהליגה החמישית בגרמניה, שם החלה את דרכה, ועד לליגת האלופות, תוך ניהול ששמור לחברות ענק במשק, ניתוח משחקים ברמה שלא רואים בכל מקום, סקאוטינג מהפכני, חדשנות טכנולוגית והמצאות טקטיות. לייפציג, בקיצור, היא קבוצת העתיד. לא כי תזכה בכל תואר, אף אחד לא משיג את באיירן מינכן בקלות, אלא כי כך, מי בשלב מוקדם יותר ומי בשלב מאוחר יותר, ייראו קבוצות כדורגל, לפחות המצליחות שבהן, בשנים הבאות.

 

טימו ורנר (צילום: גטי אימג'ס)
ורנר. הכוכב של הקבוצה(צילום: גטי אימג'ס)

 

האמת, עם חיבור בין מנהל מקצועי שמתמחה במציאת השחקנים הנכונים לבין מאמן שמייצג את הדור החדש אולי יהיה עוול לקרוא ללייפציג קבוצת העתיד. אולי היא בעצם קבוצת ההווה. אגב, יש לה אוהדים שיחגגו הצלחות כבר עכשיו. במזרח גרמניה התגעגעו המון זמן לקבוצה מצליחה ולייפציג היא כרגע גם סמל להצלחה.

 

כשהופיעה בליגות הנמוכות היה ללייפציג יתרון כלכלי מובהק, אבל עכשיו, למרות שאמצעים לא חסרים, אי אפשר לעשות שם כל מה שרוצים. יש הגבלות פייר-פליי פיננסי, וההכנסות של לייפציג קטנות באופן משמעותי מקבוצות הענק המסורתיות. בקיץ האחרון הגיעו לקבוצה שישה שחקנים בסכום כולל של כ-50 מיליון אירו, הרבה פחות מקבוצות שמעוררות רגשות עזים במקומות אחרים. היא גם הצליחה לשמור על הכוכבים הבולטים שלה כמו טימו ורנר ומרסל סאביצר, איתם יש סיכוי שלייפציג תתמודד על אליפות עד הסוף כבר העונה. את הליגה היא פתחה עם ארבעה ניצחונות פלוס תיקו מול באיירן. גם המשחק הראשון בליגת האלופות, מול בנפיקה בליסבון, הסתיים עם 3 נקודות. אל תופתעו אם גם שם תראו את לייפציג מגיעה רחוק.

 

"מיני-מוריניו" מגיע

השחקנים, כמובן, הם המצרך החשוב ביותר, ולייפציג הייתה קבוצה מצוינת עוד לפני הקיץ האחרון, אבל התחושה של קפיצת מדרגה נוספת בדרך מגיעה משתי תוספות אחרות. מרקוס קרושה הגיע להיות המנהל המקצועי. קרושה לקח את פאדרבורן, עם תקציב אפס, ממקום של ירידה לליגה השלישית עד לבונדסליגה. תוך שימוש בנוסחאות מיוחדות שהצוות שלו פיתח הוא יודע לבחור שחקנים שהערך שלהם יעלה משמעותית בטווח קצר.

 

יוליאן נגלסמן עם השחקנים (צילום: גטי אימג'ס)
נגלסמן עם השחקנים. הפך למאמן הצעיר בבונדסליגה(צילום: גטי אימג'ס)

 

כמה שקרושה נחשב לאיש כדורגל חדשני, הוא לא מתקרב למה שמביא איתו יוליאן נגלסמן, המאמן החדש של לייפציג. נגלסמן ידוע כמי שבגיל 28 הפך למאמן הבונדסליגה הצעיר אי-פעם. זה שהשוער טים ויזה המציא לו את הכינוי "מיני-מוריניו" והביא את הופנהיים להצלחה תוך שימוש בכלים טכנולוגים שעוזרים לו לנתח כל תנועה של שחקן במהלך אימון.

 

נגלסמן, שלמד מנהל עסקים ומדעי ספורט, הוא ממאמני הדור החדש, זה שלא מאמין במערך אחד על המגרש עליו מסדרים את השחקנים אלא במחשבה שהמשימות הפרטניות שהשחקנים מקבלים חשובות הרבה יותר מהשרטוט על הלוח. הוא בוחר בכל משחק מערך אחר, אבל עקרונות הקבוצה נשארים זהים. נגלסמן התחיל את דרכו בכדורגל כמנתח קבוצות יריבות, ומהתחום הזה מגיעים רוב הרעיונות שלו. הוא מחפש את נקודות החוזקה של היריב ואז מסדר את הקבוצה שלו במטרה לנטרל את הנקודות האלה.

 

מרסל סאביצר עם הכדור (צילום: גטי אימג'ס)
סאביצר. חשוב שנשאר(צילום: גטי אימג'ס)

 

"אני מניח שבסופו של דבר נזכה בתואר", אמר נגלסמן לפני פתיחת העונה,

וזאת למרות שממוצע הגילאים של שחקני הסגל שלו הוא בסביבות 23 בלבד. "האם זה יקרה כבר השנה? את זה נחכה ונראה". עם נגלסמן בצד אחד של פצצת האנרגיה המזרח גרמנית, וקרושה בצד השני, אל תתפלאו אם הם יהיו הכנפיים שיטיסו את רד בול לתואר כבר בעונה הנוכחית.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: גטי אימג'ס
רד בול לייפציג
צילום: גטי אימג'ס
מומלצים