שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

הדרבי של הקבוצות שהיהודים עיצבו אותן / תוכן גולשים

איאקס מחוברת ליהדות מראשית ימיה, צ'לסי הפכה לאימפריה בזכות אברמוביץ', ושתיהן יילכו ראש בראש באמסטרדם

לקראת המפגש הערב בין איאקס לצ'לסי במסגרת ליגת האלופות, החלטתי לחקור איך היהודים השפיעו על המועדונים הללו ושינו אותם.

 

נתחיל מצ'לסי, שבמקרה שלה מדובר ביהודי אחד שהפך אותה למה שהיא היום. בשנת 2003 האוליגרך היהודי-רוסי רומן אברמוביץ' רכש את צ'לסי תמורת 140 מיליון ליש"ט בלבד. הוא שינה את המועדון לטובה, הפך אותו לאימפריה. מאז שהוא שם את הכסף שלו על המועדון, צ'לסי זכתה ביותר תארים מאשר בכל העשורים שלפניו. לפני שהגיע אברמוביץ', צ'לסי זכתה ב-11 תארים, כולל אליפות אחת, ובלי אף זכייה בליגת האלופות. מאז הגעתו של אברמוביץ' עברו 16 שנים, וצ'לסי זכתה ב-18 תארים, כולל חמש אליפויות וזכייה בליגת האלופות. גם בזכות היהודי, צ'לסי היא אימפריה. זה נכון שיש גם שחקנים ומאמנים, אבל הם באו בזכות הכסף שהוא שפך.

 

דושאן טאדיץ' וחכים זיאש חוגגים (צילום: AP)
איאקס(צילום: AP)

 

נעבור אל איאקס. לעומת צ'לסי, את איאקס היהודים לא שינו - הקשר החזק היה שם תמיד. איאקס הייתה קבוצה חזקה, ירדה ביכולת, ונראה שבשנים האחרונות היא חוזרת לקדמת הבמה. האצטדיון המקורי שלה היה ליד שכונה יהודית באמסטרדם, ובנוסף רוב השחקנים בקבוצה ואפילו ההנהלה היו יהודים. מפה לשם, הכינוי של הקבוצה הוא "היהודים", וכמעט בכל משחק של הקבוצה תוכלו להבחין בדגל ישראל או במגן דוד ביציע. רוב היהודים נמשכים אוטומטית לאהוד את איאקס.

 

הסיפורים הללו הופכים את המשחק ליותר מעניין נסו לחשוב מה היה קורה אילו אברמוביץ' לא היה קונה את צ'לסי, ומה היה קורה אילו החיבה של איאקס ליהודים, והפוך, לא הייתה קיימת. וכן - גם מבחינת כדורגל המשחק מרתק: שתי הפייבוריטיות לעלייה לשמינית הגמר מבית 8 בקרב לוהט ביוהאן קרויף ארנה. הולך להיות מעניין!

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים