שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

ספרד בנקודת רתיחה: הקלאסיקו הפוליטי בהיסטוריה

ברצלונה וריאל ייפגשו ברביעי (21:00) בקאמפ נואו כאשר קיים חשש להפרעות של "צונאמי דמוקרטיק", הארגון שגרם לדחיית התאריך המקורי של המשחק. וגם: איך קשור פפ גווארדיולה לנושא

 

המשחק הגדול שייערך מחר (רביעי, 21:00) בקאמפ נואו בין ברצלונה לריאל מדריד יהיה הקלאסיקו הפוליטי ביותר שהיה אי פעם. עצם העובדה שהוא מתקיים באמצע חודש דצמבר ולא במועד המקורי שנקבע, ב-26 באוקטובר, נובע בסופו של דבר מסיבות פוליטיות.

 

לטבלת הליגה הספרדית

 

אם חשבנו שהכוכבים הגדולים של המשחק יהיו לאו מסי או קארים בנזמה, אז כנראה שטעינו. הפעם יש כוכב חדש שתופס את כל הכותרות בתקשורת הספרדית, וקוראים לו "צונאמי דמוקרטיק".

 

ברצלונה קטלוניה ספרד הפגנה מהומות אחרי מאסר למנהיגי הבדלנים (צילום: EPA)
הבלגן בספרד(צילום: EPA)

 

הארגון המחתרתי הזה הוא שעומד מאחורי ביטול הקלאסיקו במועדו המקורי, וזה שמתכנן שיבושים והפתעות גם במשחק שיתקיים מחר. ולא, אין לאנשים המסתוריים הללו כוונה לגרום לדחייה נוספת של המשחק. להפך: הם רוצים לנצל את הבמה האדירה הזו, כדי להעביר את המסר שלהם לכל העולם. ואנחנו מדברים על לפחות 650 מיליון צופי טלוויזיה.

 

"צונאמי דמוקרטיק" הוא ארגון שאף אחד לא יודע מי הם מנהיגיו, אבל צבר לעצמו כרבע מיליון אוהדים ועוקבים ברשתות החברתיות, כשלכולם מטרה אחת: לדרוש את שחרורם של תשעת מנהיגי תנועת העצמאות של קטלוניה, שנשפטו ע"י בית המשפט העליון במדריד לתקופות מאסר ממושכות של בין 9 ל-12 שנים.

 

המחאה הובילה לביטול 100 טיסות

התקשורת עם התומכים מתבצעת באמצעות הטוויטר, רשת הטלגרם ובאמצעות אפליקציה שאותה ניתן להתקין רק בעזרת קוד מיוחד. אתר האינטרנט של "צונאמי דמוקרטיק" לא יכול היה כמובן להירשם בספרד, מאחר ומדובר בארגון לא חוקי, ולכן הוא נרשם באיים הקאריביים סיינט קיטס ונוויס.

 

הארגון נוסד באוגוסט האחרון והצליח לארגן באוקטובר הפגנות ענק בכל רחבי קטלוניה, מיד אחרי פרסום גזרי הדין. שדה התעופה הבינלאומי של ברצלונה נחסם למשך שעות ארוכות כשאלפי מפגינים זועמים הביאו לביטולן של יותר מ-100 טיסות. מפגינים אחרים חסמו למשך שעות את האוטוסטרדה המובילה לצרפת. אלו היו הפגנות אלימות, שכללו עימותים קשים מול כוחות המשטרה הספרדית.

 

מנהיגי "צונאמי דמוקרטיק" לא ידועים (צילום: AP) (צילום: AP)
מנהיגי "צונאמי דמוקרטיק" לא ידועים(צילום: AP)

 

האירועים הובילו אז, באוקטובר, להחלטה המשותפת של ההתאחדות הספרדית, ברצלונה וריאל מדריד, לדחות את הקלאסיקו, בתקווה שבתוך כחודשיים העניינים יירגעו. השטח אכן נרגע, אבל אנשי "צונאמי דמוקרטיק" הבטיחו שהם לא יישבו בחיבוק ידיים כאשר הקלאסיקו יתקיים לבסוף.

 

עד לפני כשבוע היה חשש אמיתי מפני דחייה נוספת של המשחק. החשש הגדול ביותר היה של אנשי ריאל, שפחדו מפגיעה ישירה בהם. זו הסיבה שהאורחת תגיע לברצלונה ביום רביעי בצהריים, תיכנס להתארגנות של מספר שעות במלון "פרינססה סופיה", שנמצא מרחק של 600 מטרים מהקאמפ נואו, ומיד בסיום המשחק תטוס הביתה. אגב, הנהלת ריאל מדריד הבהירה כי אם תגיע למסקנה שהשטח לא בטוח, למשל בדרך משדה התעופה למלון, הקבוצה לא תרד מהמטוס.

 

התכנית היא שגם שחקני ברצלונה יתכנסו באותו מלון - אם כי באזור אחר ומבלי שיהיה מגע בין שתי הקבוצות. שני האוטובוסים, שלא יהיו מסומנים, ייצאו במקביל ובאותו זמן לכיוון האצטדיון, כאמור נסיעה של 600 מטר, ב"מסדרון" מאובטח משני צדדיו ובליווי משטרתי כבד.

 

זידאן מתדרך (צילום: רויטרס)
זידאן. ריאל מקווה שלא יהיו בעיות(צילום: רויטרס)

 

מאחר והזעם הקטלאני הוא כנגד ממשלת ספרד, שרואה בפוליטיקאים המקומיים "פושעים" ואפילו "טרוריסטים", החשש ההגיוני הוא שהמפגינים יוציאו את התסכול על שחקני ריאל, הקבוצה הכי מזוהה עם עיר הבירה ועם הממשל.

 

מי שהרגיע במעט את הרוחות היה נשיא ברצלונה, גוזם מריה ברתומיאו, שכבר בשבוע שעבר הכריז: "המשחק יתקיים". ברתומיאו היה בקשר עם נציגי "צונאמי דמוקרטיק" וקיבל מהם הבטחות שלא יגרמו לביטול או פיצוץ המשחק. אבל הוא גם הוסיף: "מי שירצה להביע מחאה באופן לא אלים, יוכל לעשות זאת. אצטדיון קאמפ נואו הוא אזור שבו יש חופשי ביטוי".

 

ואת זה צריך לזכור: ברצלונה הוא מועדון פוליטי, הוא מועדון כדורגל עם אג'נדה. מזה למעלה מ-100 שנה ברצלונה נושאת על נס את שאיפתה של קטלוניה להגדרה עצמית. כך זה היה ב-39 שנות שלטונו של הדיקטטור פרנקו וכך זה קורה גם מאז שהדמוקרטיה חזרה לספרד וקטלוניה הפכה לאוטונומיה.

 

ברתומאו. מועדון פוליטי (צילום: AP) (צילום: AP)
ברתומאו. מועדון פוליטי(צילום: AP)

 

הרבה מאוד שנים השאיפה של קטלוניה לעצמאות הייתה תיאורטית בלבד, וירטואלית. דיברו על כך, אבל לא באמת התכוונו, לא באמת עשו מעשים. ובטח שלא נהגו בדרכי הטרור של המחתרת הבאסקית, שהרגה למעלה מ-600 בני אדם במאמציה, שלא צלחו, להשיג עצמאות לחבל שבצפון ספרד. אבל בשנים האחרונות משהו השתנה. יותר ויותר אנשים בקטלוניה החליטו שכן, הם רוצים להיפרד מספרד, להקים שוב מדינה עצמאית, כפי שהיה עד 1714, כאשר ספרד השתלטה על החבל. בהתחלה היו אלו צעדות של מיליוני אנשים, לאחר מכן עצרות עם והפגנות ,ולבסוף, ב-1 באוקטובר 2017, התקיים משאל עם שבו רוב מוחץ החליט - רוצים עצמאות.

 

מבחינת ממשלת ספרד היה מדובר בהליך לא חוקי ובעצם במרד כנגד המדינה וחוקיה. וכאשר הפרלמנט הקטלאני הכריז על עצמאות ב-27 באוקטובר 2017 ולכאורה הוקמה מדינת קטלוניה, הממשלה במדריד הודיעה על ביטול מיידי של ההליך ועל מעצר כל מנהיגי ה"מרד".

 

הליגה הקטלאנית על הפרק?

מועדון הכדורגל של ברצלונה ניסה ללכת בין הטיפות. הקו הרשמי הוא שלעם הקטלאני יש את הזכות הדמוקרטית להחליט על עתידו. מצד שני המועדון לא לקח צד, לא באלו שרוצים עצמאות ולא באלו שרוצים להישאר חלק מספרד. כמובן שהאינטרס הספורטיבי והכלכלי של ברצלונה הוא להישאר חלק מהליגה הספרדית ולא לשחק בליגה קטלאנית מצחיקה, אולם מצד שני המועדון לא יכול לצאת כנגד העם, נגד האוהדים. ואסור לשכוח: ברצלונה הוא מועדון חברים, שה"סוסיוס", האוהדים, הם אלו שבוחרים את הנשיא. הם הבעלים האמיתיים של המועדון ולדעה שלהם יש חשיבות עליונה.

 

אגב, בניגוד לדעה הרווחת, זה לא נכון לומר שמרבית אוהדי בארסה הם בעד עצמאות. הסקרים שנעשו בשנים האחרונות קובעים כי החלוקה בקטלוניה בין שני הגושים היא די שוויונית. אולם הקאמפ נואו הוא הבמה הטובה ביותר עבור מצדדי העצמאות לבטא את דעתם ולהציג אותה בפני העולם. כי כולם יודעים שבארסה היא אחת הקבוצות הפופולריות ביותר בתבל ומאות מיליונים צופים דרך קבע במשחקיה.

 

אוהדי ברצלונה (צילום: AFP)
אוהדי ברצלונה(צילום: AFP)

 

לכן גם בכל משחק גדול בקאמפ נואו האוהדים מניפים את דגלי קטלוניה העצמאית וקוראים "אינדפנדנסיה" בדקה ה-17 ו-14 שניות – לציון שנת 1714.

 

אנשי "צונאמי דמוקרטיק" רוצים לנצל את הקלאסיקו כדי להדהד את המחאה שלהם בעוצמה החזקה ביותר. הם פרסמו בשבוע שעבר את מפת ההתארגנות לקראת המשחק, ולמעלה מ-25 אלף איש כבר הודיעו כי יתייצבו ארבע שעות לפני תחילת המשחק בארבע נקודות שונות סביב האצטדיון, ומשם יתחילו לנוע. אף אחד לא יודע בדיוק מה התכניות המדויקות, כי הדברים נשמרים בסודיות מוחלטת. למרות דברי ההרגעה שלא יהיו תקריות אלימות, ברור לגמרי שהכל אפשרי, כולל חסימת צירים, מניעת המעבר של האוטובוס של ריאל מדריד למתחם, ובכלל איבוד שליטה של המון זועם. ברור לגמרי שיהיו הפתעות גם במהלך המשחק עצמו: כרזות, דגלים, שירים בגנות הממשלה.

 

החשש הגדול הוא מפני פריצה לכר הדשא. בעיתון "מונדו דפורטיבו" פירטו את העונשים שברצלונה עלולה לחטוף במקרה כזה: סגירה של הקאמפ נואו לשנתיים וקנס של 700 אלף יורו. אז כנראה שזה לא יקרה, כי בסופו של דבר גם אנשי "צונאמי דמוקרטיק" הם אוהדי בארסה ורוצים שהיא תנצח את ריאל ותזכה באליפות. אבל סביר להניח שיהיה במהלך המשחק שימוש ברחפנים, כמו שקרה במשחק בין סרביה ואלבניה ב-2014 בבלגרד. אז היה זה רחפן שנשא את דגל אלבניה הגדולה, הכעיס את השחקנים והקהל הסרבי והביא לפיצוץ המשחק. במשחק לפני שבוע וחצי מול מאיורקה נצפה רחפן משייט לו מעל כר הדשא בקאמפ נואו, וכנראה שזה היה ניסוי כלים שנעשה לקראת הקלאסיקו.

 

הרחפן במשחק בין סרביה לאלבניה (צילום: EPA) (צילום: EPA)
הרחפן במשחק בין סרביה לאלבניה(צילום: EPA)

 

השלטונות הודיעו כי גייסו כ-3,000 שוטרים ואנשי אבטחה כדי לשמור על הסדר. חלקם מהמשטרה המקומית, אבל מרביתם שוטרים שיגיעו מאיזורים אחרים של המדינה. כן, מדובר במבצע אבטחה בסדר גודל חסר תקדים גם למשחקי קלאסיקו.

 

שלטונות ספרד לא הצליחו בינתיים לאתר את ראשי "צונאמי דמוקרטיק". קרלס פודג'ימונט, נשיא הפרלמנט הקטלאני שנמלט מספרד ומסתתר בבלגיה, הכחיש שהוא מעורב בקנוניה. למעשה הדמות הציבורית היחידה עד עתה שהזדהתה עם הארגון הוא פפ גווארדיולה, מאמן מנצ'סטר סיטי ובעבר שחקן ומאמן ברצלונה, שמעולם לא הסתיר את דעותיו הפוליטיות. בזמן ההפגנות הגדולות באוקטובר גווארדיולה הקליט סרטון וידאו ובו הקריא את המסר של "צונאמי דמוקרטיק", כשלוגו של הארגון מופיע בו. "בית המשפט העליון של מדינת ספרד קיבל החלטה שפוגעת בזכויות האדם הבסיסיות: הזכות להפגין, הזכות לחופש ביטוי ולמשפט הוגן", הוא אמר. "זה מצב בלתי מתקבל על הדעת במאה ה-21. ספרד הולכת לכיוון של מדינה טוטליטרית שבה פוגעים במתנגדי המשטר ואפילו באומנים. אנחנו דורשים מממשלת ספרד: בואו נשב ונדבר ונמצא פתרון פוליטי למצב".

 

ההתייצבות של גווארדיולה באופן פומבי לצד המפגינים ובמיוחד לצד "צונאמי דמוקרטיק" הופכת אותו באופן אוטומטי לאדם מאוד לא אהוב, בלשון המעטה, בספרד שמחוץ לקטלוניה. לא מעט ספרדים רואים בו כמעט בוגד. מצד שני בקטלוניה יש כבר מי שסבורים שאחרי שיסיים את דרכו במנצ'סטר סיטי הוא יעזוב את הכדורגל ויעבור למגרש הפוליטי.

 

ממש לא בטוח שזה יקרה, וגם אם כן, זה עוד רחוק. דבר אחד בטוח: גווארדיולה יצפה מחר בערב בקלאסיקו בעניין מיוחד. כמו תמיד הוא יחזיק אצבעות לברצלונה, כמובן יגלה עניין בהפגנות ובפעילות הפוליטית סביב המשחק. אבל הוא בעיקר יבחן היטב את ריאל מדריד, היריבה של מנצ'סטר סיטי בשמינית גמר ליגת האלופות, ב-26 בפברואר. כי בסופו של דבר, ועם כל הפוליטיקה שמסביב, האקשן האמיתי אמור להיות על כר הדשא, עם כמה מהשחקנים הטובים בעולם ובין שתי הקבוצות הטובות ביותר בספרד, כולל קטלוניה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים