שתף קטע נבחר

מתבשל בספסל / הירידה של דור מיכה

הסימנים המוקדמים בקיץ, הספסול בליגה האירופית, התקרית בקריית שלום, שינוי התפקוד שכפה עליו איביץ' והפיאסקו במשחק מול אום אל-פאחם. כך הפך הקשר מכדורגלן העונה שמבשל בסיטונות לשחקן ספסל מתוסכל שמחכה לפירורים

בעונה שעברה רקח דור מיכה את האליפות החד-צדדית של מכבי ת"א עם 12 בישולים. מסירות העומק החכמות וכדורי הסרגל שחתכו הגנות זיכו אותו בתואר שחקן העונה, ונדמה היה שסוף-סוף הקשר לא צריך להוכיח את עצמו בכל פעם מחדש. שהוא מצא על הקווים את האיש שמאמין בו החל מהרגע הראשון - ולדימיר איביץ'. בחלומות הכי רעים לא דמיין מיכה שכבר בינואר 2020, כחצי שנה בלבד אחרי חגיגות האליפות והתהילה שדבקה בו, הוא יעבור לסטטוס מחמם הספסל של איביץ'. הערב (20:15, סמי עופר, משחק רדיוס בגלל אירועי הדרבי) מול בית"ר ירושלים הוא צפוי לחכות על הספסל הקפוא בפעם השישית ברציפות העונה, מציאות שלא הכיר בשנים האחרונות.

 

יש מי שזיהו את הכיוון כבר במחנה האימונים בקיץ והשחקנים לא ממש הבינו למה, אבל "איביץ' התהפך על מיכה". זה בא לידי ביטוי במוקדמות ליגת האלופות כשבמשחק הראשון נגד קלוז', מיכה ישב על הספסל. ההחלטה לספסל את כדורגלן העונה הובילה לתקרית לא אופיינית לשחקן השקט בדרך כלל: בסיום אחד המשחקונים בקריית שלום בעט מיכה בבקבוק מים והמאמן הסרבי הגיב בחריפות. "במקום שיעניש אותו בשיחה בארבע עיניים, הוא בחר לעשות זאת מול כל השחקנים, זו הייתה השפלה לא מתאימה", סיפר אחד השחקנים והתכוון לאסיפה המיוחדת שערך איביץ' עם כל שחקני הקבוצה ובה הבהיר למיכה: "זו הפעם האחרונה שאתה עושה דבר כזה".

 

דור מיכה (צילום: עוז מועלם)
מיכה חוגג בעונה שעברה. קשה למצוא תמונות כאלה העונה(צילום: עוז מועלם)

  ()

 

האקט החינוכי של איביץ' כלפי מיכה שידר מסר ברור לקשר וליתר השחקנים: אין שום יחס שונה לכוכבים או קפטנים. זו גם הייתה הפעם הראשונה שמיכה חש זאת על בשרו. ולמרות זאת, כשנפתחה העונה מיכה קיבל קרדיט מקצועי מאיביץ': עד לדרבי התל-אביבי, שנגמר ב־0:3, הקשר פתח בכל אחד מהמשחקים. אז מה גרם לכך שבששת המחזורים הבאים הוא נשלח אל הספסל? מיכה פחות יעיל מבעונה שעברה ובספציאליטה שלו יש ירידה דרמטית: הקשר תקוע על בישול בודד מפתיחת העונה.

 

יש לכך הסבר מקצועי שנוגע לשינוי תפקיד לעומת השנה שעברה שבה הוא רקד במגרשים. בעונה שעברה מכבי ת"א שיחקה עם שני קשרים אחוריים ומיכה תופקד מתחת לחלוץ, עמדה שבה הוא נדרש לפחות משימות הגנתיות. כך הוא נע יותר בחופשיות, היה מסוכן יותר והיה קרוב יותר לאזורים שבהם יכולת המסירה שלו אפקטיבית. את העונה הנוכחית הוא החל באותה עמדה מתחת לחלוץ, ואפילו כבש שני שערים, אבל לקראת המשחק מול מכבי חיפה בבלומפילד, הסרבי החליט לתפקד אותו כקשר 50:50, מה שמלווה אותו עד עכשיו.

 

קפטן בלי פריבילגיות

בהיעדר שרן ייני הפך מיכה לקפטן הקבוע בקריית שלום, אבל הוא לא ניצל את המעמד הזה כדי לגשת לאיביץ' ולהביע את מורת רוחו מהפיכתו לשחקן ספסל. אחת הביקורות כלפיו היא שמדובר בטיפוס מכיל מדי, לא אחד שידפוק על השולחן או ייגש כקפטן לשיחה אישית עם המאמן. אחרי התאקלים בפתיחת העונה, הבין מיכה שעדיף לא למתוח את החבל מול הסרבי הקשוח. "יש לאיביץ' כוח יותר מכל אחד אחר בקריית שלום, אי-אפשר להתעסק איתו", הסבירו שחקנים במועדון.

 

איביץ' מרוכז (צילום: ראובן שוורץ)
איביץ'. העביר את מיכה סדרת חינוך(צילום: ראובן שוורץ)

  ()

 

בנוסף, איביץ' הוא גם לא מסוג המאמנים שקורא לשחקנים לשיחות אישיות ומפעיל עליהם פסיכולוגיה. הוא מתנהל במקצועיות נטו, קורקטיות יבשה נטולת סנטימנטים. "יש מאמנים עם יחסי אנוש שונים לגמרי, לא אצל איביץ'", הסבירו שחקנים במכבי ת"א. "ייני, למשל, הוא הקפטן במכבי ואין לו שום פריבילגיה. הוא כבר חזר לשחק, אבל לא מקבל דקה ואיביץ' לא נותן לו שום יחס מיוחד. בדיוק ככה הוא נוהג עם מיכה, לא מדבר או מסביר".

 

הסרבי ניסה לדרבן את מיכה לעשות את הדברים שעשה בתקופה הטובה בשנה שעברה, אבל מצד שני לא נטע בו ביטחון של שחקן הרכב קבוע וגם לא החזירו לעמדה שבה כיכב אשתקד. הוא חיכה לרגע שאייל גולסה, הפייבוריט שלו, יחזור מהפציעה ויחד עם דן גלזר השניים הפכו לבאנקרים בשתיים משלוש עמדות הקישור האחורי. מיכה, למעשה, נלחם עם אבי ריקן על מקום בהרכב. עבור האחרון, השיטה הנוכחית של מכבי ת"א תפורה עליו והוא יודע איך ומתי להצטרף קדימה. מיכה הוא הרבה יותר קשר בעמדה 10, וכרגע אין כזו במכבי ת"א.

 

טראומת אום אל-פאחם

מאז שאיבד את ההרכב אחרי הדרבי, מיכה חזר אליו רק פעם אחת ולא במסגרת הליגה - זה קרה במשחק שבו הודחה מכבי ת"א על ידי אום אל-פאחם מגביע המדינה. הוא וחבריו שקיבלו את הצ'אנס בהרכב הפכו לקורבנות הערב הטראומתי וזה ניכר עד היום. בשונה מייני, מתן חוזז, אלירן עטר, מאור קנדיל או שחר פיבן, הוא אמנם זוכה להיכנס כחילוף ראשון, אבל ההדחה המביכה לא תישכח כל כך מהר. "כולם ראו מה שקרה עם טיבי שפישל בפלייאוף הליגה האירופית בעונה שעברה, איביץ' העלים אותו. זה בדיוק מה שקורה עם אלו שקיבלו צ'אנס אחרון בגביע וכשלו. הם הועלמו", ניתחו בקריית שלום.

 

דור מיכה ואייל גולסה מאוכזבים (צילום: עוז מועלם)
מיכה. חלק מטראומת אום אל-פאחם(צילום: עוז מועלם)

שער מוסף הספורט של
שער מוסף הספורט של "ידיעות אחרונות" מהבוקר

 

המאמן היחיד שהקפיא את מיכה לאורך זמן היה סרבי אחר שהגיע לקריית שלום, סלבישה יוקאנוביץ', שהוביל את מכבי ת"א לשלב הבתים של ליגת האלופות. ועדיין, גם תחת המאמן שמיכה העריך הכי פחות בעידן גולדהאר, הוא לא התייבש ברצף כזה של משחקים על הספסל. אפילו בתקופה שהגדיר בעבר כ"מסויטת", תחת ג'ורדי קרויף כמאמן, שבה שימש כמגן לכל דבר, מיכה לא היה מאוכזב כפי שהוא בחודש וחצי האחרונים. אצל פאקו אייסטראן הוא פרח, אצל פטר בוס הוא כיכב ועד היום מאמן לברקוזן מזכיר אותו יחד עם ערן זהבי כאחד משני השחקנים הכי כישרוניים בסגל ההוא.

 

את אחד ממשחקי העונה האיכותיים ביותר בשנים האחרונות נגד מכבי חיפה ראה מיכה מהמושב הכי טוב באצטדיון ושוב נכנס רק כמחליף. הוא ראה כיצד יונתן כהן מתקדם, עומר אצילי מתקמבק וריקן תופס מנהיגות. גם הוא מזהה שאיביץ' כבר לא מפעיל את הרוטציה ודווקא עכשיו הוא נשאר בחוץ. גם הערב כנראה יישב מיכה על הספסל ויחכה שאיביץ' ישלח אותו להתחמם. הוא בוודאי יקווה שרגע אחרי הוא יצליח סוף־סוף לייצר את אותו מהלך יצירתי, כזה שיזכיר למאמן ולכולם שממש לא מזמן הוא היה כדורגלן העונה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ראובן שוורץ
דור מיכה
צילום: ראובן שוורץ
מומלצים