ניסני הוצג ברוקיט־וויליאמס: "הקדשתי את חיי לרגע הזה"
האיש שלנו בסבב מרוצי המכוניות היוקרתי בעולם: הקבוצה המתחרה בפורמולה 1 הודיעה על החתמתו של הישראלי (25) כנהג מבחן. ניסני: "מאוד מתרגש". סילבן אדאמס: "לראות את דגל ישראל על המכונית גורם לי לצמרמורת"
הכרטיס של רוי ניסני (25) לבמה הגדולה: קבוצת רוקיט־וויליאמס הבריטית מפורמולה 1 הכריזה היום (רביעי) על החתמתו של הישראלי כנהג המבחן שלה לעונת 2020, אחרי שהרשים באימוני הקבוצה באבו־דאבי בחודש שעבר. במסיבת העיתונאים השתתפו, בין השאר, גם נשיאת קבוצת וויליאמס, קלייר וויליאמס, וסילבן אדאמס, נשיא קבוצת הניהול של "רוי ניסני פורמולה 1".
"זה מסע ארוך של כמעט 20 שנה", אמר ניסני הנרגש. "כשאתה מתחיל בגיל צעיר - ברור לך שאתה חייב לעבוד קשה ויום אחד אולי תגיע לפורמולה 1. ואז התוצאות מתחילות להגיע וזה נראה יותר אפשר. אני מאוד מתרגש".
"מי שחולם להגיע לפורמולה 1, הדבר הכי חשוב הוא ההחלטה להתמיד", המשיך ניסני. "תמיד שאלו אותי אם פורמולה 1 זה החלום שלי - ותמיד עניתי שזו המטרה שלי. הקדשתי את החיים שלי למירוצים ולספורט מוטורי, כדי להגיע לרגע הזה".
קלייר וויליאמס, מנהלת הקבוצה ובתו של המייסד, פרנק וויליאמס: "העבודה שלי היא לדאוג לכך ש-700 האנשים שעובדים בקבוצה יקבלו את התנאים הכי טובים ולוודא שיש לנו את הנהגים המובילים. הם האלמנט הכי חשוב. בעסק שלנו כל עשירית שנייה חשובה. ואני בטוחה שרוי יעשה עבודה פנטסטית".
סילבן אדמס, שתרם כמה מיליוני אירו כנותן חסות לניסני: "רוי הגיע לאחד מאירועי האופניים שלנו, התרשמתי ממנו והנה אנחנו כאן. המטרה שרוי ינהג כבר ב-2021. זה אחד מענפי הספורט הכי סלקטייבים, עם 22 נהגים על המסלול במרוץ. אני יודע כמה קשה עובדים בוויליאמס כדי לחזור לצמרת. לראות את דגל ישראל על המכונית, באירוע שייחשף ל-400 מיליון צופים, גורם לי לצמרמורת".
מה המשמעות?
אז מה היא בעצם משמעות התפקיד שלו בקבוצה? כנהג מבחן יתרכז ניסני בעבודה צמודה עם מהנדסי המרוץ והמכונאים של וויליאמס, בניסויי צמיגים וכיול של המכונית, ובמקרה שאחד משני הנהגים הבכירים של הקבוצה לא יהיה כשיר למרוץ, הקבוצה תעלה אותו למסלול כמי שמכיר היטב את הרכב.
מדובר בהישג משמעותי ובזינוק ענק לקריירה של ניסני, בנו של חנוך ניסני - שהיה הישראלי הראשון שקיבל את רישיון־העל של ה־FIA הדרוש לנהיגה בפורמולה־1 ושימש כנהג מבחן של קבוצת מינרדי ב־2005. בראיון ל"ידיעות אחרונות" ב־2006 אמר חנוך: "הבן שלי, רוי, התחיל הרבה יותר מוקדם ממני, וכבר מראה תוצאות באליפות מרכז אירופה בקרטינג. כבר עכשיו הוא מכונה ניסני ג'וניור. מכירים אותו בענף, הוא ובני גילו הם העתיד שלנו".
כאמור, רוי גדל בעולם הזה, והתחיל להתחרות בגיל חמש במרוצי קרטינג בארץ. הוא עשה צעדים מקצועניים ראשונים בפורמולה־3 ב־2010, התקדם לפורמולה־3.5 ולפורמולה־2 כשהוא מתחיל לצבור ניצחונות ועליות לפודיום, וכעת הוא מרגיש לראשונה איך זה בליגה של הגדולים.
רוי ניסני נהג לראשונה במכונית פורמולה־1 ב־2012, כאשר נבחן בקבוצת סאובר הגרמנית. "היה נהדר", סיפר אז, "הכוח של מכונית פורמולה־1 פשוט מדהים. בהקפות הראשונות לא יכולתי להוריד את החיוך מהפנים. זה עשה לי הרבה חשק לנהוג במכונית כזאת במרוצים". עבר זמן - ועכשיו מגיעה ההזדמנות.
קבוצה מפוארת, הווה מאכזב
וויליאמס היא אחת הקבוצות המצליחות ביותר בהיסטוריה של מרוצי הגראנד־פרי, וזכתה בשבע אליפויות נהגים ובתשע אליפויות יצרנים, כולן בשנות ה־80 וה־90. רשימת האלופים שלה כוללת אגדות כמו אלן ג'ונס, נלסון פיקה, אלן פרוסט, נייג'ל מנסל, קקה רוזברג, דיימון היל וז'אק וילנב. הקבוצה הוקמה ב־1977 בידי סר פרנק וויליאמס (77), לשעבר נהג ומכונאי מרוצים, והוא המשיך להוביל אותה גם אחרי שרותק לכיסא גלגלים בעקבות תאונה. המראה שלו נע ברחבת הטיפולים של הקבוצה בכיסא הגלגלים הפך סמל לנחישות, ואותו לאחד מבעלי הקבוצות הבולטים בפורמולה־1. הוא עדיין מוגדר כראש הקבוצה, אך היא מנוהלת בפועל בידי בתו, קלייר וויליאמס (43).
יצרנית הטלפונים הסלולריים וציוד התקשורת "רוקיט", נותנת החסות הראשית של וויליאמס, תורמת כ־20 מיליון דולר בשנה מתוך תקציב של 150 מיליון, אחד הנמוכים בסבב. לשם השוואה, התקציב של פרארי עמד בשנה שעברה על 435 מיליון דולר, ושל מרצדס על 420 מיליון דולר.
וויליאמס, לה יש חוזה עם האלופה מרצדס עד 2025 לאספקת מנועים, הייתה קרובה לתארים נוספים בתחילת שנות ה־2000, כאשר נהגו בשורותיה ראלף שומאכר, אחיו של מיכאל, וחואן פבלו מונטויה. אבל מאז נחלשה, ורשמה שיא שלילי ב־2019 עם מקום אחרון באליפות היצרנים ונקודת אליפות אחת. המכוניות שלה הפגינו אמינות, אבל המקום הטוב ביותר שלה בסיום מרוץ היה 10, של רוברט קוביצה בגראנד־פרי גרמניה. קוביצה פרש בסיום העונה, וב־2020 יהיו שני הנהגים הבכירים שלה צעירים ואלמונים יחסית: הכישרון המבטיח מבריטניה ג'ורג' ראסל (21), בעונתו השנייה בסבב, וניקולס לטיפי (24), קנדי ממוצא איראני ובנו של איש העסקים מייקל לטיפי, שהשקיע 350 מיליון דולר ברכישת 10 אחוזים ממניות מקלארן המתחרה.