שתף קטע נבחר

עיבוד מחשב: מיכל וולבה

נתן לה כנפיים: רד בול לייפציג בדרך להיסטוריה / "מר עולם"

מוליכת הבונדסליגה, שעשויה לנשל את באיירן מינכן מכתרה וקיימת רק 10 שנים, מעוררת אנטגוניזם בגרמניה בגלל מותג המשקאות שמממן אותה. וגם: למה האוהדים הנייטרלים מחזיקים אצבעות למנשנגלדבאך ומה תעשה הופנהיים של דאבור ואלמקייס

שבע שנים ברציפות שבאיירן מינכן מוכתרת כאלופת גרמניה. כיום נראה שהקבוצה בעלת הסיכויים הגדולים ביותר לשבור את ההגמוניה הבווארית היא רד בול לייפציג, שזכתה באליפות החורף ומקווה לעשות היסטוריה בסיום העונה. אין חולק על כך שלייפציג היא קבוצה מרשימה, שמשחקת כדורגל התקפי, מלהיב ומרגש. אבל מדובר גם בקבוצה השנואה ביותר בגרמניה. שנואה אפילו יותר מבאיירן העשירה, זו שנוהגת לרכוש את השחקנים הבולטים של היריבות שלה.

 

 

בסוף השבוע תתחדש הבונדסליגה אחרי כחודש של פגרת חורף, כאשר לייפציג מוליכה ביתרון של שתי נקודות על בורוסיה מנשנגלדבאך ו-4 נקודות על באיירן. הקבוצה הצעירה ביותר בליגה הגרמנית, אותה מדריך המאמן הצעיר ביותר, יוליאן נגלסמן בן ה-32, תארח בשבת את אוניון ברלין, העולה החדשה שבינתיים עושה עונה נהדרת ומדורגת במקום ה-11.

 

פטריק שיק (צילום: gettyimages)
בולטת עם הלוגו של שני השוורים. רד בול לייפציג(צילום: gettyimages)

 

אוניון היא סיפור נהדר, סיפור רומנטי על מועדון שמנסה לשמור על המסורת הישנה. זו שבאיצטדיון שלה, בעל השם המופלא "ביתו של היערן הזקן", עדיין מחליפים את הספרות בלוח התוצאות ביד. אין מי שלא אוהב את אוניון ברלין, בעיקר משום שהיא מנסה לשמור על הערכים המסורתיים של הכדורגל הגרמני, שבו המועדונים מייצגים את הקהילות שלהם.

 

לייפציג מציגה: עבודה בעיניים

לייפציג נמצאת בדיוק בקצה השני של הסקאלה, ולכן היא הקבוצה השנואה ביותר. המועדון נוסד לפני 10 שנים בלבד כאשר קונצרן משקאות האנרגיה האוסטרי "רד בול" רכש קבוצה קטנה מהליגה החמישית, והתחיל להשקיע בו כסף כדי להעלות אותו לליגה הראשונה. כדי לעקוף את החוקים הנוקשים המועדון קרא לעצמו "RasenBallsport", מונח עילג חדש שמשמעותו "ספורט כדור על דשא", שכל מטרתו לשמר את ראשי התיבות – RB. גם הלוגו עוצב בדומה לזה של "רד בול", עם שני השוורים המפורסמים. בקיצור: עבודה בעיניים.

 

את אוניון ברלין כולם אוהבים (צילום: getty images)
את אוניון ברלין כולם אוהבים(צילום: getty images)

 

הנסיקה של לייפציג לטופ של הכדורגל הגרמני הייתה מהירה מאוד, אולי מהירה מדי. והיא מכעיסה הרבה מאוד אנשים. מבחינת מרבית אנשי הכדורגל בגרמניה, מדובר בקבוצה מפלסטיק. כזו שקונה את ההצלחה שלה בכסף. אוהד הכדורגל הגרמני מרגיש שמדובר בקבוצה מלאכותית שכל מטרתה להאדיר את המותג המסחרי.

 

אקסל הלמן, אחד מאנשי ההנהלה של איינטרכט פרנקפורט, אמר: "האם המטרה של מועדוני הכדורגל הוא לשרת את האוהדים שלהם או לשרת דבר אחר?" ואכן, כאשר לייפציג מגיעה לשחק בפרנקפורט המקומיים מסרבים להראות את הלוגו של המועדון על מסכי הווידאו או בכל מקום אחר באיצטדיון. "אין לנו כוונה לעשות פרסומת לרד בול", אומר הלמן.

 

כשלייפציג הגיעה לשחק מול אוניון ברלין, בתכניית המשחק של הברלינאים, בעמוד שבו מתפרסמת באופן קבוע ההיסטוריה של הקבוצה האורחת, הופיעה תמונה של שור ועליו סימן מחיקה. פורטונה דיסלדורף החליטה שלא תקיים משחקי ידידות מול לייפציג ולא תקיים שום יחסים עם ההנהלה שלה, ותעשה רק את המינימום שהיא מחוייבת אליו, כלומר לקיים מולה את משחקי הליגה, וזהו.

 

יוליאן נגלסמן (צילום: גטי אימג'ס)
מאמן לייפציג יוליאן נגלסמן(צילום: גטי אימג'ס)

 

ולמרות מפגני השנאה כלפיה, לייפציג מצליחה גם בליגה וגם בליגת האלופות. בחודש הבא היא תתמודד בשמינית הגמר מול טוטנהאם, סגנית אלופת אירופה, ורבים מאמינים שהיא הפייבוריטית להעפיל לרבע הגמר.

 

לייפציג לא רק מוליכה בראש טבלת הליגה. יש לה גם את ההתקפה הטובה ביותר, שכבשה 48 שערים, לעומת 46 של באיירן מינכן. בחוד ההתקפה נמצא טימו ורנר, החלוץ בן ה-23, שכבש 18 שערי ליגה ו-23 שערים בכל המסגרות בחצי הראשון של העונה.

 

בימים האחרונים נפוצו שמועות שבאיירן מינכן תנסה לעשות מחטף ולרכוש את ורנר. באיירן עשתה זאת בעבר לא פעם, כשרכשה מהיריבות הכי גדולות שלה את כוכביהן. רוברט לבנדובסקי ומריו גצה ש"נחטפו" מדורטמונד הם הדוגמאות הזכורות ביותר. אבל הפעם זה לא יקרה. חסן סליהמידזיץ', המנהל המקצועי של באיירן, אמר השבוע ל"בילד": "טימו ורנר הוא חלוץ מצוין, אבל לנו יש את לבנדובסקי, שמתאים יותר לשיטת המשחק שלנו. רוברט מצליח להגיע למצבים גם כשיש לו שטח פעולה קטן על המגרש. ורנר, עם המהירות שלו, הוא חלוץ שצריך שטח, ומתאים לשיטה של לייפציג, אבל לא לשיטה שלנו".אגב, לבנדובסקי כהרגלו מוליך בראש טבלת המבקיעים בליגה עם 19 שערים. כולל ליגת האלופות יש לפולני כבר 29 שערים העונה.

 

טימו ורנר חוגג (צילום: gettyimages)
כבש כבר 18 שערי ליגה. טימו ורנר(צילום: gettyimages)

 

לייפציג רכשה את ורנר לפני 3 שנים משטוטגרט ב-10 מיליון אירו. היום הוא שווה פי עשרה וכנראה שצ'לסי היא זו שתרכוש אותו בקיץ, אבל לא בינואר. את העונה הוא יסיים עם לייפציג ואולי עם תואר האליפות.

 

אגב, בניגוד לתדמית שיש לה, של קבוצה עשירה שרוכשת שחקנים בסכומי עתק, המציאות שונה לגמרי. השיטה של לייפציג היא לרכוש שחקנים צעירים בתחילת דרכם בסכומים סבירים ולטפח אותם. השחקן היקר ביותר שנרכש הוא הקשר אמאדו היידרה, שעליו שילמה לייפציג 20 מיליון אירו לקבוצה האחות, רד בול זלצבורג האוסטרית.

 

הדאגה בבאיירן מינכן והשאיפות של פליק

בבאיירן מינכן כמובן מודאגים. החצי הראשון של העונה לא היה מוצלח. הקבוצה הפסידה ב-4 מ-17 משחקיה – כמו בכל העונה שעברה - וספגה 22 שערים. המאמן ניקו קובאץ' פוטר בתחילת נובמבר ובמקומו מונה מי שהיה עוזרו, האנסי פליק בן ה-54. תחילה דובר על כך שפליק יהיה מאמן זמני עד שיימצא המחליף הראוי. אבל באיירן בהנהגתו נראתה טוב יותר מאשר בתחילת העונה, ניצחה איתו ב-5 מ-7 משחקי הליגה שלה ושמרה על 100 אחוזי הצלחה בליגת האלופות. ההנהלה החליטה שהוא יישאר עד סוף העונה.

 

רוברט לבנדובסקי (ציךום: רויטרס)
כרגיל, לבנדובסקי מוליך את טבלת הכובשים(ציךום: רויטרס)

 

פליק, שהיה עוזרו של יוגי לב בנבחרת גרמניה וכאמור מספר 2 בצוות המקצועי של באיירן בתחילת העונה, אמר שאין לו כוונה לחזור ולהיות עוזר בהמשך הקריירה. הוא מקווה להמשיך לאמן את הקבוצה גם בעונות הבאות, אבל הוא יצטרך לזכות באליפות כדי לשמור על מקומו. 

 

המקרה המוזר של יורגן קלינסמן

בינתיים באיירן פותחת את החצי השני של העונה עם חמישה שחקני הרכב פצועים, החלוצים קינגסלי קומאן וסרז' גנאברי ושחקני ההגנה ניקלאס זולה, לוקאס הרננדס וחאבי מרטינס. המשחק הראשון של באיירן בשנת 2020 יהיה ביום ראשון בברלין מול הרטה, אותה מאמן יורגן קלינסמן – שאימן את באיירן ונכשל בה לפני עשור. "קלינסי", שאימן בעשור הקודם את נבחרת ארה"ב, חזר בנובמבר לגרמניה וב-5 משחקיו הראשונים בהרטה הפסיד רק פעם אחת.

 

אגב, יש מצב שקלינסמן לא יוכל לעמוד על הקווים ביום ראשון. הסיבה לכך מוזרה: הוא שכח את תעודת המאמן בביתו שבארה"ב. "כרגע אין אף אחד בבית בקליפורניה, כי אשתי נמצאת במקום בו הבת שלי לומדת. אבל אני מקווה שאצליח לארגן את כל הניירת בזמן", הוא אמר.

 

שכח את תעודת המאמן בארה
שכח את תעודת המאמן בארה"ב. קלינסמן(צילום: AFP)

 

בורוסיה מנשנגלאדבך חולמת לחזור לשנות ה-70

למרות שכולם בגרמניה מדברים על כך שהקרב על האליפות יהיה בין לייפציג לבין באיירן מינכן, מרבית האוהדים הנייטרלים מחזיקים אצבעות דווקא למנשנגלדבך, שאת האליפות האחרונה שלה חגגה לפני 43 שנה. בשנות ה-70 גלדבאך הנפלאה של גינטר נצר, ברטי פוגטס ואלן סימונסן הייתה אחת משתי הגדולות של גרמניה, יחד עם באיירן, וזכתה בחמש אליפויות בין 1970 ל-1977. היא גם הגיעה לגמר גביע האלופות ב-1977 והפסידה לליברפול, אבל ירדה ב-40 השנים האחרונות מהפסגה ואפילו בילתה מספר שנים בליגה השנייה.

 

בעונה שעברה סיימה בורוסיה מנשנדלאדבך במקום החמישי והחמיצה רק במעט את ליגת האלופות. העונה המטרה של המאמן בן ה-43 מרקו רוזה היא להשיג את הכרטיס לצ'מפיונס ואולי, מי יודע, גם להניף את הצלחת בסיום העונה. השחקן המרשים ביותר בקבוצה הוא מרקוס טוראם, בנו של ליליאן טוראם האגדי. אבל בעוד האבא המפורסם היה מגן, הבן מרקוס הוא חלוץ נהדר שכבש בחודשים הראשונים שלו בגרמניה 6 שערים, אחרי שנרכש ב-9 מיליון אירו מגנגאן. גלדבאך תפתח את שנת 2020 בבונדסליגה במשחק חוץ לא פשוט מול שאלקה ביום שישי בערב. שאלקה במקום החמישי, מרוחקת רק חמש נקודות מיריבתה.

 

בורוסיה מנשנגלאדבך (צילום: getty images)
הערב מול שאלקה. בורוסיה מנשנגלאדבך(צילום: getty images)

 

בכלל, הליגה הגרמנית צמודה העונה יותר מתמיד, כאשר גם בורוסיה דורטמונד עדיין לא אמרה את המילה האחרונה. סגנית האלופה הכמעט קבועה (4 סגנויות ב-7 העונות האחרונות) מדורגת רביעית עם 30 נקודות, רק 3 פחות מבאיירן מינכן. אסור לשכוח שדורטמונד רכשה החודש את אחד החלוצים הלוהטים באירופה, ארלינג הלאנד, הנורבגי בן ה-19 שהגיע מזלצבורג ומצטרף לג'יידון סאנצ'ו ולמרקו רויס. אם הלאנד יבקיע אפילו מחצית מהכמות שכבש באוסטריה (28 שערים בחצי עונה) דורטמונד עוד עשוייה להפתיע את כולם ולזכות באליפות. ה"שוורצה-גלבן" יתארחו בשבת אצל אוגסבורג.

 

וכמובן שאי אפשר בלי הנקודה הישראלית. הופנהיים רכשה ב-12 מיליון יורו את מונאס דאבור, חלוץ הנבחרת שהתייבש על הספסל של סביליה בחצי השנה שעברה, ומקווה לחזור לשחק בקביעות ולהבקיע, כפי שעשה בעונות הקודמות בזלצבורג. בהופנהיים חיפשו חלוץ חדש אחרי שהאלג'יראי איסהק בלפודיל קרע את הרצועות וייעדר עד סיום העונה, ודאבור נראה כתחליף ראוי ביותר.

 

מונס דאבור (צילום: האתר הרשמי של הופנהיים)
מקווה לפרוח מחדש. מונס דאבור(צילום: האתר הרשמי של הופנהיים)

 

דאבור הוא לא הישראלי היחיד של הופנהיים. המאמן ההולנדי אלפרד שרדר החליט להעלות לסגל הבכיר את הקשר בן ה-19 עילאי אלמקייס, שנמצא במועדון כבר הרבה שנים ואולי יגשים כבר מחר את חלומו הגדול במשחק הביתי מול פרנקפורט.

 

הופנהיים מדורגת במקום ה-7 בטבלה ורחוקה נקודה בלבד מבאייר לברקוזן שבמקום ה-6, ממנו מעפילים בסיום העונה לליגה האירופית. היא סיימה את 2019 עם שני נצחונות מרשימים, 0:2 על אוניון ברלין ו-1:2 על דורטמונד ובקבוצה הצנועה מקווים לפתוח את 2020 עם ניצחון שלישי ברציפות. אנחנו נחזיק אצבעות לדאבור שאולי יבקיע את שערו הראשון בליגה הגרמנית ולחברו בנבחרת ישראל אלמקייס, שאולי ירשום את הבכורה שלו בבונדסליגה.

 

עילאי אלמקייס (צילום: AFP)
עילאי אלמקייס. עלה לסגל הבכיר של הופנהיים(צילום: AFP)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
רד בול לייפציג
צילום: gettyimages
מומלצים