שתף קטע נבחר

 

מכביזם בוולפסון: המהפכה של קלינגר

מפייבוריטית לירידה תחת אביטן, הפך המאמן החדש את הפועל ת"א לקבוצה הלוהטת בליגה. חמש נקודות על השינוי שחולל במועדון. אחר הצהריים (15:00) היא פוגשת את כפ"ס

רק לפני חודשיים, אחרי ההפסד למכבי חיפה, סומנה הפועל תל אביב כאחת המועמדות לירידת ליגה. המשבר בוולפסון הגיע לשיאים חדשים, הקים מחאת אוהדים גדולה נגד ההנהלה והמאמן ניסו אביטן התעמת עם שחקנים. היום (שבת, 15:00) תעלה הקבוצה למשחק מול הפועל כפר סבא, היחידה שאביטן הצליח להכניע בקדנציה שלו באדומים (ופרץ מיד לאחר מכן בבכי כשעומר דמארי הבקיע את שער הניצחון בתוספת הזמן), כשהיא במומנטום אחר לחלוטין.

 

לטבלת ליגת העל בכדורגל

 

תחת ניר קלינגר הפועל ת"א עלתה למקום ה-5 (עם אביטן דורגה במקום ה-11) כשהיא רושמת 4 ניצחונות ליגה ברצף, ונכון לעכשיו היא בתוך הפלייאוף העליון. אביטן עמד על הקווים של הפועל ת"א 9 מחזורים, השיג 7 נקודות בלבד, קבוצתו כבשה 8 שערים וראתה 15 כדורים נכנסים לרשת שלה. מה קלינגר השיג בתקופה שלו בהפועל ת"א? בליגה - 19 נקודות ב-10 משחקים (63 אחוזי הצלחה), ואם נחשיב גם את 2 הניצחונות בגביע על קטמון ובני סכנין נגיע ל-8 ניצחונות ב-12 משחקים.

 

הפועל תל אביב מול הפועל באר שבע (צילום: ראובן שוורץ)
קלינגר. שינוי של 180 מעלות(צילום: ראובן שוורץ)

 

בשם ההגנה

הדבר המרכזי שקלינגר הצליח לשפר, מבלי אפילו לשנות או לשדרג את הסגל שלו, הוא משחק ההגנה. אם הפועל ת"א תחת אביטן ספגה 1.66 שערים בממוצע למשחק, בעידן קלינגר הממוצע ירד לשער במשחק, כשב-5 המשחקים האחרונים ספגו האדומים 2 שערים בלבד.

 

בתקופת אביטן הצליחה הקבוצה רק במשחק הפתיחה של העונה נגד מכבי נתניה לשמור על רשת נקייה, תחת קלינגר היא לא ספגה בארבעה משחקים (ק"ש, חדרה, אשדוד וב"ש), לא כולל קטמון וסכנין בגביע.

 

קלינגר לא ביצע שינוי בציוות ההגנתי: עדיין אוראל דגני (יחסר היום בעקבות פציעה) ורז שלמה יחד עם מרווין פירסמן ואיאד אבו עביד, פותחים, אבל כולם ביצעו שיפור משמעותי ביכולתם. לזה צריך להוסיף את העובדה שבמחזורים האחרונים עמד בין הקורות אריק ינקו ולא יואב ג'ראפי, שהיה פצוע וגם חולה. מול כפ"ס ג'ראפי חוזר לשער בשל פציעה של ינקו.

 

אוראל דגני ואיאד אבו עביד חוגגים (צילום: עוז מועלם)
דגני ואבו עביד חוגגים(צילום: עוז מועלם)

 

גרף שיפור

למרות המצב הנוכחי, ההתחלה של קלינגר הייתה קשה. הוא הפסיד שלושה מתך חמשת משחקיו הראשונים. מצד שני, שניים מאותם הפסדים היו מול בית"ר ירושלים ומכבי ת"א. דווקא הרביעייה שחטפה הפועל מנתניה הייתה זו שהפכה את הכף.

 

קלינגר התראיין אחרי המשחק ותקף בפומבי את סטפן ספירובסקי, שנכנס במחצית השנייה והוחלף אחרי חצי שעה מכיוון שלא הראה מאמץ, באירוע שעורר סערה גדולה. מאותו רגע, למעט התיקו מול אשדוד בו הפועל הייתה עדיפה בצורה משמעותית, היא ניצחה בארבעת המשחקים הבאים. יש לציין כי הקבוצה לא הרשימה יתר על המידה בניצחונותיה, אבל כן הראתה יעילות עם ניצחונות של 0:1, בדרך כלל. ב-10 משחקי הליגה תחת קלינגר כבשה הפועל 11 שערים בלבד.

 

סטפן ספירובסקי על הספסל (צילום: ראובן שוורץ)
ספירובסקי. הרגע בו העונה השתנתה(צילום: ראובן שוורץ)

 

לוחמת ומחויבת

הפועל ת"א של השנים האחרונות הפכה ללוזרית גדולה - מבחירת שחקנים לקויה ועד בעיות ניהול ותקציב שגרמו אף לירידתה ללאומית. עם הגעת קלינגר למועדון, המכביזם השתלט על מתחם האימונים בוולפסון. המאמן הצליח להדביק את שחקניו בגישה הלוחמת והמחויבת שלו, ואפילו בצניעות שלא ממש אפיינה אותו אף פעם, אבל בהפועל היא פתאום צצה.

 

מאז החזרה הכושלת של אלי גוטמן לוולפסון עם הבטחות השווא שניתנו לו על ידי ההנהלה, זו הפעם הראשונה שמאמן במעמדו של קלינגר נוחת בהפועל. לראשונה בעידן האחים ניסנוב ניתן להרגיש מקרוב עד כמה נוכחות של מאמן בכיר משמעותית למועדון.

 

קלינגר על הקווים (צילום: עוז מועלם)
קלינגר. הכניס רוח חדשה(צילום: עוז מועלם)

 

התנהלות מול הבכירים

אביטן הגיע להפועל ת"א אחרי שסיפק את הסחורה בגדול בהפועל חדרה. אבל אביטן הוא טיפוס אחר לחלוטין מקלינגר, והקפיצה שלו למועדון בסדר גודל כמו הפועל ת"א הייתה מהירה מדי. בתחילה הוא ניסה להיות חברותי עם השחקנים, בעיקר עם מאור בוזגלו, אבל מהר מאוד הבכירים כמו דגני, דמארי ואחרים יצאו נגדו. וגם מערכת היחסים עם בוזגלו עלתה על שרטון.

 

עם הגעתו, קלינגר ידע לשנות את האווירה בוולפסון. הצעד הראשון שעשה היה החזרת סרט הקפטן לדגני, השחקן האיכותי ביותר בסגל. הוא פרגן לבוזגלו והיה איתו בקשר רציף גם כשזה התמודד עם מחלת הנשיקה. גם עם דמארי קלינגר שומר על יחסים טובים. לצורך העניין, בשבוע שעבר החלוץ כלל לא היה בסגל, ולא נרשמו דרמות גדולות במועדון, בניגוד לתקופת אביטן.

 

מי שחווה חדרי הלבשה מכל הסוגים לאורך הקריירה כשחקן, והתמודדות עם שחקנים בכירים כמו אבי נימני וטל כמאמן מכבי ת"א, הגיע מוכן לסיטואציה הקשה בהפועל ת"א. מצד אחד יש לו יחסים מצוינים עם השחקנים, מנגד הוא לא מפחד להעמיד אותם במקום כשצריך. כל שחקן מבין ששבוע אחד הוא יכול לפתוח בהרכב, ושבוע לאחר מכן כלל לא להיות בסגל, הכל לפי היכולת שיציג באימונים.

 

הפועל תל אביב מול מכבי חיפה (צילום: ראובן שוורץ)
דמארי. לא היה בסגל ולא היו דרמות(צילום: ראובן שוורץ)

 

נכס סיני

קלינגר מרבה להתייעץ עם נציג הבעלים משה סיני, שלמעשה מינה אותו לתפקיד. במקום להתעסק עם בעלים, למאמן יש שקט בגזרה הזאת, ואת הדין וחשבון הוא נותן לסיני. השנים מדברים על בחירת שחקנים לסגל (הבאת פליפה רודריגס למשל, או שחרור שחקנים) ואפילו על הרכבים.

 

עד לסיום העונה הסדירה נותרו 7 מחזורים. הפועל ת"א מדורגת במקום ה-5, במרחק של 6 נקודות מהפועל ב"ש במקום ה-4, וכשמתחתיה דולקות חמש יריבות בפער של עד 5 נקודות שרוצות להשיג על חשבונה את המקום בפלייאוף העליון.      להפועל מחכים עוד שלושה משחקי חוץ סופר קשים נגד מכבי חיפה, בית"ר ומכבי ת"א, ואם היא תדע לקחת מהם נקודות, ולא תיפול יותר מדי מול הפועל חיפה (חוץ), קריית שמונה (בית), והפועל חדרה (בית, מחזור אחרון בליגה הסדירה), אין סיבה שלא תסיים בין שש הראשונות. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אביהו שפירא
ניר קלינגר
צילום: אביהו שפירא
מומלצים