שתף קטע נבחר

מתכוננים להיות הטופ טאלנט הבא? זה מה שאתם צריכים לדעת

הילדים שלכם כישרוניים בענפי ספורט שונים ומחכים לרגע שיתגלו? המפגש הראשון עם הסקאוטים יכול להיות מבלבל ומדאיג, הנה כמה עצות מאורי קופר, לשעבר אנליסט בחברת סקאוטים, שיעזרו לילדים שלכם לצלוח את המפגש בשלום

בשיתוף הטוטו

 

אתן רצות הכי מהר, אתם מכדררים ללא הפסקה ואף אחד לא יכול לחטוף לכם את הכדור, והגולים שלך שמים אותך באותה משבצת עם אלופות העולם בכדורגל - עם כל הכבוד לכישרון שלכם, הוא גם צריך להתגלות, ופעמים רבות זהו תפקידם של הסקאוטים.

 

ילד (צילום: shutterstock)
לא רק לשחק אלא גם להבין איך צריך לשחק(צילום: shutterstock)

 

עוד סיפורים על טופ טאלנטים שהגלו במקרה בערוץ 

 

פירוש המילה סקאוטינג באנגלית הוא צפייה, ומדובר בתחום מעולם הספורט שמטרתו היא לצפות ולאסוף נתונים מקצועיים על שחקנים עבור קבוצות בענפי ספורט שונים, בעיקר כדי לבחון את יכולות השחקנים עבור קבוצה שמעוניינת לצרף את אותו שחקן לשירותיה.

 

אז מה כדאי לכם לדעת לפני שאתם מפגינים את יכולותיכם בפני הסקאוטים, מה הם יחפשו אצלכם ואיך כדאי לכם להתנהל כדי להרשים אותם. מה לעשות ומה לא לעשות?

 

כדי לקבל תשובות לכל השאלות האלה פנינו למישהו שמבין. אורי קופר הוא אנליסט שעבד בחברת סקאוטינג מהמובילות בעולם, והיום משמש כפרשן הכדורגל של "ידיעות אחרונות" ו-ynet. הוא גם המנהל המקצועי של קורס סקאוטינג ואנליסט כדורגל מטעם מכללת ספורט פאנל. במסגרת עבודתו הוא בחן נתונים של מאות שחקני כדורגל ועקב אחריהם במגרשים, ויש לו כמה טיפים גם לנבחנים ב-"טופ טאלנט".

 

לדברי קופר, החלק במשחק שסקאוטים שמים אליו לב היום יותר מאשר בעבר הוא ללא ספק הבנת המשחק. "התפיסה הרווחת היום היא שטכניקת בעיטה או שליטה בכדור זה דבר שיחסית אפשרי ללמד כל אחד, אבל לא כל אחד 'מבין' את המשחק בצורה טובה. הכוונה היא בעיקר לדעת מה לעשות בכל סיטואציה, לקבל את ההחלטה הנכונה שתתרום הכי טוב מבחינה קבוצתית. לספורטאים צעירים, שאפשר להתרשם שיש להם הבנת משחק טובה, יש יותר סיכוי להתפתח ולכן הם מושכים את תשומת לב הסקאוטים.

 

כדורגל (צילום: Shutterstock)
צריך יותר מרק לבעוט לשער ולהכניס גול(צילום: Shutterstock)
  

"הבנת משחק היא לא דבר שמשפרים ביום או יומיים, אבל עדיין אפשר להציג אותה יותר טוב לעולם תוך שינוי מחשבתי קטן. צריך לזכור שעם כל הרצון להתבלט, ברגע שמגיעים לשלבים מתקדמים של ניתוח שחקן לא מסתכלים רק על כמות שערים או בישולים אלא דווקא שמים לב יותר לפעולות הקטנות. לכן בעיטה לשער היא לא תמיד הדבר הנכון."

 

אבל לשחקן כדאי להתבלט כשבאים לראות אותו?

"כן, ברור, אבל לא להיות חד גוני מדי. למשל, אם יש ספורטאי שהיתרון הבולט שלו הוא מבנה גוף גדול ופיזיות, אז לרוץ ולדרוס את כל מי שבדרך אולי יביא למספרים יפים מול העיניים הבוחנות, אבל לאו דווקא יהיה מרשים במחשבה לעתיד. אנשים רוצים לראות גיוון או, לחילופין, חומר גלם שאפשר לעבוד איתו ולשפר אותו. הכוונה כאן היא בעיקר ליכולות אתלטיות, שכיום האמונה היא שכל ספורטאי אתלט מהווה בסיס טוב אותו אפשר לשפר מבחינה טכנית".

 

ואיך יכול שחקן צעיר שאינו אתלט יכול להרשים?

"סקאוטים רואים הרבה מאוד שחקנים בפרק זמן קצר ולכן אי אפשר להתחבא ולקוות שימצאו אותך – צריך לנסות להתבלט, להיות זה שישימו אליו לב. אם מדובר בספורטאי צעיר ללא יכולות אתלטיות מרשימות, הוא צריך לנסות להבליט את התכונה הטובה ביותר שלו. הרבה פעמים שחקנים מסוג זה מבליטים את המנהיגות שלהם, שהיא תכונה חשובה מאוד. זה יכול להיות באמצעות הכוונת שחקנים אחרים, תמיכה בשחקנים אחרים וכו'".

 

גם מנהיגות בקבוצה היא תכונה חשובה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
גם מנהיגות בקבוצה היא תכונה חשובה(צילום: shutterstock)
 

מה בטוח לא לעשות?

"להגיד דברים שלא במקום למי שבא לבחון אותך. אנשי סקאוטינג שונאים שספורטאים צעירים מעירים להם, והם גם משתדלים שלא להעיר לספורטאים. הרבה פעמים במהלך משחק מתחשק לאחד השחקנים להפנות את תשומת ליבו של הבוחן באמצעות דיבור ישיר ולא פעולות ספורטיביות. אותו שחקן יכול לעשות זאת באמצעות השוואה לשחקן אחר שמתמודד מולו או לצידו – רצוי להימנע מכך.

 

"עם זאת, שפת גוף היא דבר חשוב, רק שתהיה מופנית למה שמתרחש בתוך המשחק – לחברים לקבוצה או ליריב. דבר נוסף הוא לא לחשוב שלא רואים אותך. גם אם מישהו מסיט מבט זה לא אומר שאף אחד לא רואה. היום הכל מצולם וניתן לצפייה בשלב מאוחר יותר".

 

ילד (צילום: shutterstock)
גם שפת גוף חשובה(צילום: shutterstock)
 

בשיתוף הטוטו

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
לא רק הגולים חשובים
צילום: shutterstock
מומלצים