שתף קטע נבחר

"דופלנטיס יכול להגיע גם ל-6.30 מ'"

קופצי המוט הישראלים אלכס אברבוך, דני קרסנוב וקונסטנטין סמיונוב התאחדו כדי לענות על שאלה אחת: האם שיאן העולם הטרי יהפוך להיות הגדול מכולם? התשובות חצויות

כשרנו לאווילני הצרפתי שבר בפברואר 2014 את שיא העולם בקפיצה במוט של סרגיי בובקה האגדי, והעמיד אותו על 6.16 מטר, עולם הספורט היה בהלם. הצרפתי, שהחזיק עד אז בשיא אישי של 6.05 מ', שיפר אותו בפולין ל-6.08, ובתחרות הבאה, שאותה אירגן בובקה בעצמו בעיר הולדתו דונייצק באוקראינה, כבר השאיר את הרף בגובה 6.16 מ' על כנו. בום ענק.

 

השאלה אז הייתה אם לאווילני ימשיך וינסה לשבור את השיא עוד פעם, אבל נאדה. הצרפתי חזר לקפיצות באזור ה-5.80 מ' עד 6.00 מ' ולא סיכן עוד את השיא. מדרך הטבע, למרות שלא הוכח דבר, רבים הטילו ספק בשיפור הלא ייאמן של הצרפתי. אם לפחות היה מתקרב לשיא שקבע באוקראינה, אז היה סביבו קונצנזוס, אבל התוצאות הבאות מנעו את ההסכמה הכללית, והדעות נחלקו. לאווילני חש שעשה את שלו כשהטביע את חותמו ב-6.16 מ'.

 

ארמנד דופלנטיס (צילום: AFP)
דופלנטיס עם שיא העולם(צילום: AFP)

 

ואז הגיע ארמנד דופלנטיס האמריקני-שבדי בן ה-20, ילד במונחי צמרת המקצוע המסובך קפיצה במוט, וקבע שיא עולם חדש ומדהים - 6.17 מ'. רק שאצלו הופתעו פחות בזכות הרקע שלו: שנה וחצי לפני כן, באליפות אירופה בברלין 2018, הוא השלים שיפור דרמטי של 25 ס"מ לשיא העולם לנוער שהיה שייך למקסים טרסוב - 6.05 מול ה-5.80 של טרסוב.

 

פניתי לשלושת הקופצים במוט שלנו לשעבר, אלכס אברבוך (פעמיים אלוף אירופה ופעמיים מדליסט באליפויות העולם), דני קרסנוב (הישראלי הראשון שהגיע לגמר אולימפי, והמשיך לאחד נוסף אחר כך) וקונסטנטין סמיונוב (מדליית ארד באליפות העולם באולמות בגנואה 1992 במדי ברית המועצות, וייצג את ישראל באטלנטה 1996) בשאלה איך ייראה לדעתם עתידו של דופלנטיס?

 

ארמנד דופלנטיס (צילומים: רויטרס, gettyimages)
(צילומים: רויטרס, gettyimages)

 

והאמת שאברבוך וקרסנוב, אוהדים של יכולותיו ותוצאותיו, מתקשים לעכל את דופלנטיס. "הרקע שלו שונה לגמרי. הוא גדל בחצר עם מוט ומזרן קפיצה, ירש את הגנים של אביו גרג שקפץ בשיאו ל-5.80, ושל אמו, לוחמת הקרב-7 הלנה", אומר קרסנוב. "דופלנטיס גבוה ומהיר, שתי תכונות חשובות, אבל זה לא הכל. ישנן כמה תוספות שהכניסו לקפיצה שלו, וכל המומחים רוצים לדעת מה הן. היינו מאוד מעוניינים לשמוע הרצאה של גרג, שמאמן את בנו מגיל 7 ומכיר כל תכונה שלו, כדי לדעת מה החידושים שלו. יש חידושים שצריך לראות יותר מכמה פעמים כדי לקלוט אותם", ממשיך קרסנוב.

 

"דופלנטיס הוא היחיד שראינו ביוטיוב את ההתקדמות שלו", מספר הקופץ לשעבר. "איך הוא עושה בגיל 10 תוצאות של בן 15, ובגיל 12 של גיל 17. זה הרשים מאוד, אבל עדיין לא מבטיח שאתלט המתקדם בצורה כזו יגיע בסוף אל הטופ. הרי שם למעלה, ההחלטות מסובכות יותר ודורשות מיומנות של חלקיקי שנייה".

 

ובכל זאת, תוכל לתת תחזית בלתי מחייבת?

"אם ימשיך כך, והתוצאות שלו יהיו יציבות, יש מצב שהוא יגיע ל-6.30".

 

סמיונוב: "יש לו עוד המון זמן להשתפר"

סמיונוב משוכנע שדופלנטיס יתחזק. "משמעות החיזוק היא היכולת לאחוז במוט כשידו בגובה 5.20 מ', ב-10 סנטימטר יותר גבוה בהשוואה לעכשיו. זה ייתן לו עוד דחיפה ואפשרויות לקפל את המוט למעלה. אני מאמין שישאיר רף בגובה 6.25 מתחתיו".

 

ארמנד דופלנטיס (צילום: AFP)
דופלנטיס. "בגיל 12 תוצאות של גיל 17"(צילום: AFP)

קוסטה סמיונוב ונעמה ברנשטיין (צילום: פרטי)
"הוא עוד יתחזק". סמיונוב עם נעמה ברנשטיין(צילום: פרטי)

 

"הוא מהיר וגמיש, ויודע להתנהל במצבים קשים. יש לו עוד זמן עד שיגיע לגיל שבו קבעו בובקה ולאווילני את השיאים שלהם. שבע שנים זה המון זמן, במיוחד לאדם ששולט במוט מגיל שבע, ועושה רושם של מי שנהנה לנצח את הקושי הזה", מוסיף סמיונוב.

 

ומה יקרה עם אלוף העולם סם קנדריקס?

"אל תשכח שקנדריקס הוא בעל אישיות מיוחדת. השיא שלו עומד על 6.06, התוצאה החמישית בהיסטוריה. יכול להיות שהתוצאות של דופלנטיס יסירו ממנו את החשש הפסיכולוגי להתמודד עם הגבהים האלה".

 

אברבוך: "אתלט שלא ראינו"

גם אלכס אברבוך, גדול אתלטי ישראל, רוצה עוד זמן ללמוד את הפלא ושמו דופלנטיס: "התכונות הכי חשובות שלו הן מהירות, 10.50 שניות ל-100 מ' וקואורדינציה. מצד שני, אין לו את הכניסה העוצמתית מעלה שהייתה לבובקה. "מכניסה חזקה בסדר הגודל של בובקה והקואורדינציה של דופלנטיס, יכולה לצאת תוצאה של 6.50, אבל ברור שזה לא אפשרי כי לכל אחד תכונות שונות", הוא אומר.

 

אלכס אברבוך (צילום: עוז מועלם)
אברבוך. "יש לו יציבות נדירה"(צילום: עוז מועלם)

 

אברבוך ממשיך: "קפיצה במוט זה מקצוע מיוחד שדורש חישובים ואינטליגנציה של מהנדס. איפה לאחוז במוט, איפה בדיוק לתקוע באדמה את הנעיץ שממנו מרחפים עם המוט למעלה. וגם כל החישובים והזוויות מה בדיוק צריך לעשות למעלה".

 

"צריך לזכור שאת התוצאה הזו דופלנטיס עשה בחורף, כשהמטרה העיקרית היא האולימפיאדה בקיץ, שלפניה יגביר הילוך. אני מניח שהוא יקפוץ הרבה פעמים בסביבות ה-6.10 מ', שזו יציבות נדירה לקופץ אחד, ואולי ימשיך את השיפורים. ברור שדופלנטיס הוא אתלט שלא ראינו, לא רק בזכות השיא, אלא בכל ההתנהלות שלו בקפיצה".

 

מדליית הזהב בטוקיו סגורה?

"לך תדע. יהיה מעניין מאוד. יכול להיות שקנדריקס יראה דברים עוד יותר גדולים בהשוואה לעבר, ואולי ילחיץ את דופלנטיס. מעניין זו הגדרה עדינה למה שיילך שם. ולא נפסול עוד את הפולנים ומועמדים אחרים. מומלץ לצפות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים