שתף קטע נבחר

האתגר של הספורטאים לאחר דחיית האולימפיאדה

קשיים כלכליים, הפסקת לימודים ומגבלות רפואיות: רבים מבין המתחרים שהיו אמורים להשתתף במשחקי טוקיו 2020 יתקשו להמשיך שנה נוספת בהכנות ולהגיע במועד החדש כשהם בשיאם. מי ימשיך עד הסוף ומי ייאלץ לוותר על החלום

ההחלטה של הוועד האולימפי הבינלאומי לדחות את המשחקים האולימפיים ל-2021 בגלל התפשטות נגיף הקורונה שינתה לחלוטין את שגרת חייהם של הספורטאים שהיו אמורים להשתתף בתחרויות. מצד אחד הם קיבלו שנה נוספת על מנת להתכונן, וזאת בתקווה שהחיים יחזרו למסלולם, אך מצד שני הדבר סיבך לחלקם את העניינים.

 

חייו של ספורטאי אולימפי מאתגרים ובעלי לוח זמנים צפוף, כולל ימים ארוכים בהם הוא שוהה מחוץ לביתו בזמן תחרויות. למרות זאת, ספורטאים רבים דרשו בימים האחרונים לדחות את המשחקים על אף ההשלכות הכרוכות בכך.

  

הקופץ למים האמריקאי סטיל ג'ונסון, שזכה במדליית כסף במשחקי ריו 2016, התעורר אתמול בבוקר להודעות מחבריו שניחמו אותו וטענו שהם מצטערים שהמשחקים נדחו. הם ידעו כמה קשה היה לג'ונסון (23) ואשתו הילרי לקבל את הידיעה לפיה הוא לא יוכל לנסות להשיג את מדליית הזהב עליה חלם.

 

עד כדי כך התקשה ג'ונסון לקבל את הבשורה, שלאחר מכן הוא הגיב: "הייתה לנו שנה מאוד מאוד קשה מבחינה כלכלית. אני לא יודע אם אוכל להמשיך באורח חיים כזה במשך 12-15 חודשים נוספים של קפיצות למים בלי לקבל משרה מלאה. קשה לי לחשוב שאני צריך להמשיך ולהקריב מעצמי יותר ממה שהקרבתי".

 

סטיל ג'ונסון (צילום: AP)
סטיל ג'ונסון (מימין). החברים ניחמו אותו(צילום: AP)

 

במשך מספר ימים הביעו ספורטאים חששות ממשחקי טוקיו 2020 מתוך דאגה שהם מסכנים את בריאותם ובריאותם של אנשים בסביבתם, אם ימשיכו להתאמן בזמן שרבים מאזרחי מדינותיהם נמצאים בהסגר שמגביל את פעילותם.בסקרים שנערכו בסוף השבוע הצביעו מרבית הספורטאים בעד דחייה. אך עם זאת, כשסוף סוף הגיעו החדשות, הם הביעו רגשות מעורבים. זאת, מכיוון שחלקם ייתקל באתגרים כמעט בלתי אפשריים בגלל בעיות כלכליות, גיל או בריאות.

 

תקציב מוגבל במכולת והימנעות מרכישת בגדים

ג'ונסון, בעל תואר בלימודי קולנוע ועריכת וידאו, חי על תקציב מצומצם בו אין מקום לקיצוצים. הוא ואשתו לא נוהגים לקנות בגדים חדשים. חשבון המכולת שלהם באינדיאנה חייב להישאר על 60 דולר לשבוע. הוא עצמו עבד בלילות כנהג בשירות משלוחי המזון ואשתו כצלמת חתונות.

 

אחרי שזכה במדליית כסף במשחקי ריו, ג'ונסון לא יכול היה להבטיח לעצמו חסות. הוא מקבל קצבה קטנה עבור חברותו בנבחרת, אך כעת יצטרך לחפש עבודה שתוכל לעזור לו להמשיך להתקיים, עד למועד החדש והלא מוגדר למשחקים ב-2021. "אני רק צריך להיות יצירתי", הוא אמר. "אעשה ככל יכולתי כדי לפרנס את משפחתי ולשלם עבור האוכל ומזון הכלבים שלנו, אבל זה הולך להיות אתגר".

 

סטיל ג'ונסון (צילום: AP)
יצטרך לחפש עבודה חדשה. סטיל ג'ונסון(צילום: AP)

 

הדילמה: לימודים או אולימפיאדה?

גרג מיהן, מאמן השחייה של קבוצת הנשים בסטנפורד וראש נבחרת הנשים בארה"ב, אמר כי הדחייה הותירה את דור הזהב המוכשר בפני הצורך לקבל החלטות קשות: לוותר על שנה נוספת בלימודים במכללה ולהתאמן באופן בלעדי לאולימפיאדה, או לתמרן בין האימונים ולחץ של שנת הלימודים החדשה.

 

השחיינים של מיהן, כוללים את קייטי לדקי, מי שזכתה חמש פעמים במדליית הזהב האולימפית, שהגיבה בטוויטר: "אנחנו עכשיו יחד כדי לעמוד באתגרים של היום. אנחנו יכולים לחלום על אולימפיאדה נהדרת במדינה יפה. זה הזמן לתמוך בכל הרופאים, שעובדים קשה כדי לרפא חולים ולשמור על כולנו בריאים".

 

לדקי (23) הפסיקה את לימודיה כדי להתמקד במשחקי טוקיו, ומיהן לא מצפה שהיא תחזור ללימודים לפני המשחקים האולימפיים. "אני לא חושב שהקיץ הזה היא תהיה במיטבה, לדעתי היא תהיה טובה יותר בשנה הבאה".

 

קייטי לדקי (צילום: AFP)
קייטי לדקי. מאמנה לא מצפה שתשוב ללימודים בקרוב(צילום: AFP)

 

עבור המתעמלת לורי הרננדז מקליפורניה, הדחייה היא בדיוק מה שהייתה צריכה. היא לקחה שנתיים של חופש לאחר שזכתה במדליית זהב בתחרות הקבוצתית ובמדליית הכסף על הקורה במשחקי ריו ועבדה בבידור. היא התמודדה בתוכנית הריאליטי "רוקדים עם כוכבים" וזכתה בה, וגם הנחתה את "הנינג'ה" לנוער בגרסה האמריקאית. 

 

כשעשתה קאמבק לנבחרת בסוף השנה שעברה, אנשים רבים בספורט אמרו שזה היה מאוחר מדי. לפני שחדר הכושר בו נהגה להתאמן נסגר ביום חמישי האחרון בגלל הסגר במדינה, היא התאמנה בו שישה ימים בשבוע, לפחות חמש שעות ביום. היא עשתה הכל כדי להיכלל בנבחרת האולימפית וכעת הכריזה: "ברור שאשמח להתאמן זמן רב יותר".  

 

 

לורי הרננדז (צילום: AP)
עבדה בבידור. לורי הרננדז(צילום: AP)

 

עבור ספורטאים אחרים התאימה הדחייה להוראות הרופא. קתלין בייקר (23), שזכתה במדליית זהב וכסף בשחייה באולימפיאדת ריו, חולה במחלת קרוהן. קצב האימונים שלה ירד עוד לפני התפרצות הקורונה והיא מקווה לחזור כמה שיותר לשגרה. "כולם דואגים לעצמם, לא בזה האולימפיאדה עוסקת", אמרה לאחרונה.

 

מה עושים כשחדר הכושר נסגר?

קופצת המוט סנדי מוריס, שזכתה במדליית כסף במשחקי 2016, איבדה את הגישה למתקן האימונים הרגיל שלה, ובכך את השגרה שלה, כאשר אוניברסיטת ארקנסו סגרה החודש את שעריה. בסוף השבוע הקרוב היא תיכננה לנסוע מארקנסו לגרינוויל יחד עם שני הכלבים ושתי הציפורים שבבעלותה, על מנת לשכור בית ליד מגורי הוריה כדי לעבוד על פי תוכנית אימונים מאולתרת. מוריס אמרה שהיא חוששת שלא תוכל לעמוד במעמסה ללא מימון דמי השתתפותה במשחקים.

 

אליסון שמיט (29), שחיינית שרדפה אחרי ההופעה האולימפית הרביעית שלה, לומדת לתואר שני בעבודה סוציאלית במדינת אריזונה, לאחר שבילתה את סמסטר האביב של שנת 2019 בהשלמת התואר הראשון. ההכרזה על דחייה הותירה אותה בהתלבטות: האם להפסיק את שנת הלימודים האחרונה שלה ולרדוף אחרי הקריטריון האולימפי או לרדוף אחרי התואר? האם היא תמשיך בחייה ותשאיר את שאיפותיה בלתי ממומשות? "הבעיה היא האם נוכל למתוח את זה עוד שנה?", סיפר המאמן שלה, בוב באומן.

 

אליסון שמיט (צילום: AP)
חלמה על אולימפיאדה רביעית. אליסון שמיט(צילום: AP)

 

כל אלה הם רק חלק מהדוגמאות מהדילמות בהם נתקלים 11,500 הספורטאים שקיבלו את הבשורה על דחיית המשחקים.

כל אחד מהם יצטרך להתמודד עם הקונפליקט הפרטי שלו ולקבל החלטה: האם ללכת עד הסוף כדי להגשים את החלום, או להביט למציאות בעיניים ולוותר עליו. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים