שתף קטע נבחר
הוסף כתבה

לאפשר רכיבה וריצה במרחב הפתוח כמו באירופה

מדינות רבות מכירות בחשיבות להמשיך ולבצע פעילות גופנית גם בתקופה קשה זו. הרכיבה, למשל, חשובה לפיתוח עמידות אזרחי המדינה במאבק נגד וירוס הקורונה. גם לכם יש מה להגיד? כתבו לנו טורים לכתובת: kick@ynet.co.il

משבר הקורונה פגע כמעט בכל מדינות העולם. מרבית המדינות, קטנות כגדולות, עצרו את הפעילות היומיומית השוטפת והטילו מגבלות תנועה על האוכלוסיה במודלים כאלו ואחרים. אף על פי כן, גם במדינות בהן הוטל סגר מוחלט, בכל הנוגע לפעילות ספורט במרחב הפתוח – רכיבה על אופניים, הליכה וריצה – נקבעו כללים אחרים.

 

אחת הדוגמאות בעניין זה היא בלגיה. ספורט הרכיבה טבוע עמוק בתוך התרבות וההוויה של חיי העם הבלגי, אולם ההכרה בחשיבותו אינה נובעת רק מערכו התרבותי, אלא גם מתרומתו לבריאות האזרחים ולבריאות העם. עם התפשטות הקורונה בבלגיה הוטלו גם בה מגבלות תנועה ממשיות. למעשה, בלגיה מצויה בסגר מוחלט החל מתאריך 18 במרץ. בתי הספר סגורים וכך גם בתי הקפה וחדרי הכושר. המדינה הורתה לאזרחים להישאר בבתים ולהימנע מיציאות, אלא למטרות חיוניות כמו מזון ותרופות. אף על פי כן מותרת פעילות ספורט, ובמיוחד רכיבה על אופניים. הוויכוח איננו אם מותר לרכב, אלא לאיזה מרחק מותר לרכב. שר הפנים הבלגי סבור שההגבלות שהוטלו במדינות אחרות הן מעבר לנדרש. לדבריו, הטווח שהתירה צרפת (פעילות ברדיוס של קילומטר אחד) הוא קטן מדי, אולם אימון במרחק של 70 ק"מ מהבית הוא גדול מדי.

 

חוף ב דה האן בלגיה  גל חום אירופה (צילום: AP)
חוף בבלגיה(צילום: AP)

 

שרת הבריאות של בלגיה חולקת עליו, וטוענת כי ניתן ויש לאפשר לרכב כמה שרוצים. לשיטתה, יציאה לטיול רגלי או לרכיבה על אופניים היא טובה ובריאה עבור האזרחים. הווירולוג הבלגי מארק ואן ראסט ציין אף הוא כי אינו חושב שמגבלות על מרחק הרכיבה במהלך האימון נחוצות, וכי חשוב יותר לדאוג שהאנשים היוצאים לפעילות בחוץ ישמרו על המרחק המומלץ בין רוכב לרוכב.

 

ההשוואה בין ישראל ובלגיה אינה מנותקת מן המציאות. שטחה של מדינת ישראל עומד על כ-22,000 קמ"ר; שטחה של בלגיה על כ-30,000 קמ"ר. אולם צפיפות האוכלוסין של שתי המדינות דומה מאוד. בבלגיה, הצפיפות היא 383 נפש לקילומטר ובישראל 393 נפש לקילומטר. יתר על כן, מספר החולים בבלגיה הוא יותר מכפול מאשר בישראל ומספר הנפטרים בה הוא פי 20 (נכון ל-28.3 מספר החולים המאומתים בבלגיה עמד על 7,284 ומספר הנפטרים על 289). אף על פי כן, המדיניות בכל הנוגע לפעילות ספורט במרחב הפתוח היא שונה לחלוטין.

 

כך או כך – רכיבה על אופניים במרחבים הפתוחים מותרת כיום בבלגיה, אולם לא רק בה. חלק גדול ממדינות אירופה מאפשרות זאת, על אף הסגר הכללי שהוטל בהן. להלן סקירה של חלק מן החשובות שבהן:

אנגליה: נכון ל-27.3.20 נפטרו מקורונה 759 איש. למרות זאת, באנגליה מותרת פעילות ספורט במרחב הפתוח בדגש על הליכה, ריצה ורכיבה על אופניים. הפעילות מותרת מתוך שאיפה לשמירה על בריאות הגוף והכושר הגופני, בכפוף להנחיות הבאות: את הפעילות יש לבצע במרחב המקומי, ניתן לרכב לבד או יחד עם אחרים הגרים באותו בית, אלא אם אחד מהם חולה או מצוי בתנאי בידוד. רכיבה בפעילות מאורגנת או בקבוצות אסורה.

הולנד: בהולנד צפיפות האוכלוסין גדולה הרבה יותר מישראל (415 נפש לקמ"ר), מחלת הקורונה גבתה בה עד כה את חייהם של 546 איש, ולמרות זאת לא הוטלו בה מגבלות על רכיבת אופניים כלל, וגם חנויות האופניים נותרו פתוחות, להבדיל מעסקים אחרים עליהם הוטלה חובת סגירה.

גרמניה: ממשלת גרמניה אף היא מעודדת שימוש באופניים, גם כאמצעי תחבורה והתניידות ממקום למקום תוך הכרת היתרונות הרבים הגלומים בשימוש בהם, לרבות היותם כלי תחבורה נקי מזיהומים.

שווייץ: הממשלה הטילה סגר והורתה לאזרחים להישאר בבתים. אף על פי כן הרכיבה על אופניים לבד או יחד עם בני משפחה מותרת. רכיבה בקבוצות אסורה.

צרפת: לאחרונה עודכנו המגבלות על פעילות ספורט במרחב הפתוח (ריצה ואופניים) בתקופת הסגר. כיום ההנחיי היא כי פעילות כזו היא מותרת אחת ליום, בטווח של קילומטר מהבית, כאשר הפעילות מבוצעת בנפרד. כך גם לגבי יציאה עם הילדים לטיול באוויר הפתוח. המגבלות הללו נובעות לא מחשש להדבקה, אלא מהחשש שמערכת הבריאות לא תוכל לספק שירות רפואי במקרה של פציעה.

איטליה: אפילו במדינה שנפגעה הכי קשה מהקורונה – אולי יותר מכל מדינה אחרת בעולם – מותרת יציאה מהבית לפעילות ספורטיבית בסביבת הבית (כך מוגדר בצו הנשיאותי), בכפוף לחובה לשמור על מרחק מינימלי של מטר אחד מאדם לאדם.

 

2775 ()
רכיבה על אופניים

 

לסיכום הדברים – מרבית המדינות שנבחנו מכירות בחשיבות להמשיך ולבצע פעילות גופנית גם בתקופה קשה זו. היתרונות הגלומים בפעילות גופנית ידועים. מומחים בריטיים שדנו בנושא, ביניהם רופאים ומומחים לבריאות הציבור, טענו שהרכיבה על האופניים חשובה לפיתוח עמידות אזרחי המדינה במאבק נגד וירוס הקורונה. היא מאפשרת נסיעה ללא שימוש בתחבורה ציבורית, והיא מאפשרת לציבור להמשיך לעשות ספורט בלי להשתמש בחדרי כושר. לתפיסתם, הליכה ורכיבה על אופניים בריאים לגוף ולנפש, ולעומת זאת השהייה בבתים לתקופות ארוכות מביאה עמה סיכונים בריאותיים אחרים. כדאי שמדינת ישראל תאמץ קו זה, במתווה של בלגיה או של אנגליה.

 

*הכותבת היא עו"ד מומחית לספורט

רוצים גם אתם להיות פרשנים? אז תתחילו לכתוב. איך זה עובד? פשוט מאוד – כותבים ושולחים בגוף המייל או בקובץ וורד לכתובת הבאה: kick@ynet.co.il בצירוף שם מלא. אורך הטקסט הרצוי הוא בין 250 ל־800 מילה. נא לא לצרף תמונות וסרטונים מאינטרנט, טבלאות, גרפים או עיבודי מחשב לקבצים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים