שתף קטע נבחר

משה קליסקי הורשע, עשוי לשבת שנה בכלא

יו"ר מכבי ראשל"צ בעבר הורשע על ידי בית המשפט המחוזי בפרשת "ישראל ביתנו", בכך שתיווך בין איגודי הכדורסל והכדוריד לבין המפלגה בניגוד לחוק

בית המשפט המחוזי בתל אביב הרשיע את איש העסקים משה קליסקי במסגרת פרשה 242 בסעיפים של תיווך לשוחד וסיוע לזיוף מסמך. קליסקי שימש בעבר כיו"ר מכבי ראשל"צ בכדורסל והעבירות המיוחסות לו הן מאותה התקופה. הוא שימש גם כחבר בהנהלת איגוד הכדורסל. קליסקי הודה באשמה במסגרת הסכם טיעון.

 

הסיפור התחיל בשנת 2011, אך רק ב-2014 קליסקי זומן לחקירה לאחר שהיה תחת מעקב במשך שנה וחצי, יחד עם כ-25 חשודים נוספים. החקירה הובילה בסופו של דבר לכתב אישום על עבירות של קבלת כספי ציבור במרמה בנסיבות מחמירות, מתן שוחד, תיווך לשוחד, קשר לביצוע פשע וקבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות. בסופו של דבר הוסכם על הודאה בכתב אישום מתוקן ומצומצם יותר.

 

 

קליסקי. האשמות חמורות (צילום: טל שחר) (צילום: טל שחר)
קליסקי. האשמות חמורות(צילום: טל שחר)

 

השתלשלות הפרשה

סדר בפרשה: מה התרחש במסדרונות האיגוד?

משה קליסקי שוחרר למעצר בית

כתב אישום הוגש נגד משה קליסקי

 

בשנים הרלוונטיות קליסקי עסק בתחום הפרסום והדפוס, בפרט בתחום הספורט. בנוסף, הוא היה דמות מוכרת בענפי הכדורסל והכדוריד בישראל, ושימש כאמור כחבר בהנהלת איגוד הכדורסל הישראלי.

 

בסוף שנת 2011 עדכן רמי כהן את קליסקי כי יש לו אפשרות להסדיר תקציב עבוד איגוד הכדורסל, שמקורו בכספים קואליציוניים של מפלגת ישראל ביתנו. בהמשך לכך, פנו השניים לסגנית שר הפנים לשעבר, פאינה קירשנבאום, והיא הורתה על העברת תקציב של מיליון ש"ח.

 

משה קליסקי (צילום: באדיבות איגוד הכדורסל)
חתם על עסקת טיעון בכתב אישום מופחת(צילום: באדיבות איגוד הכדורסל)

 

מאחר שאיגוד הכדורסל אינו נמנה עם הגופים שניתן על-פי חוק, להעביר להם תקציבי מדינה שמקורם בכספים קואליציוניים, התקציב עבר לאיגוד בעקיפין דרך מכון וינגייט. בתמורה, כהן קיבל עמלה של כ- 100 אלף ש"ח מאיגוד הכדורסל. קליסקי נאשם כי סייע לכהן לזייף מסמכים, אותם כהן הכין כדי להסתיר את העובדה שקיבל עמלה בעד העברת התקציב לאיגוד הכדורסל.

 

פרשת איגוד הכדוריד

באישום השני, קליסקי נאשם כי ניצל את קשריו עם קירשנבאום לשם השגת תקציב מדינה בהיקף של כחצי מיליון ש"ח עבור איגוד הכדוריד. קליסקי דרש מאיגוד הכדוריד טובת הנאה כספית בעד הסדרת העברת התקציב, בדמות הסכם עבודה למתן שירותי מיתוג וייעוץ לאיגוד בהיקף של 188,000 ש"ח.

 

מאחר שגם איגוד הכדוריד אינו נמנה עם הגופים שהחוק מתיר להעביר להם תקציבי מדינה שמקורם בכספים קואליציוניים, גם הפעם חזרו המעורבים על אותו "תרגיל", כשהתקציב עבר לאיגוד דרך מכון וינגייט.


משה קליסקי (צילום: ספי מגריזו, איגוד הכדורסל)
ישב בכלא? קליסקי(צילום: ספי מגריזו, איגוד הכדורסל)

 

בעד העברת התקציב, הוציאה החברה שבבעלות הנאשם חשבונית למכון וינגייט על סך 188,000 ש"ח, על אף שעד למועד זה ביצע הנאשם עבודה חלקית בלבד עבוד איגוד הכדוריד שלא הצדיקה את היקף התשלום שדרש. בהמשך, התקבל בחשבונו של הנאשם הסכום האמור של 188,000 ש"ח, אשר מהווה למעלה מ-35% מהתקציב שהתקבל.

 

על פי הסדר הטיעון, התביעה תטען לעונש של שנת מאסר בפועל וההגנה תהיה חופשית בטיעוניה. כמו כן, ייגזר על הנאשם מאסר על תנאי וקנס בסך 200 אלף ש"ח.

 

פאינה קירשנבאום (צילום: מוטי קמחי)
פאינה קירשנבאום. הכספים עברו בעקיפין(צילום: מוטי קמחי)

 

עורך דין אדי אבינועם המייצג את קליסקי מסר בתגובה: "כפי שאמרנו לאורך כל החודשים שלאחר הגשת כתב האישום המקורי כנגד משה קליסקי, כתב האישום היה מוגזם. למעלה מן הצורך הראייתי והעובדתי, יוחסו לו עבירות שהוא כלל לא ביצע. כתב האישום המתוקן שבו הודה משקף מחיקה של למעלה ממחצית האישומים שיוחסו לו מלכתחילה ומדגיש את הזניחות והשוליות של קליסקי במה שמכונה 'פרשת ישראל ביתנו'".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוס ניידת משטרה ב ירושלים תאונה ירי בוקר
צילום: shutterstock
מומלצים