שתף קטע נבחר

בצל סערת מוחמד: ירידה בגזענות במגרשים

למרות הדרישה של "לה פמיליה" מעלי מוחמד לשנות את שמו, בית"ר ירושלים סיימה את העונה כקבוצה המשתפרת בדו"ח ההגינות של הקרן החדשה לישראל. כמה פעמים צעקו העונה "הקבוצה הגזענית של המדינה" ו"שיישרף לכם הכפר" בטדי ואיך הפכה בני יהודה לשיאנית הקריאות הגזעניות

הדרישה של חברי ארגון לה פמליה מעלי מוחמד לשנות את שמו וההתנגדותם לצירופו של כדורגלן מוסלמי לבית"ר ירושלים תפסו אמנם כותרות, אבל מסתמן שבכל הנוגע למלחמה בגזענות יש מקום לאופטימיות.

 

דו"ח ההגינות המסכם את עונת ליגת העל של משקיפי התכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" של הקרן החדשה לישראל בתמיכת אופ"א, קובע כי העונה חלה ירידה דרמטית בקריאות הגזעניות במגרשים. 19 אירועים כאלה בלבד נרשמו לעומת 54 בעונה שעברה. כמו כן, נרשמה ירידה במספר הנהמות של קהלי האוהדים שעמד העונה על שלושה לעומת שבעה בעונה הקודמת.

 

עלי מוחמד מוצג בבית
ההודעה של בית"ר על צירוף עלי מוחמד(צילום: בית"ר ירושלים)

 

בית"ר ירושלים נבחרה לקבוצה המשתפרת בנוגע לכמות הקריאות הגזעניות ביציעי הקבוצה. שתי קריאות גזעניות בלבד נרשמו מיציעי אוהדי הקבוצה לאורך העונה, כאשר כל הקריאות שנשמעו הושתקו על ידי חלק גדול של הקהל. זאת, לעומת 19 בעונה הקודמת. יחד עם זאת, בית"ר היא שיאנית האירועים של התפרעות ביציע והשלכת אבוקות, עם עשרה אירועים בסך הכל. כמו כן, ביציעי בית"ר נשמעו לאורך העונה פעמים בודדות של קריאות נגד יצחק ולאה רבין ז"ל.

 

יש לציין כי הקריאה שהייתה נפוצה בשנים קודמות ביציעי בית״ר "הקבוצה הגזענית של המדינה", לא נשמעה העונה ביציעים כלל. הקריאה "שיישרף לכם הכפר" נשמעה במשחק אחד בלבד, על ידי 300 אוהדים, והושתקה במהרה על ידי אלפים ביציע.

 

אוהדי בית
אוהדי בית"ר. כבר לא הקבוצה הגזענית של המדינה(צילום: אורן אהרוני)

 

גם ביציעי מכבי תל אביב חל שיפור משמעותי. ביציעי הקבוצה נשמעו חמש פעמים קריאות גזעניות על ידי קהל אוהדים, לעומת 16 בעונה שלפניה. 4 מתוך הקריאות היו של בודדים והושתקו על ידי רוב יושבי היציע.

 

לראשונה מאז שהתכנית פועלת (16 שנים) הפכה בני יהודה לשיאנית הקריאות הגזעניות. במשחקיה נשמע 13 פעמים המשפט "אתם קהל של ערבים" בהתייחס לאוהדי בית"ר ירושלים. בנוסף, ביציעי בני יהודה נשמעו נהמות (פעמיים), קריאות שיישרף לכם הכפר (פעמיים), ועוד ארבעה מקרים של קריאות גזעניות על ידי בודדים ביציע.

 

אוהדי מכבי תל אביב (צילום: ראובן שוורץ)
גם בקרב אוהדי מכבי ת"א חל שיפור(צילום: ראובן שוורץ)

 

יש לציין שהחל מפתיחת העונה ולאורך רובה הייתה מחאה של אוהדי בני יהודה כנגד הנהלת הקבוצה, דבר שתרם לא מעט להתגברות הקריאות הגזעניות במטרה לגרום לכך שהנהלת

קבוצתם תספוג עונשים. כדי להיאבק בתופעה, בני יהודה ומכבי נתניה ערכו בשיתוף התכנית "בועטים את הגזענות והאלימות מהמגרשים" סרטון שקורא להימנע מגזענות ואלימות בגמר הגביע.

 

במשחקי בני סכנין נרשמו ארבע מקרים של התפרעויות אוהדים, שלוש מהן היו חריגות ואלימות במיוחד. לא נשמעו קריאות גזעניות בכל משחקי הקבוצה. פעם אחת בלבד התקיימה קטטה אלימה בין שני מחנות אוהדים מחוץ ליציעים, במשחק בין בית״ר ירושלים לבין הפועל תל אביב במחזור ה-13. כמו כן התרחש עימות אלים במהלכו הותקף אוטובוס אוהדי בית"ר ירושלים שהיה בדרכו למשחק בסכנין.

 

אוהדי בני יהודה (צילום: עוז מועלם)
רצו להזיק לבעלים. אוהדי בני יהודה(צילום: עוז מועלם)

 

בבתי הדין המשמעתי עמדה בית״ר ירושלים לדין 8 פעמים, מכבי חיפה 5, בני יהודה, הפועל חיפה, מכבי חיפה ומכבי ת״א 4, מכבי נתניה 3 ובני סכנין 3 פעמים. רק מכבי נתניה ובני יהודה עמדו לדין על גזענות, פעם אחת כ"א.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: עוז מועלם
אוהדי בית"ר ירושלים
צילום: עוז מועלם
מומלצים