שתף קטע נבחר

אין כמו בישראל: הזרים נשארים בארץ

בניגוד למשברים קודמים, הפעם השחקנים הזרים דווקא מעדיפים להישאר. "ישראל הפכה למקום הבטוח ביותר מבחינתם", אומרים בקבוצות. "לאן הם יחזרו, למדינות כמו ספרד שיש בהן סגר?"

מדינת ישראל עברה בשנים האחרונות לא מעט אירועים ביטחוניים שהשפיעו על הספורטאים הזרים שמשחקים בארץ, וחלקם אפילו דרשו לעזוב מיידית. לא זה המצב עכשיו, למרות שגרת החיים החדשה בישראל. אחד מבעלי המועדונים בליגת העל סיפר: "ישראל הפכה למקום הבטוח ביותר מבחינת הזרים. מרביתם מגיעים ממדינות במצב קיצוני יותר מאיתנו ולכן אין בקשות לעזיבה".

 

חלוץ סקציה נס־ציונה מוסא מאזו, שבני משפחתו מתגוררים בבלגיה, ביקש מהמועדון לצאת לשם על מנת לדאוג להעברתם למולדתו ניז'ר, אבל זה ירד מהפרק בסופו של דבר. מאזו וקשר בית"ר ירושלים, עלי מוחמד, הוזמנו למשחק של נבחרת ניז'ר נגד אתיופיה במוקדמות אליפות אפריקה, אבל אחרי שקיבלו הוראות מהקבוצות שלהם להישאר בארץ – המשחק בוטל. גם המשחק בין אוסטרליה לכוויית במוקדמות המונדיאל, אליו היו אמורים לצאת שחקני מכבי חיפה ניקיטה רוקאביצה וטרנט סיינסברי, לא יתקיים בסופו של דבר. גם השוער הבוסני של הפועל חיפה, יסמין בוריץ', לא הורשה על ידי המועדון לצאת למשחק של נבחרתו וקיבל זאת בהבנה.

 

רוקאביצה מרוצה (צילום: ראובן כהן)
רוקאביצה. המשחק של אוסטרליה בוטל(צילום: ראובן כהן)
 

הזר היחיד שעזב את הארץ עד כה הוא קשרה הצפון־מקדוני של הפועל ת"א, סטפן ספירובסקי, שהיה מיועד לצאת למחנה האימונים של נבחרתו לקראת משחקי פלייאוף היורו. אחרי שיחה שקיים עם ניר קלינגר ומשה סיני הוא קיבל אור ירוק לעזוב כדי לשהות לצידה של אשתו שכורעת ללדת בסקופיה, וספק רב אם הוא עוד ישוב ארצה. גם אשתו של האורוגוואי של הפועל ת"א, פליפה רודריגס, נמצאת בשלבי היריון מתקדמים, אבל היא נמצאת בארץ והם לא יכולים לחזור למולדתם.

 

המתחזה של ניקוליץ'

בעולם של רשתות חברתיות יש גם זרים שנכוו מהקורונה. אחד מהם הוא אורוש ניקוליץ' ממכבי ת"א, שהפך קורבן למתחזה אשר פתח חשבון פיקטיבי בשמו בטוויטר וצייץ: "לצערי חליתי בווירוס הקורונה". הפוסט זכה להד גדול, מה שהוביל את הקשר להודיע באינסטגרם: "ראשית, אין לי טוויטר. בנוסף, גם אין לי את הווירוס. אל תתבדחו על דברים כאלה. החיים גדולים יותר מכך. אני כבר הרבה זמן בחוץ, אבל אל תדאגו לי, אלה החיים. אני לא מישהו שירים ידיים. תתפללו ותדאגו שאתם והמשפחות שלכם בטוחים".

 

אם הליגות יושבתו לתקופה ארוכה, בקבוצות שוקלים בין היתר להוציא שחקנים, כולל כמובן הזרים, לחופשה ללא תשלום – אבל לצעד כזה יש השלכות משפטיות, כשהמשמעות היא למעשה שחרור חד־צדדי של השחקנים, שיוכלו לחתום בקבוצות אחרות. בארגון השחקנים התקיים אתמול דיון משפטי בנושא, והקפטנים התבקשו לעדכן אם מתעוררות בעיות. לשחקנים יש חוזים לתקופה קצובה, שבה השכר שלהם מוגן, ואם יהיו שחרורים חד־צדדיים זה יגיע בסופו של דבר לערכאות משפטיות ופניות לפיפ"א. השאלה היא גם מה קורה עם השכר בשלושת החודשים שנותרו עד לסיום העונה.

 

הפועל תל אביב נגד הפועל קטמון (צילום: עוז מועלם)
סטפן ספירובסקי. הוא דווקא עזב(צילום: עוז מועלם)

 

במינהלת הליגות מקיימים שיחות עם גורמים במשרד האוצר על מנת לבחון אפשרות לפיצוי כספי. נראה כי הקבוצות העשירות יסתדרו עם כל תסריט עד לסיום העונה, אבל קבוצות עם תקציבים קטנים יותר יתקשו לעבור את התקופה הקשה, ויהיו לכך גם השלכות לקראת העונה הבאה.

 

הלחץ של ההולנדים

ההתנהלות של הזרים בתקופה זו תלויה בגילם ובסטטוס שלהם בחיים. לשחקנים צעירים או כאלה שאין להם משפחות, וגם לזרים ותיקים יותר בארץ, הקושי קטן יותר. למשל במכבי חיפה, ניקיטה רוקאביצה שנשוי לישראלית וארנסט מאבוקה שנמצא שנה שנייה בארץ פחות לחוצים מההולנדים צ'ארון שרי ויאניק וילדסחוט, שנמצאים תחת חסותם של ג'ובאני רוסו והמנהל רפי אוסמו. הקבוצה תשוב היום לאימונים מפוצלים בכפר גלים, והמאמן מרקו בלבול מתכוון לשוחח איתם על המצב.

 

גם במכבי ת"א לא נרשמו כל בקשות לשחרורים בשלב הזה, בין היתר בשל מוצאם של הזרים. "מי ירצה לעזוב ולאן?" אמרו במועדון. "סאבוריט ואמאדור מגיעים מספרד, מדינה שנמצאת בסגר, וז'ראלדש מפורטוגל, אז לאן הם יחזרו".

 

סאבוריט נאבק (צילום: עוז מועלם)
סאבוריט. ספרד נמצאת בסגר(צילום: עוז מועלם)

 

הזרים בכל הקבוצות מקבלים הנחיות כל כמה שעות כיצד לנהוג בימים ללא אימונים, ותדריכים על המגבלות במדינה שמתעדכנות מדי פעם. "אסור לשכוח שמדובר בתופעה עולמית ולא בבעיה מקומית", מסביר מנכ"ל בני־יהודה, כפיר אדרי. הגנאי ג'וזף מנסה אמר: "זה מצב לא נוח ומשפיע באמת על הכדורגל בכל העולם. בדיוק כשהתחלתי ליהנות מהכדורגל בארץ, למרבה הצער הנגיף התפשט. אני חושב שצריכים להפסיק את הכדורגל כרגע, כי עלינו לחשוב על בריאות האנשים". ג'ורג' פוצ'יבה, הקשר האמריקאי של הפועל חדרה, הוסיף: "המצב לא נעים, אבל מדובר במגפה עולמית. אנחנו נשמעים להוראות ומקווים לחזור לשגרה במהירות".

 

הכתובת הראשונה של השחקנים היא הסוכנים, שצריכים לתת מענה ללקוחותיהם. "זה לא שיש טילים בת"א וכולם בלחץ", מסביר גלעד קצב. "אלה דברים שקורים כעת בכל העולם ודווקא בימים כאלה הלגיונרים שלנו, כמו אריאל הרוש ואלון תורג'מן, נמצאים בבעיה ולא יכולים לחזור ארצה. בהתחלה זרים עוד ביקשו לעזוב בשל פגרת הנבחרות, אבל בסופו של דבר הם העדיפו להישאר פה בגלל המצב באירופה. הכל תלוי עכשיו באורך התקופה שהליגה תהיה מושבתת, כרגע זה טרי מאוד".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אורן אהרוני
ניקיטה רוקאביצה, ז'איר אמאדור
צילום: אורן אהרוני
מומלצים