שתף קטע נבחר

לוקה כוכב עליון / דונצ'יץ' בישראל

אחרי שהפך לשחקן הצעיר אי פעם בבוגרים של ריאל מדריד והוביל את סלובניה לזכייה היסטורית ביורובאסקט, לוקה דונצ'יץ' מגיע לארץ כאחד הכוכבים האירופיים המבטיחים שידעה היבשת. לפני שהוא נפרד מהיורוליג לטובת ה-NBA, אוהדי מכבי ת"א יקבלו הערב (21:05) הזדמנות לצפות בו

 

טום ג'ונס, סינדי לאופר ואלאניס מוריסט הם רק חלק מהאמנים הגדולים שהופיעו בהיכל ביד אליהו לאורך השנים, אבל ספק אם מישהו מהם חישמל את היציעים כמו דראזן פטרוביץ' ב-10 בפברואר 1988. הפנומן הקרואטי, שחמש שנים לאחר מכן נהרג בתאונת דרכים, פגש יחד עם ציבונה זאגרב את הפועל תל אביב בחצי הגמר הראשון של גביע קוראץ', ונתן שואו נדיר עם 59 נקודות.

 

 

הערב (חמישי, 21:05), כשמכבי תל אביב תפגוש את ריאל מדריד, יעלה על הפרקט בהיכל מנורה מבטחים שחקן שרבים מחשיבים כפטרוביץ' הבא - לוקה דונצ'יץ'. בגיל 18 בלבד הוא השיג בקריירה דברים ששחקנים ותיקים בהרבה ממנו יכולים רק לחלום עליהם.

 

לוקה דונצ'יץ'. עוד בתור ילד היה צעד לפני כולם (צילום: EPA) (צילום: EPA)
לוקה דונצ'יץ'. עוד בתור ילד היה צעד לפני כולם(צילום: EPA)

 

דונצ'יץ' היה בורג משמעותי במיוחד בזכייה ההיסטורית של סלובניה ביורובאסקט, זכה פעמיים באליפות ספרד, הניף פעמיים את גביע המלך וגם את הגביע הבין-יבשתי. והכי מדהים? שמבחינתו כל ערימת התארים הזאת היא רק יריית הפתיחה.

 

הסיפור שלו כאילו לקוח מהאגדות. בגיל 8 הוא התחיל לשחק כדורסל במחלקת הנוער של לובליאנה אחרי שאביו, סשה, בעצמו שחקן לא רע, חתם בקבוצה. כשלובליאנה חגגה זכייה בגביע ב-2008 דונצ'יץ' האב צולם עם לוקה, אז בן 9, כשלצידם הרכז המבטיח בן ה-21 גוראן דראגיץ'. אותו דראגיץ' שבספטמבר האחרון כיכב לצד דונצ'יץ' בנבחרת סלובניה, בקיץ חלומי שנגמר בגביע מפתיע ובסגירת מעגל מושלמת.

 

דונצ'יץ' תמיד היה צעד אחד לפני כולם, ושיתף פעולה לא פעם עם שחקנים מבוגרים ממנו. זה התחיל עוד כשהיה בן 8. רבע שעה באימון הראשון הספיקה לאנשי מחלקת הנוער של לובליאנה להקפיץ אותו לקבוצה של בני ה-11. אחרי אימון אחד, הוא שיחק עם ילדים בני 14. בשל חוקי האיגוד הסלובני נאסר עליו לשחק עם קבוצת הגיל הזאת, והוא נאלץ להסתפק באימונים בלבד.

 

דראזן פטרוביץ'. אפשר לומר שקם לו יורש (צילום: Getty images imagbank)
דראזן פטרוביץ'. אפשר לומר שקם לו יורש(צילום: Getty images imagbank)
 

 

מההופעה ברומא לבוגרים של ריאל

ציוני הדרך הקטנים הלכו ונאספו. כשהיה בן 13 סובב לכל מי שצפה בו את הראש עם טריפל-דאבל מהמם של 54 נקודות, 11 ריבאונדים ו-10 אסיסטים בגמר של טורניר בינלאומי ברומא. הסקאוטים של ריאל היו שם בזמן כדי לחטוף אותו ולהחתימו על חוזה ארוך טווח. המועדון דאג לו להכל, וקיבל ממנו לא מעט בחזרה.

 

בגיל 15 הוא כבר שיחק בקבוצה-הבת של הבלאנקוס בליגה הרביעית בספרד, וגם שם העמיד ממוצעים נפלאים של 14.5 נקודות, 6.2 ריבאונדים ו-3.1 אסיסטים. ב-30 באפריל 2015 הפך דונצ'יץ', אז בן 16, חודשיים ויומיים, לשחקן הצעיר בתולדות המועדון שעולה לשחק בקבוצה הבוגרת. שלוש נקודות היו לו במשחק הבכורה מול מלאגה.

 

בסלובניה נשמו לרווחה כשבחר לייצג את הנבחרת (צילום: AP) (צילום: AP)
בסלובניה נשמו לרווחה כשבחר לייצג את הנבחרת(צילום: AP)
 

 

היום דונצ'יץ' הוא הפנים החדשות של נבחרת סלובניה. הילדים שם סוגדים לו, אבל עד לפני שנה לא היה ברור איזו מדינה הוא ייצג. השורשים של הוריו איפשרו לו לשחק במדי סרביה או מונטנגרו. גם נבחרת ספרד עמדה על הפרק: דונצ'יץ' הגיע אליה בגיל צעיר מאוד, בדיוק כמו ניקולה מירוטיץ' וסרז' איבקה שהעדיפו לייצג את "לה רוחה" ולא את המדינות שבהן נולדו. בקיץ 2016 הודיע דונצ'יץ' שבחר בסלובניה. אנשי הכדורסל המקומיים נשמו לרווחה.

 

לכולם היה ברור שמדובר בסופרסטאר בקנה מידה אירופי, כזה שיכול לשמור על כל שחקן ולהיות יעיל כמעט בכל עמדה, אבל ההופעות ביורובאסקט הצליחו להקפיץ את המניה שלו לגבהים חדשים. בשלב הבתים מול יוון הוא קלע 22 נקודות, ובמשחק הטורניר מול לטביה של קריסטפס פורזינגיס צלף 27 (וגם לקח תשעה כדורים חוזרים). המספרים האלה, בשילוב היכולת הגבוהה, הוכיחו שהנער הוא כבר שחקן שלם.

 

את הכדורסל הנהדר מאותה אליפות דונצ'יץ' הביא העונה בהעתק מדויק לריאל מדריד. הוא הפך לשחקן הכי חשוב בפאזל של פאבלו לאסו בהיעדרו של סרחיו יול הפצוע, לא התרגש לרגע מציפיות הענק שהיו ממנו והוכיח שוב למה מדובר בתופעת כדורסל ייחודית. את חודש אוקטובר הוא סיים כ-MVP עם ממוצעים של 24.0 נקודות ב-43 אחוזים לשלוש ו-88 מהקו, וגם 6.7 ריבאונדים ו-3.7 אסיסטים. דונצ'יץ' היה לשחקן הצעיר בתולדות המפעל שזוכה בתואר הזה.

 

ה-MVP של חודש אוקטובר ביורוליג, בקלות. דונצ'יץ' (צילום: EPA) (צילום: EPA)
ה-MVP של חודש אוקטובר ביורוליג, בקלות. דונצ'יץ'(צילום: EPA)

 

"השחקן הצעיר הכי שלם שראיתי"

מתחת לכל המספרים המבהילים, הרב-גוניות (גארד בגובה 2.01 מ'), הובלת הכדור המצוינת וראיית המשחק מסתתר נער ביישן וצנוע, שיודע לשמור על פוליטיקלי-קורקט כשצריך ולא מסתנוור מהגבהים אליהם הוא מגיע על בסיס קבוע. "סרחיו יול הוא השחקן הכי טוב באירופה", החמיא דונצ'יץ' אחרי שנבחר למצטיין חודש אוקטובר. "בלעדיו ידעתי שאני חייב להרים את המשחק שלי. למדתי ממנו המון, והיכולת שלי עכשיו היא הרבה בזכותו".

 

מיאן קמארה מהעיתון "אל אספניול", שמסקר באופן שוטף את ריאל מדריד, מוסיף על נער הפלא בהקשר הזה: "דונצ'יץ' ממש לא מתנהג כמו כוכב, למרות שהוא כזה. הוא צנוע, בוכה כשהוא טועה, מנחם את הקבוצה המפסידה, דואג לחבריו ומקשיב לאנשים שנותנים לו עצות".


סרחיו יול. דונצ'יץ' השתלט על הקבוצה בהיעדרו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
סרחיו יול. דונצ'יץ' השתלט על הקבוצה בהיעדרו(צילום: EPA)

 

הרגישות שלו באה לידי ביטוי לפני שבוע, בהפסד הביתי של ריאל לחימקי. 20 שניות לסיום, כשהבלאנקוס בפיגור 82:80, הוא קיבל כדור על קשת השלוש, הרים זריקה נוחה והחטיא אותה. עדשות המצלמה לא פיספסו את הדמעות שמילאו את עיניו. הוא כמעט וקרע את הגופייה מרוב תסכול.

 

"דונצ'יץ' הוא השחקן הצעיר הכי שלם שראיתי, ואם הוא ישמור על אותה רמת תשוקה אין לי ספק שהוא יכול להיות דראזן פטרוביץ' וארווידאס סאבוניס של המאה ה-21", טוען קמארה. איבן פרננדס, מהאתר הרשמי של הליגה הספרדית, ממשיך באותו הקו: "ליכולת המדהימה שהוא מפגין צריך להוסיף את ההתפתחות הגופנית שלו והשיפור בקליעה. מרשים לראות איך כמעט תמיד הוא יבחר את האופציה הכי טובה עבור הקבוצה, גם כשזה פוגע בטובתו האישית".

 

עם גוראן דראגיץ' באליפות אירופה (צילום: AFP) (צילום: AFP)
עם גוראן דראגיץ' באליפות אירופה(צילום: AFP)

בריאל מדריד אמרו לאחרונה שיעשו הכל כדי להשאיר את היהלום אצלם לעוד עונה, אבל גם הם מבינים לאן נושבת הרוח. ב-2018/2019 דונצ'יץ' כבר ישחק ב-NBA, השאלה רק באיזו קבוצה. "זה פשוט לא הגיוני שהוא יישאר בריאל", מסכים פרננדס, "אין סיבה שהוא לא יילקח בבחירה הראשונה בדראפט". פאו גאסול בטוח: "הוא כבר עכשיו תותח-על, וברגע שיגיע ל-NBA הוא יעשה עוד קפיצת מדרגה".

 

המשחק הערב יהיה כנראה האחרון שלו על אדמת ישראל, בטח בשנים הקרובות. עכשיו רק נותר לראות האם גם הוא יחשמל את ההיכל, בדיוק כמו שעשה פטרוביץ' הגדול לפני 29 שנה.

 

דונצ'יץ' מול צסק"א מוסקבה. פאו גאסול: "הוא כבר עכשיו תותח-על" (צילום: EPA) (צילום: EPA)
דונצ'יץ' מול צסק"א מוסקבה. פאו גאסול: "הוא כבר עכשיו תותח-על"(צילום: EPA)

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים