מומחים טוענים: המסוק של בראיינט התרסק בעקבות תנאי מזג האוויר
על פי התשדורות בקשר ומעקב הטיסה בזמן אמת נראה שהטייס ניסה לנווט תחת ערפל כבד ונאלץ להנמיך טוס עד שמגדל הפיקוח איבד איתו את התקשורת: "כשזה קורה, הטייס ברשות עצמו"
המסוק של קובי בראיינט המריא משדה התעופה ג'ון וויין באורנג' קאונטי, קליפורניה ב-9:06 בבוקר יום ראשון. היעד שלו היה לכיוון צפון מערב ללוס אנג'לס במהירות ממוצעת של 280 קמ"ש.
דיווח מיוחד מזירת מותו של בראיינט
המחוות המרגשות של שחקני ה-NBA לקובי
ג'יאנה בראיינט בת ה-13 נהרגה יחד עם אביה קובי
"הטייס איבד שליטה, המסוק התרסק על צלע ההר"
עולם הספורט בהלם ממותו של בראיינט
במשך כ-12 דקות הוא חג סביב גלנדייל – מעט צפונית מאל.איי – וחיכה לאישור להמשיך. לאחר מכן המשיך בטיסה בדרכו ליעד שלו, כ-58 קילומטר משם. בראיינט ובתו בת ה-13, ושבעה אחרים, היו על פי הדיווחים בדרכם למשחק כדורסל של הקבוצה של בתו וחברותיה.
רבע שעה לאחר מכן הם נהרגו. אז מה בעצם קרה באותן 15 דקות? מה בעצם גרם למסוק הסיקורסקי S-76B, שנחשב לאמין וטוב ושייך לחברה שייצרה בין היתר את מסוקי היסעור של חיל האוויר הישראלי, והוטס על ידי טייס מיומן ומנוסה, להתרסק?
המועצה הלאומית לבטיחות בתעבורה כבר החלה בחקירות האירוע. על פי "יאהו", כ-20 אנשי צוות של ה-NTSB החלו לסרוק את הזירה. אם מסתכלים על מקרי עבר, אותן חקירות עשויות לקחת מספר חודשים, ולפעמים גם יותר משנה. בינתיים, אתרים למעקב אחרי טיסות והקלטות הקשר יכולים לשפוך מעט אור על פרטי האירוע.
על פי המידע שקיים ב"פלייט רדאר 24", אתר שעוקב אחר טיסות, המסוק טיפס לגובה של כ-300 מטר ופנה שמאלה לכיוון החוף. משם הוא המשיך בכיוון היעד שלו, על פי דיווחים "אקדמיית הספורט ממבה" של בראיינט עצמו, והכל נראה תקין.
ב-9:44 הוא פתאום סטה שמאלה, הרחק מהמסלול שלו, והחל לטפס עד לגובה של כ-650 מטר. מכאן הוא החל להנמיך טוס והגביר מהירות לכיוון הקרקע במהירות עד שהתרסק על צלע ההר. אש מיד פרצה בכלי וכל הנוסעים נהרגו.
ב"יאהו" שוחחו עם מספר מומחי תעופה שניסו לנתח את הנתונים שהתקבלו מהמסוק והצביעו על מזג האוויר כגורם העיקרי לתאונה והניסיון של הטייס לנווט תחת תנאים לא פשוטים, כשבסופו של דבר הוא נכשל לעשות זאת והתרסק.
השאלה שעולה היא למה הטייס, ארה זובאיאן, החליט לפתע להסתובב ולטפס. "בהתחלה הוא טס גם בעזרת המכשור וגם על ידי כך שעקב בעיניו אחרי הכביש שהיה מתחתיו", אמר מומחה התעופה רוברט דיצ'יי.
הקברניט ניסן יוסף חי, טייס מסוקים עם ותק של מעל ל-25 שנה במסוקי סער ומסוקי קרב בחיל האוויר הישראלי, והיום קברניט איירבס והטייס הראשי בישראייר, מסביר על הקשיים בהטסת מסוקים בתנאי ראות קשים. לדבריו, העובדה שמדובר באזור הררי מאתגר לטיסה, בשילוב תנאי ראות קשים ומזג אוויר בעייתי, כולל עננות וערפל, מקשה מאוד על הטסת מסוק באזור.
"עוד מוקדם מדי לקבוע מה היית סיבת ההתרסקות, האם מדובר בכשל טכני או טעות טייס או שילוב של שניהם. חקירה מתקיימת ונחכה לתוצאות. הטייס ביקש הכוונה מהבקרה, ייתכן כי היה לו קושי להתמצא במרחב, ועל כן ביקש את הסיוע של הבקרה. על הטייס לשמור על גובה בטיחות מינימלי, וזה מידע שרשום על המפות שבכל מטוס".
יוסף חי מספר ש"מזג אוויר בעייתי גרם בעבר לכך שמסוקים נפגעו אפילו כשהיו על הקרקע". התאונה הזו לדבריו מזכירה לו במאפייניה את ההתרסקות של מסוקי היסעור בהרים הקרפטים ברומניה. " יש דמיון לתאונה ברומניה, הם נכנסו לעננות וניסו לטפס מעל ההרים, התוצאה הייתה שהם פגעו בהר. מהיכרות שלי עם אזור התאונה, מדובר באזור מאתגר לטיסה, במיוחד כשאתה טס על פי ראיה ונכנס לעננות. המצב מחייב אותך לטפס אותך לגובה בטחון מינימלי ואתה לא יודע איפה ההרים סביבך, ואם לא התכוננת מראש אז המצב קשה".
המסוק פעל תחת "תנאי ראות טיסה מיוחדים", כך אפשר להבין מהקלטת הקשר בין מגדל הפיקוח והטייס. האישור מאפשר לטייס לטוס בתנאי מזג אוויר גרועים יותר מאשר בשגרה. טייסים יכולים לבקש את האישור הזה לפני ההמראה או במהלך הטיסה, במיוחד אם התנאים לפתע משתנים, כך על פי מומחה התעבורה של CNN, פיטר גולץ.
"לקבל את האישור זה עניין די רגיל, אבל זה לא משהו מומלץ במיוחד", אמר גולץ. "אם אתה טייס, ואתה טס בתנאים לא אידיאליים, או תנאים משתנים שפתאום הופכים גרועים, אתה כנראה תבקש את האישור".