ירושלים - עיר כל תייריה
מהפך תיירותי הפך את ירושלים מעיר הקדושה לכל הדתות לעיר מסעירה של קולינריה, בילויים, תרבות והרבה אותנטיות. מה השתנה בעיר? כל הפרטים
בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים
לפני כ-12 שנים, הוקמה בירושלים קבוצה בשם StartUp Jerusalem שביקשה לחקור ולנתח את העיר על היבטיה השונים. בקבוצה רוכזו אנשי מקצוע מובילים בתחומי התיירות והכלכלה, מהארץ והעולם. אחד מהם, מייקל פורטר, פרופסור למנהל עסקים מאוניברסיטת הרווארד, יועץ בתחום האסטרטגיה העסקית וחקר היתרון התחרותי, הציע לאמץ גישה חדשה לענף התיירות בעיר, תוך הבלטת יתרונות העיר מול ערים אחרות: העיר שיושבת על ההר ובעלת האוכלוסייה המגוונת ביותר שיש.
גישה זו אומצה על ידי הקבוצה יחד עם פיתוח תעשיה שתומכת באתגרים של העיר, בעזרת התיירות. בשנים שעברו התגייסה הקבוצה ויחד עם העירייה ותמיכת המשרד לירושלים ומורשת, הסתערו על תחום התיירות לעיר. הרשות לפיתוח ירושלים שהוקמה על ידי עיריית ירושלים וממשלת ישראל אחראית על הפיתוח הכלכלי של העיר בתחומי ההיי טק, התיירות, פארקים מטרופוליניים, תעסוקה, תיירות ועוד.
כך הפכה ירושלים ליעד תיירותי חם
אילנית מלכיאור היא הממונה על התיירות ברשות לפיתוח ירושלים, מאז ימי הצוות הראשון, והיא מספרת בתשוקה והתלהבות על השינוי התפיסתי והנתונים, שמוכיחים שירושלים עלתה על מפת התיירות העולמית ומגמת העליה בפופולריות שלה נמשכת. "מצד אחד ירושלים היא מותג מדהים אבל גילינו שהמותג לא מביא כסף והתיירים לא נשארים ללון בה. הדימוי ששלט היה של עיר כבדה, עתיקה, היסטורית. היה ברור שצריך לבדוק היכן טמון הפוטנציאל להגדלת התיירות על ידי ניצול ערכיה היחודיים. התחלנו לפתח את מותג ירושלים וגילינו, שמבלי להתרחק מערכי המותג של היסטוריה ועומק ניתן לשווק את ירושלים גם כמקום עדכני, צעיר עם קהילה סקרנית, מעורבת ויוצרת".
לדבריה, ירושלים היא לא רק העיר הקדושה לכל הדתות, אלא עיר מגוונת ויצירתית. "התייר שמגיע היום חווה את האותנטיות של העיר, בנוסף לערכים הדתיים וההיסטוריים שלה". מלכיאור מציינת כי התכניות העתידיות בכל מה שקשור לתיירות צפויים לקרות משום שהרשות זוכה לגיבוי ושיתוף פעולה מלא של ראש העיר והמשרד לענייני ירושלים ומורשת.
איך מתבטא השינוי בגישה עבור התייר שמגיע לעיר?
"גילינו שלירושלים מגיעים בעיקר תיירים בקבוצות מודרכות. החלטנו לשנות גישה - לא עוד ירושלים רק עבור קבוצות התיירות. מעתה, תציע העיר תיירות למטייל העצמאי. יצרנו עם חברות התעופה חבילות תיירות של ימים ספורים בעיר. פנינו לכל סוגי האוכלוסייה האירופאית ואלה החלו להבין, שכמו סוף שבוע בערי אירופה הגדולות, הם יכולים להגיע לחופשות של ימים בירושלים, כאלה שכוללות ארוחות אותנטיות וסיורים בשפתם. השמיים הפתוחים של משרד התיירות הפכו את ירושלים לנגישה, זמינה ומזמינה".
מרתון ירושלים הוא דוגמה מצוינת למפעל מקומי, שהפך למותג תיירות בין לאומי. אם פעם הגיעו אליו 300 רצים מחו"ל, בשנתיים האחרונות כבר הגיעו 3500 רצים. דוגמה נוספת היא סצנת האוכל; השף אסף גרניט התחיל טרנד אוכל בעיר. היום, סצנת האוכל הירושלמי בכלל ושוק מחנה יהודה בפרט, הפכו לסצנת מזון לוהטת ברמה עולמית וסצנת בילויים יום ולילה של תיירות חוץ ופנים.
מה השתנה - במספרים
בעיריית ירושלים בדקו את מגמת הצמיחה בין השנים 2011-2016, כפי שהיא משתקפת במספרים המוחלטים:
- כמה לילות? תייר שהגיע מחו"ל לירושלים שהה בה בממוצע 4.4 לילות ב-2011. ב-2016 הוא כבר שהה 5.9 לילות בממוצע בעיר. כלומר, 1.5 לילות יותר לכל תייר שביקר בעיר.
לפי נתוני הלמ"ס, 31% מלינות התיירים בארץ מתרחשות בירושלים.
- ישראלים מתיירים בעיר? בין 2011 ל-2016 חל גילוי של 28% במס' הישראלים שלנים ומבלים בעיר.
- כמה חדרי מלון נפתחו בעיר? 1,184 חדרי מלון נפתחו בשנים אלה בעיר. ב-2017 בלבד יפתחו עוד 896 חדרים והצפי הוא שעד 2021 יפתחו סך של 4,400 חדרים נוספים.
- איזה רשתות בינלאומיות עומדות לפתוח מלונות בעיר? W, IBIS, Four Seasons, Marriott, Mercury, Waldorf Astoria
- כנסים כאמצעי תיירותי - בשנים אלה נערכו 116 כנסים בין לאומיים בעיר, שהביאו לעיר עוד 30,500 משתתפים-תיירים.
מספרים אלה ונתונים נוספים מוכיחים שיש עליה בכל פרמטר הנוגע לתיירות בעיר, מה שמביא לעיר ולמדינה צמיחה בענף התיירות עצמו אבל גם עליה במחזורי המסחר של ענף המסעדנות, הדרכות הטיולים, נסיעות ותחבורה ותחומים נוספים.
מה יקרה לתיירות העתידית לירושלים?
מלכיאור מתארת מציאות של צמיחה בלתי פוסקת בכל פרמטר שקשור לתיירות בעיר ומסכמת את המגמות העתידיות של פיתוח התיירות בעיר בשנים הקרובות. "התכנית העתידית שלנו עומדת להתרכז ב-5 מגמות עיקריות, שלטעמנו יצמיחו את התיירות בעיר"
פיתוח תשתיות -– פיתוח אזורי תיירות נוספים בין העיר העתיקה לעיר החדשה. ממש כפי שמחנה יהודה הפך מותג, מתוכננים בעיר מתחמים נוספים, שיהוו גורם משיכה: טיילת יער השלום, גשר התחנה, כביש היער על רכס ההר, מתחם מוזיאונים ועוד.
הפצת חווית התייר – המטרה להפוך את חווית התייר לחיובית מרגע הנחיתה בנתב"ג: Wi Fi חופשי באתרי העיר ופיתוח הקישוריות לרשתות החברתיות לטובת שיתוף החוויות. הכוונה להפוך את התייר לסוכן ויראלי של חוויות העיר.
פיתוח המוצר התיירותי על כל הסגמנטים האפשריים תוך הצעה לתייר עומק ומידע נוסף בתחום שאהוב עליו, גם כזה שאינו הברור מאליו מספרי התיירות. המטרה היא להתאים את ההיצע של העיר לתחומי העניין של כל תייר בנפרד. למשל, סיורי יין או סיורי אמנות לחובבים.
הכשרת כוח אדם שתביא להתמקצעות של העוסקים בענף. התייר חייב לקבל מכל מקומי שהוא פוגש את ההמלצות הנכונות ברמת שרות, ידע ויחס והכל - ברמה הגבוהה ביותר.
פיתוחים טכנולוגים תוך פיתוח כוחות יצירתיים בעיר, שיביאו רעיונות מותאמים לצרכי העיר. הרשות תחזק את צרכי התעשייה ותעזור בנטוורקינג, שהעירייה יכולה לספק ויכולים לשדרג את החוויה של התייר ושל מי שמשרת אותו.
בשיתוף הרשות לפיתוח ירושלים