שתף קטע נבחר

5 מקומות שאתם חייבים לראות בסופיה

שאלנו חבר שנוסע לבולגריה 5 פעמים בשנה, מה המבינים עושים שם. הוא חזר עם בית מגורים בצורת חילזון, פריטי אופנה שעשויים כולם מחומרים ממוחזרים ומקום קטן ומלא סטייל לאכול בו

כמו שאתם יודעים, אני מסתובב הרבה בעולם. כל כך הרבה, שרק בבירת בולגריה הייתי 5 פעמים בשנה האחרונה. בגלל שכבר הרמתם עלי גבה לא פעם בנושא, אני אסביר למה סופיה היא אחד היעדים האהובים עלי: זה קרוב, זה זול, יש שם אחלה אוכל שגם ישראלים אוהבים (ולא, אני ממש לא מתכוון רק לגבינה בולגרית), אתרים היסטוריים מגניבים וחנויות מעניינות. אז הנה חמישה מקומות שתיירים קצת פחות מכירים, וכדאי להשקיע בהם את הזמן שלכם. רק תשאירו את זה בינינו, כן?

 

  (צילום: shutterstock)
קתדרלת אלכסנדר נבסקי בלילה, סופיה, בולגריה(צילום: shutterstock)

 

בית החילזון

אני יודע שיש לכם אישיו עם האינסטגרם הזה, אז הנה משהו שיישב טוב בין כל המנות שתצלמו: בית החילזון. אתם מגיעים לפרברים הדרומיים של סופיה, לא סיפור רציני, ושם אין מצב שתצליחו להתעלם מהבניין המטורף הזה. מסתבר שאיזה ארכיטקט בולגרי הרים פה חילזון עצום, עם הבית על הגב, המחושים וכל העסק. זה לא שצריך תואר שני באדריכלות או בביולוגיה של רכיכות כדי להתפעל מהמבנה הזה, ושלא תחשבו בטעות שמדובר במוזיאון לילדים או בפסל סביבתי: הדבר הזה משמש כבניין מגורים לכל דבר ועניין. כן כן, ממש עם שכנים, ארנונה ומריבות על כביסה מטפטפת. ה"פה" של החילזון הוא למעשה הכניסה לבניין, העיניים משמשות כפתחי אוורור, והמחושים – כמו תמיד בבניינים שעוצבו כמו חלזונות - משמשים לתאורה. עוד שיחוק: המבנה כולו הוקם בבנייה ירוקה מחומרים קלי משקל. אז תקפצו, תצלמו, ותתייגו את שבי מפרפר נחמד בסטורי.

 

כתובת: Boulevard Simeonovsko Shose 187, 1434 Simeonovo

 

 

 

 

 

מסעדה: Made in Blue 

לא עברו 4 שעות מאז שטחנתי כמו מטורף בבופה של ארוחת הבוקר במלון וכבר נהייתי שוב רעב. אז נכון שבסופיה יש המון אפשרויות קולינריות מעולות, אבל רחרחתי קצת אצל המקומיים כדי לחפש משהו קצת אחר והם סיפרו לי על מקום קטן, אמנם בלי אף כוכב מישלן, אבל עם טוויסט וסטייל. במרכז העיר, ממש ליד רחוב שישמן ( (Shishman, מסתתרת מסעדת Made in Blue שמספקת חוויה קולינרית משוגעת לגמרי. התכוונתי לכתוב כאן שכדאי להקדיש שנייה לפני שנכנסים כדי לצלם את המבנה הזה מבחוץ, אבל יש לי הרגשה שתגיעו למסקנה הזאת בעצמכם.

 

המארחת תושיב אתכם באחת משתי הקומות במסעדה או בטרסה החיצונית – שממש כיף לשבת בה אם לא קר מדי בחוץ, למרות התנורים. ומה אוכלים? התפריט משלב מטבח מזרח אירופאי עם ים תיכוני וקריאולי, מה שמבטיח שלכל מנה שתזמינו פה יש קטע. אני מדבר על הזיות כמו סטייק עוף בתפוחים, זעפרן ולימון, עוגת דלעת וגבינה ואפילו חומוס. אבל בוא נהיה רציניים רגע - לא טסתם עד סופיה כדי לאכול חומוס. נסו לקבל המלצה כנה מהמלצרים על המנות הפחות שגרתיות, ותקבלו חוויה מעניינת. גם מבחינת מחיר: הממוצע לסועד יהיה בין 50-70 שקלים, בטח לא משהו שיפיל אתכם מהכסא.

 

אם אתם מתכננים להגיע בסוף השבוע, כדאי מאוד להזמין מקום מראש. אה, והכי חשוב: בבולגריה הנהון של הראש אומר למעשה "לא", ונענוע ראש מצד לצד אומר "כן". תשתדלו לזכור את זה למקרה שהשף ייצא לשאול אם אהבתם את האוכל. אני נפלתי פה, והמבט שלו ילווה אותי עוד הרבה זמן.

View this post on Instagram

Щастие в чиния. Няма нещо от тези снимки, което да обичаме по-малко Домати и бурата е комбинация, която сякаш никога няма да ни омръзне На втората снимка идва ред на разядките - три видя хумус с арабска питка! И всичко това поднесено от @madeinblue.bg Имаме една теория, че всеки, който живее в София, трябва поне веднъж да е бил там. Тези от вас, които са го направили, могат да напишат какво най-много обичат в менюто им

A post shared by Saltandpеpper (@saltandpepperbg) on

 

כתובת: Yuri Venelin 6. הכניסה עצמה היא משדרת Skobelev
 

 

  (צילום: shutterstock)
הספרייה הלאומית סיריל ומתודיוס בסופיה, בולגריה.(צילום: shutterstock)

 

חנות יין: Vino Orenda 

חבר טוב שחזר מסופיה דאג לחברים שלו לכמה בקבוקי יין. לא ננקוב בשמות אבל יש מצב שהחברים האלה ירצו להתפנק על איזה אדום טוב בערב שישי. רוצה לומר, שבמקום טוב במרכז העיר נמצאת חנות היין וינו אורנדה. כתבתי גם באנגלית, באותיות הקיריליות שלהם אני עוד לא שולט. זאת חנות צעירה יחסית, קיימת מ-,2012 אבל זו לא סתם חנות יין - אלא חנות שמתמחה ביינות מקומיים. כן, כולל דברים מיוחדים שלא תמצא בחנויות הגדולות והמתוירות מדי.

 

גם אם אתם לא מומחים גדולים - ובואו נודה, אתם לא - יש שם צוות מנוסה וממש נחמד שיעזור לכם למצוא יינות שיקלעו בדיוק לטעם המוזר שלכם. שווה להתאמץ ולנסות להגיע בימי חמישי, כי אז המקום עורך אירוע טעימות – לא משהו גרנדיוזי, אבל עם אווירה טובה, שרק משתפרת אחרי כל טעימה – במיוחד כי אתם כמוני, ולא מאמינים בלירוק יין טוב. מה עוד יש שם? כל מיני בירות ממבשלות מקומיות. המבחר אולי לא ענק כמו במחלקת היין, אבל מספיק טוב בשביל מי שמעדיף לתפוס ראש מתוך כוסות של חצאי ליטר.

 

כתובת: 50A Macedonia Blvd

 

 

 

  (צילום: shutterstock)
הספרייה הלאומית סיריל ומתודיוס בסופיה, בולגריה(צילום: shutterstock)

 

חנות אופנה: Zona Urbana

בואו נדבר רגע על הצורך הקיומי הבסיסי ביותר של האדם – שופינג. זה המקום להזכיר שסופיה, למרות המוניטין הלא לגמרי מדויק שלה כעיר שקטה ושלווה, היא יעד שופינג לוהט. אז חוץ מזה שיש שם את כל הרשתות העולמיות במחירים נוחים ומבצעים אטרקטיביים - ובואו, ברור שתפשטו עליהן עם הזריחה - יש גם חנות קטנה אחת שתסובב לכם את הראש. כל פריטי האופנה בשני הסניפים של Zona Urbana עשויים מחומרים ממוחזרים: עיתונים ישנים, חוברות קומיקס, שלטים, קרטונים, אריזות מוצרים, תקליטי ויניל ומה לא. הם מעורבבים ליצירת פריטים ייחודיים ומטורפים בליין מדליק במיוחד של תיקים, ארנקים ושאר ירקות. כאילו, כביטוי: ירקות ממש לא מוכרים שם. המחירים אגב, פחות זולים משאר העיר, אבל אנחנו עדיין בבולגריה: שום דבר פה לא ממש יקר.

 

כתובת: 24 Angel Kanchev St. וסניף נוסף ב- 37 Vitosha Blvd

 

 

אנדרטת הצבא הסובייטי  

זה מקום שגיליתי במקרה ואז קצת חקרתי עליו. על הנייר, מדובר בעוד אחת מאינספור אנדרטאות שממלאות את אירופה. זאת ספציפית הוקמה ב-1954 במטרה להנציח את זכרם של החיילים הסובייטים שנפלו בבולגריה בזמן מלחמת העולם השנייה. העניין הוא שבשנים האחרונות האנדרטה הסטנדרטית הזאת הפכה למשהו קצת אחר. מה מסתבר? בוקר אחד ב-2011, נדהמו הבולגרים לגלות שהאנדרטה הושחתה בצורה אומנותית. כל הדמויות שמופיעות בה נצבעו בצבעי דמויות קולנועיות אמריקאיות מפורסמות – סופרמן, וונדרוומן, הג'וקר, קפטן אמריקה ועוד כמה שאני לא בטוח שאני מזהה. מפה לשם, העירייה מיהרה לנקות את הפסלים רק כדי שזמן קצר לאחר מכן יפשטו עליה שוב ושוב ה"אמנים" באמצע הלילה ויצבעו את הדמויות מחדש.

 

בפעמים האחרונות היצירתיות הזאת קיבלה גוון פוליטי – למשל, הדמויות נצבעו בוורוד ביום השנה לאביב של פראג ובפעם אחרת בצבעי הדגל האוקראיני לאות הזדהות עם המצב הפוליטי שם. אין, מזרח אירופה זה קטע לא נורמלי, תדעו לכם. כל התהפוכות האלה סייעו למשוך תשומת לב לאנדרטה שהפכה היום למקום בילוי לצעירים, סקייטרים וגם משפחות שמטיילות להנאתן בזמן שהילדים מטפסים על הפסלים - כאילו הם לא עברו מספיק. אולי כשתגיעו תראו ששוב צבעו את הפסלים, למרות שאני בספק: היום כבר יש שם מצלמות ובולגרי ייעודי שעושה שם פטרול. בכל אופן, זה עדיין יופי של מקום לנוח קצת מכל השופינג הזה. כן כן, אני יודע, קניתם ממש רק כמה דברים שהייתם חייבים.

 

מיקום: 1142 Old City Center, ממש על שדרת Tsar Osvoboditel ובסמוך לאוניברסיטת סופיה ולפארק בוריסובה גרדינה העצום.

 

 

 

אז תעשו חיים, ואחרי שאתם מזמינים טיסה לסופיה , אל תשכחו להביא איזה בקבוק סליבובה לממליץ המקומי שלכם. שלי כבר נגמר, ואני אהיה שם שוב רק בחודש הבא.

 

 

 

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים