למה טיסות כיום ארוכות יותר מלפני 40 שנה?
טיסה שיוצאת בזמן? בימינו זה כבר לא מובן מאליו, וחברות תעופה רבות לא עומדות בזמנים המובטחים. ביום שאחרי דו"ח החברות הדייקניות בעולם בדקנו: האם מדובר בעומס מטוסים ונוסעים, או בחיסכון כסף דרך שימוש מופחת בדלק - מה שמביא את הטייסים לטוס לאט יותר?
אתמול (א') פרסמנו את הדו"ח השנתי של חברת המחקר התעופתי OAG שקבע כי הוואיאן איירליינס היא חברת התעופה המדייקת ביותר בעולם. 89.87% מטיסות החברה יצאו והגיעו בזמן, כלומר באיחור של לא יותר מ-15 דקות. קצת אחריה במקום השלישי בדירוג, נמצאת חברת התעופה ההולנדית KLM שטסה גם לישראל.
עם זאת, הדו"ח של OAG מראה כי זמני הטיסות במספר קווים ברחבי העולם גדלו משמעותית בין השנים 1996 ל-2015. השאלה המתבקשת היא איך יכול להיות שלאור ההתפתחות הטכנולוגית המשמעותית בשני העשורים האחרונים בתחום התעופה, הטיסות כיום איטיות מטיסות מלפני עשרים שנה, ואפילו 40 שנה?
נשמע לכם הזוי? הנה כמה דוגמאות. טיסה ישירה מניו יורק ליוסטון שבטקסס נמשכת כיום כארבע שעות, בעוד שבשנת 1973 משך אותה טיסה עמד על קצת יותר משעתיים וחצי. טיסה מניו יורק לשיקאגו צפויה להימשך כיום כשעתיים ו-50 דקות לעומת שעתיים וחצי שנדרשו לטוס בשנת 1996. באירופה המצב דומה. טיסה מלונדון, בירת אנגליה לבירת סקטולנד, אדינבורו, תימשך עשר דקות יותר ממה שהייתה בשנות ה-90 והקו שבין מדריד לברצלונה ארוך ב-20 דקות ממשך טיסה זהה לפני שני עשורים.
מדוע זה קורה?
ישנן מספר סיבות שיכולות להסביר את הסתירה בין ההתפתחות הטכנולוגית למשך הטיסה. המרכזית ביניהן היא מחירי הדלק. לפי המגזין "ביזנס אינסיידר", מחיר גלון דלק קפץ מ-0.70$ ל-3$ במהלך העשור הראשון של שנות ה-2000. עקב כך, חברות תעופה רבות הבינו שהן יכולות לחסוך מיליונים מדי שנה אם רק יטיסו את מטוסיהן לאט יותר ובכך השימוש בצריכת הדלק יפחת. כך ניתן להסביר את הדיווח של סוכנות AP משנת 2008, על כך שחברת התעופה האמריקאית ג'ט בלו חסכה 13.6 מיליון דולר בשנה. איך? היא פשוט הוסיפה כשתי דקות לאורכה של כל אחת מטיסותיה.
ג'ט בלו לא לבד בסיפור. חברת הלואו-קוסט האירית ריינאייר הודיעה לטייסיה להאט את מהירות הטיסה, מה שהוסיף שתי דקות לכל שעת טיסה כדי לחסוך בדלק. במילים אחרות, המקרים נפוצים ומתרחשים במספר רב של חברות תעופה, לואו-קוסט וסדירות כאחד.
מן הצד השני, מופעל על אותן חברות תעופה לחץ גם מצד גורמים מסחריים אשר דורשים מהן להגיע ליעדן כמה שיותר מהר על מנת למשוך כמה שיותר נוסעים וגם כדי לצמצם את עלות צוות הטיסה. זאת לצד הרצון של חברות התעופה להראות ביצועים טובים ועמידה בלוחות הזמנים כדי להיכנס לרשימה האקסקלוסיבית, כמו זו של OAG אשר מפרסמת מדי שנה את החברות הדייקניות ביותר, מה שכמובן מאדיר את שמן של אותן חברות.
"זה משתנה מחברה לחברה ולפי מחירי הדלק"
סיבה נוספת שיכולה לגרום לעיכוב בטיסות, אך לא בזמן הטיסה עצמה, היא ההמתנה על הקרקע עקב ריבוי מטוסים. להבדיל מכל הנאמר לעיל, קברניט בדימוס בחברת תעופה ישראלית מסביר בשיחה עם ynet כי "זה משתנה כל הזמן בהתאם למחירי הדלק ובהתאם לחברת התעופה. היום בעקבות המחירים הנמוכים יחסית, דווקא משתלם לטוס מהר יותר אל היעד".
בנוסף אומר הקברניט כי "לפעמים האינטרס של הטייס סותר את זה של החברה מבחינת מהירות הטיסה ומידת השימוש בדלק". לדבריו יכול להיות הבדל למשל של עד שעה בטיסות מנתב"ג לניו יורק במידה וצריך להאט את מהירות הטיסה על מנת לחסוך בדלק. "עניין מהירות הטיסה יכול גם להשתנות מטייס ותיק ומנוסה יותר לעומת טייס צעיר שמחוייב יותר לתקנות החברה מאשר קברניטים מבוגרים שעושים מה שנראה לכם לנכון באותו הרגע", מספר אותו קברניט.