כל מה שרציתם לדעת על חלונות המטוס
ממה עשויים החלונות במטוס והאם ניתן לשבור אותם? מדוע הם עגולים? למה יש להם חורים קטנים בתחתית ומה יהיה איתם בעתיד? כל השאלות שרציתם לשאול על חלונות המטוס - והתשובות
חלון המטוס הוא אחד המרכיבים המסתוריים, המסקרנים ואולי גם המפחידים בגוף המעופף הענק שאיתו אנחנו מגיעים ממדינה למדינה. לא מעט שאלות נשאלות לעתים תכופות על חלונות המטוסים - אז הגיע הזמן לכל התשובות.
ממה עשויים החלונות?
במרבית יצרניות המטוסים, לרבות השתיים הגדולות והמוכרות איירבוס ובואינג, חלונות המטוסים עשויים מהחומר שאנחנו נוהגים לכנות "פרספקס", או בשפה המקצועית פוליקרבונט-לקסן, או אם תרצו פלסטיק אקרילי. יתרונו הגדול של החומר הוא היותו קל משקל ועמיד ביותר. לא שהוא בלתי ניתן לניפוץ, אבל תצטרכו לעבוד קשה מאוד כדי לעשות זאת, ואנחנו בטוחים שלא ממש תרצו.
חסרונו של החומר הוא הבלאי. חלונות המטוס משתפשפים ומתלכלכים בחשיפה לקרינה ולטמפרטורות המשתנות באופן קיצוני בין שלבי הטיסה. עם זאת, בשנים האחרונות עדיין לא נמצא חומר טוב יותר שיחליף אותו.
למה החלונות מעוגלים?
מהירות הטיסה והפרשי הלחצים בהם המטוס צריך לעמוד, הם הבסיס לעיצובו הכללי של הגוף המעופף הענק הזה. חלונות מרובעים עם פינות חדות ולא מעוגלות כפי שקיימים כיום, היו עלולים לגרום לשברים והתנפצות.
הפינות המעוגלות עוזרות להקל על הלחצים ולפזרם סביב החלון - כאמור, בניגוד לפעולתה של צורה מרובעת עם זווית של 90 מעלות.
אל תילחצו, אבל תראו מה קרה לחלון בטיסת החברה הברזילאית
עדכונים נוספים כל הזמן גם בעמוד הפייסבוק של ynet חופש
למה יש בהם חורים קטנים בתחתית?
כפי שוודאי שמתם לב, חלונות המטוס מורכבים משתי שכבות של פרספקס, פנימית וחיצונית. החור הקטן שבתחתית החלון עוזר לוויסות הלחץ בין החוץ לפנים המטוס, ופועל כמו שסתום במערכת הדם האנושית.
החור הזה, או השסתום שלנו, מווסת באופן אוטומטי את הלחצים בין שתי שכבות החלון וגורם לכך שלחץ האוויר בפנים המטוס לא יושפע מזה הקיים בחוץ.
למה צריך לפתוח את התריסים לפני הנחיתה?
ניתן להניח שגם אתם נתקלתם בבקשת הדיילים לפתוח את תריסי החלונות בזמן הנחיתה. אז לא, הסיבה אינה רצונם של אנשי צוות האוויר שתיהנו מהנוף המרהיב הנשקף מהחלון בזמן הנחיתה, אלא שמדובר בסיבה בטיחותית לחלוטין.
אין לכם מה להילחץ, אבל חלונות מטוס שתריסיהם פתוחים יכולים לתת אינדיקציה טובה יותר לאש שעלולה לפרוץ במונעים או בכנף המטוס, ובעת ההמראה והנחיתה מדובר בסיכון גבוה יותר למצבי חירום מסוג זה.
על צוות המטוס, במקרה כזה, להחליט מהיכן הכי נכון ונוח לפנות את הנוסעים אם יצטרכו כשהמטוס יגיע לקרקע. כדי לקבל את ההחלטה, יצטרכו אנשי הצוות לראות היכן פרצה האש ולהתרחק ממוקד השריפה. לכן, בפעם הבאה שאתם מתבקשים לעשות זאת, כדאי שתצייתו ותפתחו את התריס.
מה יהיה איתם בעתיד?
למעשה, העתיד כבר כאן. מטוסי בואינג 787, הדרימליינרים, מצוידים במכשור אלקטרוני להצללת החלונות - לחצנים אוטומטיים, ולא בכיסויי חלונות כפי שהיכרנו עד היום.
המטוסים מדגם זה אמנם יגיעו לאל על רק בשנה הבאה, אבל אם תטוסו עם אייר קנדה (ולפעמים גם עם אזרבייג'ן איירליינס, אייר אירופה או בריטיש איירווייס) תוכלו ליהנות מטיסה במטוס הנחשב למתקדם בעולם.
שתהיה לכם טיסה נעימה ובטוחה!