האוכל במטוס: כל הדרך מהכנתו ועד לפה שלכם
מה לא נאמר על אוכל מטוסים? קטן מדי, לא טרי, חסר טעם ומנגד יש את המעריצים שטוענים כי רק לזה הם מחכים כל הטיסה. חשבתם פעם איך מכינים את האוכל הזה, שעובר לא מעט שלבים עד שהוא מגיע אליכם לפה? הצצה ראשונה אל מאחורי הקלעים של תעשיית המזון במטוסים. צפו
אנחנו לא יודעים מה איתכם, אבל כשאנחנו עולים על טיסה ומתחילים להריח את ריח הלחמניות החמות, ושומעים את גלגלי עגלת המזון שבדרך, ההתרגשות בשיאה. נכון, לרוב לא מדובר באוכל של מסעדת גורמה, ומצד שני הוא יכול להיות לפעמים לא רע. אבל השאלות לגביו - אינסופיות. מי מכין אותו? מי קובע את התפריט, המתכון והמוצרים? האם מקפיאים אותו עד ההגשה? כמה מנות מזון יש במטוס - בדיוק לפי מספר הנוסעים או יותר? ומה הסיפור עם חוש הטעם שלנו אי שם במרומים? יצאנו לחפש תשובות - ומצאנו. ברוכים הבאים אל הצד הנסתר בתעשיית הכנת מנות המטוסים.
בישראל פועלות שתי חברות האחראיות על האוכל שאנחנו מקבלים בטיסות. אחת אשר מייצרת את האוכל עבור שלוש החברות הישראליות, וחברת הקייטרינג ISS, המייצרת את המנות לכל שאר החברות הזרות שטסות מהארץ.
האחרונה אמנם נוסדה עוד ב-1901 אבל חטיבת הקייטרינג התעופתי בארץ קיימת כבר מ-1963 וממוקמת בתוך נתב"ג. החברה מספקת את מנות המטוסים עבור 25 חברות שונות המגיעות לישראל, מהוותיקות ביותר ועד החדשות שהגיעו רק לאחרונה כמו היינאן הסינית, וגם לאלה שבדרך כמו קתאי פסיפיק מהונג קונג שתגיע בחודש הבא.
קצת מספרים
טבחי החברה עובדים על 300 תפריטים שונים אותם הם מקבלים מחברות התעופה. מתוכם 50 תפריטים למחלקת תיירים, 50 למחלקת עסקים ו-6 למחלקה ראשונה, כשלכל חברה יש תפריט שונה לארוחות בוקר, צהריים וערב לצד התפריטים המיוחדים (תפריט כשר, צמחוני, טבעוני, ללא גלוטן וכדומה).
המוצרים מגיעים מכ-20 מדינות, כמו ניו זילנד, אוסטרליה, אורגוואי, ברזיל , ארגנטינה, נורבגיה, סין, קוריאה, גרמניה וצרפת. בחברה 300 עובדים שעובדים 364 ימים בשנה, למעט יום כיפור.
ביום אחד מטגנים כ-3,000 חביתות, ומעל למיליון בשנה. לדברי הנהלת החברה, המנה הכי מוזרה שהם מכינים היא קרפצ'יו תמנון, והקינוח הכי טוב שלהם הוא גלידת וניל עם 20 תוספות שונות.
איך זה עובד?
המנות החמות כמו פסטות, תבשילי בקר ועוף, עוברות למכונה שהיא כמו מקרר, אבל לא המקרר הביתי המוכר לרובנו, אלא כזה שיכול להצניח את הטמפרטורה במהירות גבוהה במיוחד (מכ-70 מעלות ל-4 מעלות בפחות משעתיים) על מנת לשמור על הטריות, הצבע וההיגיינה של המזון.
המנות צריכות לצאת ממטבחי הקייטרינג בטמפרטורה של 4 מעלות, מתוך הנחה שהן עוד יתחממו מעט בזמן העברתן למטוס עד למקסימום המותר שהוא 8 מעלות. משם הן נכנסות שוב לקרור ולאחר מכן לתנורים במטוס לחימום סופי.
את החביתות למשל, לא מטגנים עד הסוף היות והן מקבלות חימום נוסף כאמור במטוס עצמו, ואז הן מגיעות למצבן האופטימלי. מנות קרות כמובן עוברות ישר למקררי המטוס ומשם למגשים העוברים לנוסעים.
12 שעות לפני כל טיסה, חברת התעופה שולחת את מספר המנות שצריך להכין לטיסה לפי מחלקות ולפי בקשות הנוסעים. ההזמנה הזאת נשלחת בשנית כארבע שעות לפני הטיסה כדי לעדכן את חברת הקייטרינג עד כמה שניתן. למטוס מגיעות מספר מנות בדיוק לפי מספר הנוסעים ולא יותר.
שמיים פתוחים: טעם קולינארי מתפתח
מאז החלתו של חוק השמיים הפתוחים בישראל, והקלות בה ניתן להזמין היום כרטיסי טיסה, הקהל נחשף ליותר אפשרויות בעולם התעופה, וזה כולל גם את עניין המזון במטוס. רוב חברות התעופה מציעות מגוון רחב של תפריטים, החל מתפריט כשר, צמחוני וטבעוני ועד לתפריט דל שומן או ללא גלוטן ולקטוז. לכן רבים לא מסתפקים במנה הבסיסית שכל חברה מציעה. יש אפילו נוסעים שבוחרים בכל פעם מנה אחרת, רק לשם הגיוון, כך לדברי גבי גלזר, מנכ"ל ISS בארץ.
במקרים יוצאי דופן בהם מתבטלת טיסה לחלוטין, על החברה להשליך לפח את כל המנות שהכינה. מצד שני, ישנם מקרים בהם נוסעים מועברים מטיסה לטיסה אחרת בשל שינויים וביטולים ואז על מטבחי החברה לספק במהירות את המנות שהתווספו לטיסה, מה שלעתים עלול לעכב את ההמראה.
לגבי שאלת חוש הטעם ורגישות החך שלנו במרומים, עונה גלזר כי יש מספר גישות ודעות בנושא אבל לרוב ידוע כי המליחות שלנו בזמן הטיסה עולה והמתיקות יורדת. לכן הטבחים בחברות הקייטרינג התעופתי משתדלים לא להמליח יותר מדי את המנות ודווקא לשים דגש במנות המתוקות. ובכל זאת, תמיד יש מלח, פלפל וסוכר על המגש, כך שתוכלו להשתמש בהם על פי טעמכם. שיהיה בתיאבון וטיסה משביעה.