נחיתה ראשונה בשדה התעופה רמון
עשו היסטוריה: מטוס של חברת ארקיע עשה לראשונה את דרכו מנתב"ג אל שדה התעופה האזרחי החדש בדרום הארץ: שדה התעופה רמון. לאחר הנחיתה ההיסטורית, שבה לראשונה נחת מטוס אזרחי בשדה, החל תרגיל בחינתו ורישויו המלא של השדה בו לוקחים חלק 450 משתתפים
היום לראשונה נחת מטוס נוסעים בנמל התעופה רמון: מטוס אמברייר של חברת ארקיע נחת היום בשעות הצהריים המאוחרות בשדה התעופה רמון. הנחיתה התבצעה במסגרת תרגיל חירום תעופתי רחב במסגרת רישיון הפעלה והסמכת נמל התעופה רמון על שם אילן ואסף רמון. המטוס נחת בשעות אחר הצהריים על מסלול 01 ברמון בהצלחה.
עם עצירת המטוס החל התרגיל, במסגרתו ניתן רישיון הפעלה זמני ליום התרגיל כאשר הליך בחינתו ורישויו המלא של השדה ע"י רת"א מצוי בעיצומו . בתרגיל "יעף פתיחה" לוקחים חלק כ-450 משתתפים, בכללם אנשי משרד התחבורה, הנהלת רש"ת, נמל התעופה רמון, חברות תעופה, חברות שירותי קרקע, משטרת ישראל, כבאות והצלה, צה"ל, עירית אילת והמועצה אזורית אילות.
זהו שלב הכרחי לקראת פתיחתו של הנמל למתן מענה לניהול אירוע תעופתי וניהול מצבי חירום המבוצע במסגרת הדרישות הבינלאומיות להסמכת נמל התעופה כחלק מה AIRPORT EMERGENCY PLAN ועל פי הדרישות הבינלאומיות המחמירות ביותר הקיימות בשדות התעופה.
העבודות בנמל התעופה החדש מתקדמות בקצב מהיר לקראת פתיחתו הצפויה. במהלך העבודות להקמת השדה, שר התחבורה ישראל כ"ץ הנחה את רש"ת להאריך את מסלול ההמראות והנחיתות של השדה ל-3.6 קילומטרים, במטרה לאפשר לכל סוגי המטוסים להמריא ולנחות בשדה.
פרויקט נמל התעופה רמון כולל מגדל פיקוח וטרמינל מרווח, שיתן מענה בשלב ראשון ל 2 מיליון נוסעים בשנה, ברמת שירות גבוהה. כמו כן יכלול הפרויקט עמדות חניה למטוסים רחבי גוף ובינוניים, עמדות חניה למטוסי טורבו- פרופ, אזורי תפעול, חנויות דיוטי פרי, מערך כבישים חדש ומגרשי חניה לכלי רכב.
השר כץ הנחה את רש"ת להכפיל את מספר רחבות החנייה של המטוסים מ-30 לכ-60 רחבות חניית מטוסים, במטרה לאפשר קליטה מוגברת של מטוסים לנוכח תחזיות הגידול במספר הטיסות הצפוי ב"רמון".
נמל התעופה החדש נבנה בסטנדרטים הגבוהים ביותר של בטיחות ובתקנים המחמירים ביותר של רשויות התעופה בעולם. השדה יהיה ממוחשב לחלוטין, ומרושת במערכות הטכנולוגיות מהמתקדמות בעולם. הפרויקט כולל מגדל פיקוח בגובה של כ-50 מטרים בו מכשור מתקדם לנחיתות מטוסים בהליך נחיתת מכשירים.
הטרמינל ייתן מענה בשלב הראשון לשני מיליון נוסעים תוך התרחבותו עם העלייה הצפוייה בעקבות הסכם השמיים הפתוחים בתנועת הנוסעים. בטרמינל מותקנת מערכת מיון בטחונית אוטומטית ברמה הגבוהה ביותר מערכת HBS כגון זו הקיימת בנתב"ג. בלב המבנה בריכה ביולוגית, אליה ניתן להביט מכל אולם.
נמל התעופה רמון הוא הנמל האזרחי הראשון הנבנה מהיסוד מאז קום המדינה. השדה החדש, שיחליף את נמל התעופה של אילת, ישמש כשדה תעופה בינלאומי נוסף של מדינת ישראל, בעיקר לטיסות לאירופה וממנה, וכן לטיסות פנים ארציות. שדה התעופה ישמש כשדה אלטרנטיבי לשעת חירום. עלות הפרויקט נאמדת בכ-1.7 מיליארד שקלים.
השר כץ החליט לקרוא לשדה התעופה החדש בתמנע ע"ש אילן ואסף רמון, כאות הערכה והוקרה למשפחת רמון על פועלה ותרומתה למדינת ישראל. החלטה זאת אושרה בממשלה ופורסמה ברשומות.
במסגרת הפרויקט הורחב כביש הערבה, בקטע שבין תמנע לאילת, לארבעה נתיבים, שניים לכל כיוון. הנסיעה לאילת הינה 15 דקות בלבד. בעתיד יחובר שדה התעופה לעיר, באמצעות שלוחה של הרכבת המתוכננת לאילת.
שר התחבורה הוסיף כי פינוי שדה התעופה הקיים באילת, יאפשר את פיתוחה של העיר צפונה. עם הפעלת הנמל החדש בתמנע, יתפנה שטח של כרבע מגודלה של העיר אילת, לצורך פיתוח העיר וישפר באופן משמעותי את איכות חייהם של תושבי העיר. "הפרויקט יצור אלפי מקומות עבודה חדשים עבור עובדים שיועסקו בנמל, באופן ישיר ועקיף".
השר כץ חתם על תקנות חדשות הפוטרות חברות תעופה מאגרות נחיתה בשדה התעופה רמון, במטרה לעודד חברות תעופה לנחות בשדה רמון. "שדה התעופה רמון החדש יהיה אבן שואבת ליצירת אלפי מקומות עבודה, בתעשיית התיירות, הנופש, התחבורה והשירותים. רש"ת החלה בשיווק השדה החדש הממוקם סמוך לאילת, במטרה ליצור עניין בקרב גורמי התיירות וחברות תעופה בינלאומיות ולהפוך את העיר ליעד תיירותי אטרקטיבי בעיקר לתיירים מאירופה" הוסיף השר כץ.