שתף קטע נבחר

חודש מהפיגוע: ברצלונה משתנה

היום לפני חודש בדיוק ספגה ברצלונה, העיר המתוירת ביותר באירופה - ומהמתוירות בעולם כולו, מכה קשה באירוע הטרור הרצחני. גורמי תיירות באזור הגיעו לישראל כדי לדבר על השינויים בעיר ועל חשיבות הקהל הישראלי, שאף דורג במקום הראשון באחת הקטגוריות החשובות בתחום התיירות

 

 

חודש עבר מאז מתקפת הטרור בברצלונה שבה נרצחו 13 אנשים ולפחות 100 נוספים נפצעו - 15 מהם באורח קשה. פיגוע הדריסה שאירע באזור המתויר בעיר - שדרות לה רמבלה - גרם לנזק גדול בעיר האהובה כל כך על התיירים בעולם ועל הישראלים בפרט.

 

כעת מנסים בקטלוניה להתאושש מהחבטה הקשה ולפתוח דף חדש בתחום התיירות באזור. קטלוניה היא למעשה קהילה אוטונומית הרואה עצמה כמופרדת לחלוטין ועצמאית משאר ספרד. האזורים בקטלוניה הם המובילים במדינה מבחינת ביקור הישראלים בה. בשנים האחרונות הגיעו לשם 400 אלף נוסעים ישראלים מדי שנה.

 

ברצלונה: "איכות, לא כמות"

ספרד, קטלוניה ובייחוד ברצלונה ידועות בעומס היתר של התיירים שהן מקבלות מדי שנה. ליתר דיוק, ב-2016 ביקרו בעיר מעל 30 מיליון תיירים - מה שהפך אותה לעיר המתוירת ביותר באירופה.

ברצלונה חודש אחרי אירוע הטרור: מחשבים מסלולים מחדש (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
ברצלונה חודש אחרי אירוע הטרור: מחשבים מסלולים מחדש(צילום: shutterstock)

העומס התיירותי אולי נשמע לנו נהדר, כאן במדינתנו הקטנה, אך המקומיים כלל לא אוהבים זאת, בלשון המעטה. רק בתחילת חודש אוגוסט האחרון, בשיאה של חופשת הקיץ, הפגינו פעילי שמאל צעירים בכמה מקומות בספרד נגד התיירות באזורם וריססו על בניינים את הכיתוב "תיירים לכו הביתה".

כתובת הקיר נגד התיירות בברצלונה הקיץ (צילום: EPA) (צילום: EPA)
כתובת הקיר נגד התיירות בברצלונה הקיץ(צילום: EPA)
 

להפגנות בברצלונה אחראית "אראן", הזרוע הצעירה של מפלגת השמאל האנטי-קפיטליסטית CUP, שתומכת בעצמאות קטלוניה. לדבריהם, הם מפגינים בגלל הנזק הגדול שנגרם לתושבי ברצלונה מהתיירות ההמונית, שמובילה גם לעליית מחירים - ודוחקת את התושבים ממרכזי העיר. גם ראשת העיר ברצלונה, אדה קולאו, התבטאה מוקדם יותר השנה נגד הגעת התיירים לעיר ואף הביעה תמיכה בחרם על ישראל. אך נראה שהמצב קיבל תפנית מאז ושהמחשבה השתנתה.

אבטחה כבדה בברצלונה לאחר אירוע הטרור (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
אבטחה כבדה בברצלונה לאחר אירוע הטרור(צילום: gettyimages)
 

אחד המהלכים החדשים בחשיבה האסטרטגית של גורמי התיירות בברצלונה הוא שינוי הגישה: "האיכות חשובה לנו יותר מאשר הכמות", כך אמר ג'ורדי קרנס, מנכ"ל לשכת התיירות בברצלונה, במסיבת עיתונאים שנערכה בארץ לפני כשבוע. לדבריו, קולאו חזרה בה מדבריה ושינתה את גישתה כי הבינה את המציאות, בעיקר אחרי אירוע הטרור בעיר. "כעת חשוב לנו לשמור על תיירים 'טובים ואיכותיים' יותר מאשר הכמות שלהם", הסביר קרנס.

שדרות לה רמבלה זמן קצר לאחר הפיגוע (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שדרות לה רמבלה זמן קצר לאחר הפיגוע(צילום: רויטרס)

 

ישראל עקפה את אירופה וארה"ב מבחינת קניות בברצלונה

מספר הישראלים לאזור עלה בכ-225 אחוזים בשלוש השנים האחרונות. היעד הראשון והמבוקש ביותר בקטלוניה הוא כמובן ברצלונה, לאחר מכן אזור הפירנאים, שנמצא כשעת נסיעה מהעיר, ורצועות החוף קוסטה ברווה וקוסטה דורדה. כך לפי מנהלת ישראל במשרד התיירות של קטלוניה, מרתה טקסידור.

רצועת החוף קוסטה ברווה האהובה על הישראלים (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
רצועת החוף קוסטה ברווה האהובה על הישראלים(צילום: shutterstock)
 

גורמי התיירות באזור הבינו את החשיבות של הקהל הישראלי המגיע לשם, הסבירה טקסידור. הסיבה לכך נעוצה בעיקר בעובדה כי ישראל נמצאת בין עשר המדינות ש"קונות" הכי הרבה בברצלונה - או במילים אחרות: מבזבזות הרבה כסף על שופינג ובילויים.

ישראלים במקום ה-1 בקניות בעיר בהשוואה לאירופה (צילום מסך) (צילום מסך)
ישראלים במקום ה-1 בקניות בעיר בהשוואה לאירופה(צילום מסך)
 

ויותר מכך, ישראל היא למעשה המדינה הראשונה בהשוואה למדינות באירופה - והשלישית בדירוג העולמי - מבחינת הרכישות של התיירים במדינה. לפני ישראל ניצבות מדינות גדולות כמו ארגנטינה (במקום הראשון בדירוג העולמי) ודרום קוריאה (במקום השני).

 

 

"פיגוע הטרור הוא דרמטי, אך גם הזדמנות לשינוי"

על הפיגוע בברצלונה אמר קרנס כי הגורמים בספרד ובברצלונה ידעו שזה הולך לקרות, רק לא ידעו מתי ואיך. "התגובה הייתה לנסות לחזור לנורמליות בהקדם האפשרי, ואכן כך - יום אחרי הפיגוע שדרת לה רמבלה הייתה שוקקת חיים ומלאה באנשים, וזו גם התמונה שהיה חשוב לנו לשדר", אמר קרנס.

שדרות לה רמבלה יום אחרי הפיגוע (צילום: MCT) (צילום: MCT)
שדרות לה רמבלה יום אחרי הפיגוע(צילום: MCT)
 

לדבריו, מאז אירוע הטרור התיירים נמנעים, יותר מבעבר, מלבקר באטרקציות המרכזיות בעיר, כמו הכנסייה המפורסמת "סגרדה פמיליה", "פארק גואל" של גאודי וכדומה, אבל הם כן הולכים למקומות אחרים. "זה לא היה דרמטי כמו שציפינו, אבל כן יש אנשים שמשנים כרגע את יעד הטיול מברצלונה", הסביר קרנס ואמר כי השלכות הפיגוע על העיר יתבררו רק באוקטובר. בהקשר לאופי התיירות בעיר, נמסר כי 53 אחוזים מהמבקרים בברצלונה הם תיירים חוזרים. 

פחות מבקרים בה: כנסיית סגרדה פמילייה ()
פחות מבקרים בה: כנסיית סגרדה פמילייה
 

"פיגוע הטרור היה דרמטי, אבל הוא יצר הזדמנות לשנות צורות עבודה", הסביר קרנס. "אנחנו צריכים לשנות את החשיבה, וזה כבר קורה כשהכול עובר להתנהל ברשתות החברתיות, אבל עם שמירה על הקהל הוותיק שעדיין מגיע", אמר ביחס לקהלים צעירים יותר.

חוזרים לשגרה עם תקווה לשינוי: הרובע הגותי בברצלונה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
חוזרים לשגרה עם תקווה לשינוי: הרובע הגותי בברצלונה(צילום: shutterstock)
  

את דבריו לקהל הישראלי סיכם בבדיחות: "אתם מאוד אוהבים להתווכח, וזה דומה לקטאלונים, כך שוויכוח כזה יכול לקחת שעות. מצד שני אתם מאוד דיסקרטיים בנוגע לעצמכם ולא מייחצנים שאתם מישראל, בניגוד לתיירים הגרמנים והבריטים. אבל בשורה התחתונה הקהל הצעיר והישראלים בכלל רצויים בברצלונה בפרט ובקטלוניה בכלל, ולכן מושקעת מחשבה רבה בחידוש היעדים באזור עבורכם". 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: gettyimages
חודש אחרי הפיגוע: ברצלונה חושבת על שינוי
צילום: gettyimages
מומלצים