אייר ברלין מפסיקה את כל טיסותיה
אייר ברלין: הסוף. חברת התעופה הגרמנית אייר ברלין מצטרפת אל מונארך הבריטית והודיעה אתמול (ב') על הפסקה של כל טיסותיה לקראת סוף החודש. בימים הקרובים חלק מטיסות החברה כבר יפסיק לפעול כשהטיסה האחרונה תתקיים ב-28 באוקטובר
ימים ספורים לאחר שחברת התעופה הבריטית מונארך קירקעה את כל מטוסיה, חברת אייר ברלין גם היא מפסיקה את טיסותיה ותשאיר מאות אלפי רוכשי כרטיסים מבלי יכולת לקבל את כספם בחזרה או לטוס לחופשתם המיוחלת. על פי סוכנות הידיעות הגרמנית (DPA) החברה שלחה אתמול מכתב לעובדים ובו ציינה בפניהם כי החל מה-28 לחודש החברה, על פי מצב הדברים כיום, לא תוכל להפעיל טיסות תחת הקוד של החברה (AB), צעד שמשמעותו למעשה, הפסקת הטיסות.
אייר ברלין נקלעה לפני מספר חודשים למשבר קשה לאחר שלא הייתה יכולה לעמוד בהתחייבויות הכספיות שהצטברו לה. חובותיה נאמדו ביותר ממיליארד אירו ובעלת המניות הגדולה שלה, אתיחאד איירווייז (Etihad Airways) חברת התעופה הלאומית של הנסיכות אבו דאבי במפרץ , החליטה להפסיק להזרים לה כסף.
החברה הגישה בקשה לבית משפט מחוזי בברלין בקשה לפשיטת רגל וממשלת גרמניה נתנה לה סיוע כדי לאפשר לה להמשיך בפעילותה עד שיימצא רוכש שיסכים לרכוש את החברה, או חלק מהפעילות שלה.
כצעד מקדים להקטנת הפסדי החברה, כבר לפני מספר שבועות הודיעה אייר ברלין כי היא מפסיקה את כל הטיסות ארוכות הטווח שלה מברלין לניו יורק ומיאמי וכן מדיסלדורף לאורלנדו. במקביל החלו מגעים לרכישתה על ידי חברת לופטהנזה וכן על ידי חברת איזיג'ט הבריטית, אולם בשלב זה המגעים לא הגיעו לסיכומים כלשהם.
אתמול פורסם בכלי התקשורת באירופה כי החברה מפסיקה את כל הפעילות שלה לקראת סוף החודש. זאת כאשר כבר בימים הקרובים יופסקו חלק מהטיסות ועל פי התכנית ב-28 באוקטובר תהיה הטיסה האחרונה של החברה. זאת אלא אם הפסקת הטיסות תוקדם.
חברת אייר ברלין היא חברת התעופה השנייה בגודלה בגרמניה ומפעילה צי של קרוב למאה מטוסים. עד לא מכבר היא טסה ל-54 יעדים וביצעה מדי יום 362 טיסות. בקו בין ברלין לתל אביב החברה מפעילה 14 טיסות שבועיות והתפוסה במטוסיה היתה גבוהה. בניגוד לחברות התעופה האחרות שטסות לברלין מתל אביב, אייר ברלין נחתה בנמל התעופה של טגל, הקרוב לעיר. החברה, שהוקמה בכלל בארה"ב, החלה להפעיל את טיסותיה ב-1979 כשהקו הראשון שלה היה בין ברלין לאי הספרדי פלמה דה מיורקה.
מה יהיה על נוסעי החברה?
לשאלה מה יהיה עם רוכשי הכרטיסים יש כמה תשובות. מי שרכש את הכרטיסים ישירות באתר של החברה יישאר עם כרטיסים שאין מה לעשות בהם. אם חברת התעופה טרם חייבה אותו עבור הכרטיסים הוא יכול לפנות לחברת האשראי ולבקש ביטול עסקה. ניתן לבקש ביטול עסקה גם אם הוא כבר חוייב ויכול להוכיח כי לא קיבל תמורה.
מצבם של נוסעים שביצעו את ההזמנה דרך סוכן נסיעות הוא כבר טוב יותר. אם טרם חלפו 14 יום מביצוע ההזמנה הם יכולים לבטל את העסקה. במקרה כזה הם יחויבו במאה שקלים או חמישה אחוזים מערך העסקה, הנמוך מביניהם. אם חלפו מעל 14 יום מביצוע העסקה משרד הנסיעות אינו חייב ללקוח דבר.
הניסיון מלמד שבמקרים רבים משרדי הנסיעות מנסים לסייע ללקוחות. כאן יש גם להדגיש כי משרדי הנסיעות אינם מעבירים את הכספים שהם מקבלים מהלקוחות באופן מיידי, ואם הכספים שהלקוח שילם טרם הועברו למסלקה הבינלאומית של חברות התעופה וממנה לחברת התעופה, אין כל סיבה שכספו לא יוחזר לו.