ממריא כמו מסוק וידידותי לסביבה: האם זה מטוס העתיד?
חברה בריטית חשפה לאחרונה תוכנית של מטוס היברידי שיוכל להמריא ולנחות באופן אנכי ולהגיע למהירות מירבית של 724 קמ"ש. היעד לסיום הייצור: 2024
חברת סאמאד אירוספייס (Samad Aerospace) הבריטית חשפה בתערוכה אווירית שנערכה לאחרונה בסינגפור תוכנית למטוס חדש בשם זרזיר (Starling) שיהיה ידידותי לסביבה ויוכל להמריא ולנחות בצורה אנכית כמו מסוק.
במטוס יש מקום ל-10 בני אדם ומפתחיו טועני שהוא יהיה מטוס העסקים ההיברידי הראשון. הוא מסוגל יהיה להגיע למהירות של עד 724 קמ"ש ועל פי התכנון ייצרו יושלם בשנת 2024.
"החלום שלנו הוא לבצע מהפכה בדרך שבה בני אדם וסחורות מוטסים ברחבי העולם", אמר מנכ"ל החברה. "דמיינו כלי תחבורה שהוא בטוח יותר ממכונית, גמיש לחלוטין, ידידותי לסביבה כמו רכב חשמלי, דורש פחות זמן מכל מטוס או רכבת ומפואר כמו מטוס פרטי".
טווח הטיסה של המטוס יהיה בין 1,450 קילומטרים ל-2,414 קילומטרים. בזמן ההמראה והנחיתה ומעל אזורים אורבניים הוא יטוס באופן חשמלי, וכשישייט בגובה רב הוא ישתמש במנועי הדיזל שלו. באמצעות שילוב זה הוא יפלוט כמות נמוכה יחסית של פחמן דו חמצני.
מפתחי המטוס סבורים שהוא יוכל לשמש מנהלים, מנהיגי מדינות וצוותי חילוץ והצלה. החברה עובדת על מגוון מוצרים נוספים שיגדירו מחדש את חוויית הטיסה.
בחודש דצמבר דווח כי חברת התעופה ג'פאן איירליינס השקיעה 10 מיליון דולר בחברת הסטארט-אפ האמריקנית "בום טכנולוגיות", שעובדת על בניית מטוס נוסעים על-קולי (בסרטון שלמעלה), שיהיה מהיר יותר, שקט יותר וזול יותר לתפעול ממטוס הקונקורד.
כמו כן, בחודש שעבר דווח כי סין מפתחת מטוס היפרסוניק (היפר-קולי) חדש שיוכל להטיס נוסעים לכל מקום בעולם בפחות משלוש שעות. המטוס, שנקרא I-Plane (איי פליין) ינוע במהירות בלתי נתפסת של 6,115 קילומטר בשעה – כפי חמישה ממהירות הקול, יותר מפי שישה ממהירות של מטוס נוסעים רגיל ופי שניים ממהירות של מטוס סופרסוניק (על-קולי).
המטוס, שיכלול שתי שכבות של כנפיים, פותח עבור הצבא הסיני אך יוכל לשמש גם להטסת נוסעים. חוקרים מהאקדמיה הסינית למדעים אמרו כי הם בחנו מודל מוקטן של המטוס, והוא הגיע למהירות של 8,598 קמ"ש. החוקרים הסינים פרסמו בכתב עת מדעי את תוכניות המטוס והתגאו: "יידרשו רק שעתיים לטוס מבייג'ינג לניו יורק".