זה קורה: טיסה להודו בשבע שעות וב-710 דולר
חברת התעופה ההודית אייר אינדיה פתחה היום את האפשרות להזמין כרטיסי טיסה באתר החברה בקו ישיר שבין ניו דלהי לנמל התעופה בן גוריון בישראל. הקו יתחיל לפעול ב-22 במרץ. משך הטיסה יהיה שבע שעות ועלות כרטיס הלוך חזור תחל ב-710 דולר
חלומם של הרבה ישראלים הולך להתגשם: חברת התעופה ההודית אייר אינדיה פתחה היום (ד') באתר האינטרנט שלה את האפשרות להזמין כרטיסי טיסה בקו הישיר שבין ניו דלהי לנמל התעופה בן גוריון.
על פי אתר החברה הקו יתחיל לפעול ב-22 במרץ, בעוד כשבועיים, ואמור לעבור מעל שטחה של סעודיה. בכך יתקצר משך הטיסה ויעמוד על שבע שעות. ראש הממשלה נתניהו אמר שלשום לאחר פגישתו עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ כי סעודיה אישרה למטוסים שיעדם ישראל לעבור מעל שטחה.
בבדיקה שערכנו באתר החברה מחיר כרטיס לטיסה הראשונה יחל בכ-367 דולר. מחיר שני כרטיסי טיסה הלוך וחזור יעלה בממוצע בתקופה הקרובה 710 דולר. גם באתר סקייסקנר (Skyscanner) ניתן כבר לרכוש כרטיסי טיסה בקו בין ישראל להודו עם החברה.
אתמול פורסם בסוכנות הידיעות רויטרס כי ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר כי סעודיה אישרה לחברת התעופה אייר אינדיה לעבור בשטחה במסגרת הקו הישיר לישראל. נתניהו ציין זאת בפני העיתונאים שמלווים אותו בביקורו בוושינגטון על אף שסעודיה טרם אישרה זאת באופן רשמי. חברת התעופה ההודית הודיעה בחודש שעבר על כוונתה לבצע שלוש טיסות שבועיות לישראל דרך סעודיה במטרה לקצר את זמן הטיסה.
לפני שבוע ובעקבות ההפתחות בנושא, אל על פנתה במכתב רשמי לארגון חברות התעופה הבינלאומי (יאט"א) כדי לסייע לה להשיג אישור לטוס במרחב האווירי של סעודיה כדי להתחרות בחברת התעופה אייר אינדיה. במכתבה ציינה אל על שפנתה גם לראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא זה.
בנוסף, אל על פרסמה את הדיווח הבא שבעצם מבקש שוויון הזדמנויות שבו או שיתאפשר גם לאל על לטוס מעל לסעודיה או שאייר אינדיה תשנה את מסלולה למסלול הארוך בו אל על טסה כיום מישראל להודו: "חברת התעופה אייר אינדיה החלה למכור אתמול, 7 במרץ 2018, במערכותיה טיסות ישירות בין ישראל להודו החל מיום 22 במרץ 2018, בנתיב טיסה קצר העובר מעל למדינות אשר חברות תעופה ישראליות, ובכללן החברה, אינן מורשות לטוס מעליהן.
החברה מעריכה כי תקדים כאמור, אשר מהווה יתרון משמעותי לחברת התעופה הזרה ומונע הזדמנות שווה והוגנת, ובפרט אם תאפשר מדינת ישראל לחברות תעופה זרות נוספות לטוס בנתיבים מקוצרים לעומת הנתיבים המתאפשרים לחברה, עלול לפגוע בפעילות החברה, באופן ובהיקף שהחברה אינה יודעת לכמת בשלב זה.
החברה פנתה למדינת ישראל ולגורמים בינלאומיים רשמיים נוספים וביקשה להקפיד על הדדיות במתן זכויות הטיסה והמעבר, דהיינו לאפשר לחברה לטוס להודו בנתיב טיסה קצר כאמור, או לחילופין שנתיב הטיסה של החברה הזרה יותאם לנתיב המאושר כיום לחברות התעופה הישראליות.
יצוין כי הערכת החברה לגבי השלכות תקדים כאמור, מהווה מידע צופה פני עתיד כהגדרתו בחוק ניירות ערך, התשכ"ח-1968. מידע זה תלוי בגורמים רבים אשר אינם בשליטת החברה ולרבות מתן אישורים לחברות תעופה זרות על ידי המדינות הרלוונטיות, מימוש האישורים והוצאה לפועל של טיסות בנתיבים מקוצרים על ידי חברות תעופה זרות וכיו"ב, ולפיכך, הערכת החברה עשויה להשתנות בהתאם."
המגעים להפעלת טיסות אייר אינדיה החלו בזמן ביקורו של נתניהו בהודו, שם פגש את ראש הממשלה ההודי נרנדה מודי. מלבד הסכמים כלכליים חתמו השניים על הסכם תעופה שקובע כי יתאפשרו שינויים בתעריפי טיסות והסדרי ביטחון, וכי יחוזק התיאום בין הצדדים.
חברת התעופה ההודית קיבלה ממשרד התיירות מענק בסך 750 אלף אירו (3.2 מיליון שקלים) כדי שתפעיל את הקו, והוא אמור לתת דחיפה נוספת ליחסים המתהדקים בין הודו לישראל. במשרד התיירות בירושלים אמרו כי בתמורה למענק תפעיל החברה עד שלוש טיסות בשבוע, והן יהיו "שובר שוויון" במאמץ הישראלי לקדם את התיירות מהודו.
בישראל מתבססים על הניסיון המוצלח בהפעלת טיסות ישירות מסין על ידי חברת היינאן, מהלך שהכפיל את מספר התיירים מסין בשנה האחרונה: "אנחנו מצפים לתוצאות דומות מהודו", אמר מנכ"ל משרד התיירות אמיר הלוי בריאיון לכלי תקשורת בהודו. הוא מקווה שהודו תהיה אחת משלוש המדינות המובילות בתיירות לישראל, בין היתר בגלל ההשקעה הניכרת בשיווק בהודו.
כאמור, לאחר הפרסום שטיסות אייר אינדיה יטוסו מעל לשטחה, הכחישה רשות התעופה הסעודית את הדיווחים, אך באחרונה לא הגיבו בנושא וגם בחברה ההודית לא אישרו ולא הכחישו.
ממשרד התיירות נמסר ל-ynet כי "אנחנו מברכים על החלטת אייר אינדיה לפתוח קו ישיר לישראל. אנחנו משוכנעים שזה יסייע לעידוד והגדלת התיירות מהודו לישראל". יש לציין כי הפעלת הקו החדש נעשתה בעידוד משרד התיירות עם נוהל הסיוע של המשרד לחברות תעופה.