שתף קטע נבחר

"מתעסקים רק בזה": מכרה הזהב ששמו התיירות הסינית

עם יותר מ-1.4 מיליארד אזרחים, לא פלא שבישראל רואים בתיירות מסין פוטנציאל אדיר. ב-2017 ביקרו פה יותר מ-113 אלף תיירים מהמעצמה שבמזרח. משרד התיירות השיק קמפיין בסינית, במלונות עשו התאמות וברנז'ת מדריכי התיירים רותחת. אתגר התיירות של ישראל - תמונת מצב

 

התיירות הסינית בישראל - תמונת מצב    (צילום: אורי דוידוביץ')

התיירות הסינית בישראל - תמונת מצב    (צילום: אורי דוידוביץ')

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

"כל שנה בראש השנה הסיני אנחנו מטיילים, כל פעם ליעד אחר", מספרת רֶן שוּן הוּ, תיירת מהאי הסיני מקאו שבחרה עם משפחתה להעביר את היום הראשון של שנת הכלב בטיול בגן הלאומי קיסריה. "השנה החלטנו לבוא לישראל כי היא מאוד מעניינת ויש לה היסטוריה מאוד עשירה, אז אנחנו רוצים לחוות אותה".

 

יותר מ-113 אלף תיירים מסין הגיעו לישראל בשנה החולפת – זינוק דרמטי לעומת השנים הקודמות וגם לעומת מדינות אחרות שאזרחיהן מבקרים בארצנו. בין 2016 ל-2017 חלה עלייה של 41% במספר התיירים מסין. למעשה, תוך עשר שנים, מספר התיירים הסינים שמגיעים לישראל בשנה הכפיל את עצמו פי 10.

תיירות סיניות בים המלח (צילום: שאטרסטוק)
תיירות סיניות בים המלח(צילום: שאטרסטוק)

רן שון הו ומשפחתה מטיילים בגן לאומי קיסריה (צילום: גלעד כרמלי)
רֶן שוּן הוּ ומשפחתה מטיילים בגן לאומי קיסריה(צילום: גלעד כרמלי)

"ישראל היא מקום מאוד אטרקטיבי לתיירות של סינים. הם מאז ומתמיד התעניינו בישראל, בהיסטוריה המאוד עתיקה של ירושלים, בתרבות היהודית שבעיניהם היא מאוד קרובה לתרבות הסינית במובן הזה ששתיהן תרבויות עתיקות של אלפי שנים", מסבירה עו"ד עדי ויצהנדלר, מומחית לכלכלה הסינית מדסק סין של משרד עוה"ד גרוס (GKH). "ישראל זו מדינה שהם ממש מעריצים, יש להם רצון ללמוד מה אנחנו עושים ולנסות לשכפל את זה".

 

בישראל הבינו שיש כאן מכרה זהב, ומאמץ תיירותי רב מתמקד בסינים. על פי סקר תיירות נכנסת של משרד התיירות לשנת 2017 (שבוצע על ידי מרטנס הופמן יועצים לניהול), למשל, התייר הסיני מוציא כ-241 דולר ליום במהלך חופשה בארץ. לעומתו, התייר הצרפתי מוציא 111 דולר ליום, הגרמני 123 דולר ליום, הבריטי 142 דולר ליום והאיטלקי 174 דולר ליום.

 

"אנחנו מתעסקים רק בזה", אומרים במשרד התיירות, שהשקיע בשנה החולפת כ-20 מיליון שקלים בשיווק מול הקהל הסיני. ביולי 2017 עלה המשרד לראשונה בקמפיין בסין, אשר היה מבוסס על הרשתות החברתיות וייבו (Weibo) – המקבילה הסינית לפייסבוק, וויצ'אט (WeChat) – המקבילה הסינית לוואטסאפ, שכבר עקפה אותה מבחינת כמות המשתמשים לפני ארבע שנים. לקראת סוף השנה, עלו גם קמפיינים טלוויזיוניים.

 

פרסומת בסינית לתיירות בישראל    ( באדיבות משרד התיירות)

פרסומת בסינית לתיירות בישראל    ( באדיבות משרד התיירות)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

קמפיין לעידוד תיירות סינית לישראל ברשת החברתית weibo וייבו ()
קמפיין לעידוד תיירות סינית לישראל ברשת החברתית weibo וייבו

לגידול העצום בתיירות מסין תרמה גם פתיחת הקו הישיר של "היינאן איירליינס" מתל אביב לבייג'ינג. בשנת 2017 הושקו טיסות ישירות גם משנחאי ובהמשך מתוכננת השקת קו ישיר גם מגואנגז'ו. יש לציין כי משרד התיירות מתמרץ חברות תעופה בסכום של 250 עד 750 אלף אירו על כל פתיחת קו בתדירות שבועית מיעד שאין ממנו טיסות לישראל.

אינפו תיירות סינית בישראל ()
מספר התיירים הסינים בישראל לאורך השנים

אינפו תיירות סינית בישראל ()
אוהבים את תל אביב, נמנעים מאילת
 
בהתאם, גם גופי התיירות בארץ לא נותרו אדישים לנהירת התיירים הסינים. בתי מלון החלו לצייד חדרים שמיועדים לסינים בכפכפים במידות קטנות, פרחים אדומים וחוברות מידע בסינית, ואולי הכי חשוב – החלו אף להגיש ארוחות בוקר סיניות.

 

"זה אולי נשמע לנו קצת מצחיק, אבל עבור הסינים זה מאוד משמעותי וממש פוגע בבטן הרכה שלהם", מסבירה עו"ד ויצהנדלר. "הסינים שמחים להכיר תרבויות חדשות וישמחו לטעום מטעמים חדשים, אבל זה לא מה שהם יכולים לחיות ממנו. הם צריכים שלוש ארוחות ביום של אוכל סיני שהם רגילים אליו".

הכפכפים ליד המיטה במלון מרשת "דן". מותאמים למידות האורחים (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
הכפכפים ליד המיטה במלון מרשת "דן". מותאמים למידות האורחים(צילום: עמית קוטלר)
 

חוברות המידע בחדר המלון (צילום: עמית קוטלר) (צילום: עמית קוטלר)
חוברות המידע בחדר המלון(צילום: עמית קוטלר)

ארוחת בוקר סינית בתל אביב (צילום: ניצן דרור) (צילום: ניצן דרור)
ארוחת בוקר סינית בתל אביב(צילום: ניצן דרור)
 

כחלק מההיערכות לקבלת פניהם של התיירים הסינים, קיים משרד התיירות בשיתוף עם משרד הכלכלה סדנאות אומן לשפים ישראלים על ידי שפים בכירים מסין – סדנאות שנתנו להם הזדמנות ללמוד ממקור ראשון איך להתאים את המוצר הקולינרי הישראלי להעדפות הייחודיות של התיירים מסין. המשרד אף מציע לתיירנים הישראלים לומדה אינטרנטית חינמית בשם "שעת הסין", שנועדה להכין אותם למפגש עם התייר הסיני.

על פי סקר התיירות הנכנסת לשנה החולפת, היעדים הפופולאריים ביותר על התיירים הסינים הם תל אביב – יפו, שבה מבקרים 90.6% מהם, ירושלים (87.4%) ואזור ים המלח (73.8%). מבחינת האתרים עצמם, הפופולארי ביותר הוא הכותל המערבי (87% מהתיירים הסינים מבקרים בו) ולאחר מכן הר הזיתים (77%), יפו העתיקה (76.8%) והרובע היהודי בירושלים (76.6%). עוד עולה מהסקר כי כ-58% מהתיירים הסינים מגיעים לבקר בישראל במסגרת טיול מאורגן, וכי משך השהות הממוצע שלהם הוא שמונה לילות.

 

גם ברשות הטבע והגנים הבחינו בשנים האחרונות בריבוי תיירים סינים, והחלו לבצע התאמות למענם באתרים השונים. מבדיקה שערכה הרשות עולה כי כל תייר סיני מבקר לפחות בשמורת טבע או גן לאומי אחד. לדברי חגי דביר, מנהל תחום המוצר התיירותי בחטיבת קהל וקהילה ברשות הטבע והגנים, מסלול הביקור הקלאסי של קבוצות מסין כולל ביקור בקיסריה, קומראן ומצדה, "אבל היו גם הפתעות, גילינו למשל שהארבל ובית שאן הם גם יעדים פופולאריים עבור התיירים מסין".

תיירים סינים מצטלמים בשמורת הבניאס (צילום: רפי ברמן)
תיירים סינים מצטלמים בשמורת הבניאס(צילום: רפי ברמן)
 

 

צורך מיידי במדריכים דוברי סינית

אבל כדי שכל זה יימשך – נדרשים מדריכים שיוכלו להוביל את התיירים הסינים ברחבי הארץ, בסינית. לשם כך, נפתח בבית הספר לתיירות בשלוחת תל אביב קורס מורי דרך ייעודי לדוברי סינית. בקורס, לומדים החניכים את התכנים הרגילים שכוללים ידע היסטורי, גיאוגרפי, בוטני וזואולוגי, לצד דגשים להוראת התכנים הללו בסינית.

קורס מורי דרך לדוברי סינית בבית הספר לתיירות (אורי דוידוביץ')
קורס מורי דרך לדוברי סינית בבית הספר לתיירות(אורי דוידוביץ')
 

"בסינית, המילים של המקומות והשמות של האנשים זה לא מה שאני ואתה שומעים פונטית", מסביר אלירן קיסר, מרכז קורס מורי דרך בביה"ס לתיירות. "השם 'הורדוס' בסינית זה לא 'הורדוס', וזה גם לא 'הורדוס' במבטא סיני כמו שאתה אומר את זה בספרדית, אנגלית, צרפתית או בשפה אחרת. הורדוס, אם אני מבטא את זה נכון, זה 'סי לו'".

 

"אני רוצה להיות מדריכת תיירים משום שזה מאוד מרגש להראות לאנשים שאין להם שום מושג על הארץ הזו, ולאפשר להם ליהנות", מדגישה איילה צ'סקליר, במקור מצ'ינגדאו שבמזרח סין וכיום תושבת פתח תקווה, וחניכה בקורס מורי הדרך לדוברי סינית. "אני גרה כאן כבר הרבה זמן, ולכן כסינית אני מבינה מה סינים חושבים על ישראל".

תיירים סינים מטיילים בגשם בשמורת טבע ארבל (צילום: וסים נוג'ידאת)
תיירים סינים מטיילים בגשם בשמורת טבע ארבל(צילום: וסים נוג'ידאת)
  

במחזור שמתנהל כעת לומדים כ-50 חניכים, ומצפות להם שנתיים שלמות של לימודים. אבל הצורך במדריכים הוא צורך מיידי. "יש היום 100 מורי דרך מוסמכים בישראל שדוברים סינית, ובשנת 2017 הגיעו לישראל 113 אלף תיירים סינים", מסבירה עו"ד ויצהנדלר. "זה מורה אחד ל-1,100 תיירים, אלה מספרים שלא כל כך מסתדרים. יש ואקום שצריך למלא אותו".

 

תיקון שהוצע לאחרונה לחוק שירותי התיירות מנסה לפתור את הבעיה בכך שהוא מבטל את חובת הציוות של מורה דרך ישראלי לקבוצת מטיילים שדוברת שפה ייחודית – למשל סינית. מורי הדרך חוששים כי המהלך יביא לפגיעה אנושה בפרנסתם, אך גם לפגיעה ברווח של המדינה מהתיירות הנכנסת. "מהשמועה האחרונה שאני שמעתי, מאנשים שמתעסקים במחקר ופיתוח בענף הסיני, הם הולכים לפתוח לשכת תיירות סינית בישראל", מבהיר בדאגה בני כפיר, יו"ר אגודת מורי הדרך.

 

"יש חשש רציני שהסינים, שהם בעצם אנשים מאוד חרוצים ומאוד מתוחכמים, מהר מאוד יתחילו ליצור פה איזשהו שוק תיירותי עצמאי, שבעצם מתנהל לבדו, במעגל סגור, בלי שהמדינה תראה מכך רווח משמעותי", מוסיף מורה הדרך ומדריך התיירים הסינים יובל בן ארי. "יש לנו כאן מציאות פוליטית מורכבת, יש כאן סכסוך וכיבוש, חשוב מאוד לדעת לתווך את המציאות הזאת בצורה רב מימדית לתייר. אך ורק מדריך מקומי יכול לעשות את זה".

תיירים סינים בתל מגידו (צילום: לוסי יוסף)
תיירים סינים בתל מגידו(צילום: לוסי יוסף)

תיירת סינית בים המלח (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
תיירת סינית בים המלח(צילום: shutterstock)
 

"אני כבר שמעתי על כל מיני מקרים מאוד הזויים של מדריכים לא מוסמכים שנתנו מידע מאוד מוטעה לתיירים", מוסיפה עו"ד ויצהנדלר. "הציגו את תל אביב בתור בירת ישראל, אמרו שקיסריה היא טריטוריה נפרדת מהשטח של מדינת ישראל, כל מיני המצאות שבעצם אין לך שום שליטה עליהן".

 

אך למרות הכל, בחודשים האחרונים נרשמה ירידה במספר התיירים הסינים שהגיעו לישראל. זאת לאחר שסין פרסמה בדצמבר האחרון אזהרת מסע לישראל בעקבות הכרזתו של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ על ההכרה בירושלים כבירת ישראל. "הייתה סוג של ירידה, אבל זה לא משהו שהוא ארוך טווח", צופה ויצהנדלר. "הסינים כבר היו מודעים למצב הביטחוני באזור, וזה לא משפיע על הרצון הסיני ההולך וגדל להגיע לישראל".

 

"במקור היינו מאוד מודאגים אבל הופתענו לטובה מהביקור כאן ובטוח נמליץ לחברים שלנו", מבהירה רֶן. "ציפינו גם שיהיה לנו קשה עם האוכל, כי אנחנו לא רגילים לאוכל מערבי, אבל היינו מאוד מופתעים. האוכל מצוין, במיוחד הדגים שאכלנו ביפו".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: שאטרסטוק
תיירות סיניות בים המלח
צילום: שאטרסטוק
מומלצים