5 שנים ל"שמיים פתוחים": המספרים מאחורי הזינוק בטיסות
השבוע הושלמה הפעימה האחרונה של ההסכם התעופה והמגבלות האחרונות הוסרו. המשמעות: כל חברה רשאית לטוס לארץ בתדירות לא מוגבלת. מאז החתימה זינקו הטיסות היוצאות ב-50%. ומהם היעדים הלוהטים?
השבוע הסתיים שלב הפעימות בהסכם השמיים הפתוחים שנחתם באפריל 2013, ולמעשה הוסרו המגבלות על מספר התדירויות שיכולות לבצע חברות התעופה בכל הקווים בין ישראל לבין האיחוד האירופאי.
הצצה ראשונה לאוהל ההרחבה של טרמינל 3 בנתב"ג
לפי נתוני רשות התעופה האזרחית, מאז חתימה ההסכם חל זינוק של 51% במספר הטיסות השבועיות בין ישראל למדינות האיחוד האירופי. בתקופת הקיץ הקרובה יופעלו בכל שבוע 975 טיסות מישראל למדינות האיחוד. זאת לעומת 644 טיסות שבועיות בקיץ 2014.
אבל גם בקווים שאינם לאירופה חל גידול עצום בעקבות כניסתם לפעילות של חברות תעופה כמו אייר אינדיה, היינאן, קתאי פסיפיק, קוריאן אייר וגידול בפעילות של חברת יונייטד.
הדו"ח מלמד כי בעוד בקיץ 2014 היו מדי שבוע 389 טיסות מנתב"ג ליעדים שאינם באיחוד האירופי, הרי שבקיץ הקרוב מספר הטיסות יזנק ל-580, כלומר גידול של 49%. בסך הכל גדל מספר הטיסות מישראל ב-50%.
הנתונים של רשות התעופה האזרחית מלמדים כי שלוש חברות הלואו קוסט המובילות - וויזאייר, איזיג'ט וריינאייר - יבצעו במהלך הקיץ 147 טיסות בשבוע מישראל למדינות האיחוד האירופי. כלומר, 15% מכלל הטיסות. זאת כשחברת וויזאייר תבצע 61 טיסות שבועיות, איזיג'ט 58 טיסות שבועיות והשאר חברת ריינאייר.
עוד מתברר כי בוקרשט וקפריסין הם שני היעדים שבהם יפעלו בקיץ הכי הרבה חברות תעופה מישראל. 7 חברות תעופה יפעלו בקו בין ישראל לקפריסין ו-7 בין תל אביב לבוקרשט.
בין תל אביב ואמסטרדם יפעלו 6 חברות תעופה, וקווים בהם יפעלו חברות תעופה רבות הם לונדון (5 חברות), פריז (5 חברות), מילאנו (5 חברות) ורומא (5 חברות). ל-25 ארצות באירופה פועלות שלוש חברות לפחות.
נתון נוסף שעולה מהדו"ח מלמד כי הטיסות שיבוצעו בעונת הקיץ על ידי המובילים הישראליים (אל על, ארקיע וישראייר) יהוו כ-31% מכלל הטיסות שיהיו מישראל. זאת לעומת נתח של כ-36% במספר הטיסות שביצעו המובילים בקיץ 2014.