סוכני הנסיעות זועמים: "אל על הטילה פצצה"
אל על פרסמה הבוקר דו"חות חלשים מאוד לרבעון הראשון של השנה. בהמשך לנתונים אלו הודיעה חברת התעופה כי תפסיק לשלם עמלות לסוכני הנסיעות המוכרים כרטיסים לטיסותיה. סוכני הנסיעות מיהרו לצאת בתגובות זועמות על הצעד הדרמטי: "אל על הטילה פצצה על הסוכנים כאילו הם לא קיימים"
רעידת אדמה בענף הנסיעות: על רקע הדו"חות החלשים שאל על פרסמה הבוקר (יום ג'), הודיעה חברת התעופה כחלק מצעדי ההתייעלות לדבריה, כי היא מפסיקה לשלם לסוכני הנסיעות עמלה עבור מכירת כרטיסים לטיסותיה.
השינוי הדרמטי ייכנס לתוקף החל מ-1 ביוני 2019. מדובר בעמלה בגובה של חמישה אחוזים מעלות הכרטיסים, אך ישנם גם סוכני נסיעות גדולים יותר שעבורם העמלה כיום גבוהה יותר. בעקבות כך, סוכני הנסיעות זועמים על החלטת אל על לבטל את העמלה שהם מקבלים עבור מכירת הכרטיסים ועל חוסר הדיאלוג בין הצדדים.
אל על הסבירה את הצעד הזה ב"אתגרים הניצבים בפני החברה כתוצאה, בין היתר, מדיניות השמיים הפתוחים שהובילה להתגברות התחרות מצידן של חברות התעופה הזרות ובריתות ענק בינלאומיות וכן משינוי בהרגלי הצריכה כפועל יוצר מהמהפכה בערוצי השיווק הדיגיטליים".
יצוין כי בעבר נהגה חברת אל על (כמו גם חברות תעופה אחרות) לשלם לסוכני הנסיעות עמלה בגובה של תשעה אחוזים. חברות תעופה רבות הפסיקו לשלם לסוכנים עמלה כבר לפני שנים וחברת אל על הורידה את העמלה, תחילה לשבעה אחוזים ומאוחר יותר לחמישה אחוזים. עתה, כאמור, מבקשת החברה להפסיק את תשלומי העמלה לחלוטין.
חשוב להבהיר כי אותן סוכנויות מרוויחות כיום משירותים שונים שניתנים ללקוחות כמו מכירת חבילות נופש, הזמנת בתי מלון, מכירת ביטוח או השכרת רכב, תשלום עבור ייעוץ ועוד.
אנשים רבים, במיוחד הקהל העסקי, מוכנים לשלם לסוכנים עבור השירותים האלו כי הם יודעים שאותו סוכן או סוכנת ייתנו להם שירות טוב יותר מאשר יבצעו את כל ההזמנה בעצמם או דרך החברות ישירות, וגם יסייעו להם בעת הצורך.
"אל על הטילה פצצה על הסוכנים"
גורם בכיר מקרב סוכני הנסיעות מסר ל-ynet בתגובה להודעה הבוקר: "אל על הטילה פצצה על הסוכנים, ללא דיאלוג מוקדם, כאילו והם אינם קיימים בשטח. הסוכנים מהווים כ-80 אחוזים ממכירות אל על והדרך בה נקטה החברה הינה דורסנית ולא מקובלת".
אחד מבעלי משרדי הנסיעות הגדולים בישראלים אמר אתמול כי "יושב ראש חברת אל על הגיע לחברה מקופת חולים והוא חושב לרפא את החברה עם אקמול. הרצון שלו לרפא את החברה גורם לכך שהוא הוריד את הידידים הנאמנים ביותר שלו.
"מה בדיוק חברת אל על תחסוך אם היא תפסיק לשלם לסוכנים עמלה?", שאל והסביר: "אם הסוכנים יקצצו חמישה אחוזים ממכירות הכרטיסים לאל על - ההפסד של החברה יהיה גבוה יותר מאשר העמלה שהיא משלמת לסוכנים".
בעלי משרד הנסיעות הוסיף כי "החברה רוצה להגדיל את המכירות הדיגיטליות במרכז ההזמנות שלה. זה לא עולה כסף? הם לא משלמים עמלת סליקה? הם לא צריכים לשלם הסעות לעובדים? העלות של הפעלת מרכז ההזמנות תהיה יקרה הרבה יותר. החברה פשוט לא מתנהלת נכון", אמר.
גורם בכיר נוסף, בהתאחדות סוכני הנסיעות אמר כי הצעד של חברת אל על הוא צעד שגוי. "החברה מחפשת את המטבע מתחת לפנס. אנחנו לא הבעיה של חברת אל על וגם לא אלה שבגללם היא רושמת הפסדים. אנחנו הזרוע השיווקית של החברה. כ-80 אחוזים מכלל המכירות של החברה נעשות באמצעות סוכני הנסיעות. אנחנו, הסוכנים, מסייעים לחברה להתמודד בשוק", אמר.
"הצעד יגביר את התחרות וישפר את רמת השירות"
לעומת אותם סוכנים שבמבקשים בשלב זה להישאר בעילום שם, עידית פדן, מנכ"לית חברת הנסיעות "אופקים", דווקא סבורה שהצעד של חברת אל על הוא צעד נכון ומתבקש. "חברת אל על היא האחרונה שעדיין נותנת עמלות לסוכנים. אנחנו נמצאים במאה ה-21 ואין שום סיבה לעמלות האלה. כשחברת לופטהנזה הורידה את העמלות לפני עשר שנים אף סוכן לא הפסיק למכור אותה.
"סוכן שיודע למצב את עצמו ולתת שירות יכול בהחלט להתקיים. מה שיקרה זה שהסוכנים יגבו תשלום עבור שירותים שהם נותנים, כמו במבנה של הלואו קוסט - צרכן יקבל שירות וישלם על שירות. זה יגביר את התחרות, ישפר את רמת השירות, את המקצועיות ואת המידע שהסוכנים יתנו ללקוחות ואף אחד לא ייפגע מכך".