האם נמצא פתרון לעגלת השירות במטוס?
כל מי שטס אי פעם ודאי נתקל במצב המעיק שבו הוא מבקש לעבור ממקום מושבו אל שירותי המטוס או לחזור חזרה אך אין אפשרות, למה? כי בדיוק עכשיו התחיל סבב חלוקת האוכל והשתייה עם עגלת השירות שתופסת את כל השביל. סטודנט ישראלי פיתח פתרון חדשני שעשוי לשנות את כל עולם התעופה כפי שאנו מכירים עד היום
עגלת השירות במטוסים נראית פחות או יותר אותו הדבר כבר עשרות שנים, למעשה מאז החלו הטיסות האזרחיות. היא גדולה ומסורבלת, תופסת מקום רב שלא מאפשר לאנשים לעבור לידה על שביל המטוס ולעיתים אף נדחפת לכיוונים לא רצויים ופוגעת בנוסעים ובאנשי הצוות. חגי גיאת, סטודנט להנדסה מכנית ממכללת אפקה, פיתח מודל חדש של עגלת שירות שתשנה את המצב לחלוטין.
הרעיון ליצור עגלה חדשה צץ במוחו של גיאת לאחר טיסות רבות שחווה, מתוקף עבודתו בעבר. גיאת חש צורך לנסות לפתור את הבעיה הידועה, ובכך גם להקל על הנוסעים וגם לייעל את שירות הצוות בטיסה. העגלה, שאותה פיתח כחלק מפרויקט הגמר שלו במכללת אפקה, נקראת AirCart.
אז איך זה עובד?
העגלה תלויה מתקרת המטוס ונעה על מסילות מצד לצד בין המטבחים, ובכך מאפשרת לנוסעים לעבור תוך כדי הסרביס - חלוקת המזון, השתייה ומוצרים שונים במהלך הטיסה.
לאחר ביקור של גיאת במפעלי יצרנית המטוסים האמריקנית בואינג בסיאטל שבארצות הברית, הוא פיתח את המודל הראשוני עבור מטוסי בואינג מסוג 747. לדבריו, ניתן להתאים את העגלה גם למטוסים החדשים יותר של החברה, הדרימליינר (בואינג 787), ואף למטוסים של המתחרה האירופית איירבוס.
המרחק מרצפת המטוס ועד לתקרה במטוסי בואינג 747 הוא שני מטרים ו-41 סנטימטרים. כאשר תותקן העגלה על המסילות בתקרת המטוס, היא תאפשר מעבר חופשי של אנשים עד גובה מטר ותשעים סנטימטרים. הגבוהים יותר ייאלצו להתכופף מעט.
גובה העגלה שפיתח גיאת הוא כ-30 סנטימטרים כשהיא מקופלת מעלה, לעומת העגלה שקיימת כיום, שגובהה כ-60 סנטימטרים - כמעט פי שניים. עם זאת, כשהעגלה תיפתח למצב שבו ניתן להוציא ממנה את הפריטים, היא תאפשר מעבר בגובה של כמטר וחצי בלבד, אך תהיה נגישה לדיילים ואלו יוכלו לקפל ולפתוח אותה לפי הצורך.
"בכל מהלך חלוקת המזון יש לדיילים אפשרות להעלות את ה-AirCart חזרה לתקרת המטוס ולאפשר לנוסע לנוע במעבר, מה שלא ניתן לבצע כיום. בנוסף, המערכת מצוידת בחיישני ביטחון כך שבכל קפיצה של נוסע שינוע במעבר המטוס במהלך תנועתה, החיישנים ישלחו את העגלה חזרה אל תקרת המטוס", מסביר גיאת.
ומה עם כמויות המזון שיצטמצמו עבור כל עגלה?
"העגלה שקיימת בשוק כיום מכילה כ-26 מנות, ואילו ה-AirCart מכילה 12 מנות. מספר האנשים שיקבלו את השירות בכל פעם יהיה קטן יותר, אבל היעילות תהיה הרבה יותר גבוהה".
לדבריו, העגלה תוכל להגיש מנות לשתי שורות של מושבים בכל פעם, כשבכל שורה שישה מושבים - שלושה מכל צד - וכשתתרוקן היא תישלח למטבח בצד השני - שם היא תיטען מחדש במגשי אוכל. בזמן הזה תצא עגלה אחרת מלאת מגשים מהמטבח הראשון, וחוזר חלילה - ופה טמון גם הסוד הגדול.
"לפי הצורה הזאת של חלוקת המזון לנוסעים, לא יהיה צורך יותר בשני דיילים עבור כל עגלת שירות אלא רק באחד, ופה ההתייעלות הגדולה והחיסכון עבור חברות התעופה", כך גיאת.
"AirCart מתווה את הדרך של עולם התעופה העתידי בכך שהיא תורמת רבות לחברת התעופה בייעול חלוקת המזון, בצמצום מספר הדיילים ובשיפור חוויית הלקוח, במהלך הטיסה בכלל ובזמן חלוקת האוכל בפרט".