ישנו לילה שלם על רצפת נתב"ג - כעת קיבלו פיצוי של עשרות אלפי שקלים
מיליוני ישראלים צפויים לעבור בשדה התעופה בקיץ הקרוב ובעונת החגים שלאחר מכן. עם ריבוי הטיסות מגיעים לעיתים קרובות גם עיכובים גדולים הגורמים לנוסעים להיתקע בשדה התעופה שעות רבות. באילו מקרים מגיע פיצוי כספי, האם חברת התעופה מחויבת לשכן את הנוסעים במלון ועד איזה סכום תוכלו לדרוש פיצויים? עו"ד לענייני תעופה ותיירות עונה לשאלות
"העונה חמה" בתיירות עוד לא התחילה וכבר אנו שומעים על עיכובים רבים בשדות תעופה בארץ ובחו"ל של ישראלים הנאלצים לבזבז זמן רב בהמתנה ממושכת בשדה. עו"ד לענייני תעופה ותיירות אהוד פאי מספר על מקרה ובו נוסעים קיבלו פיצויים בסך 25 אלף שקלים מחברת התעופה, לאחר שנאלצו לבלות לילה שלם על רצפת נמל התעופה בן גוריון.
במקום צפון איטליה בילוי את הלילה בנתב"ג
המקרה החמור ארע בדיוק לפני שנה כאשר ארבעה ישראלים רכשו חבילת נופש לצפון איטליה לחמישה ימים. החבילה כללה טיסה מתל אביב למילאנו שהפעילה חברת התעופה הספרדית אלבה סטאר (Albastar), המפעילה בעיקר טיסות צ'רטר.
הטיסה הייתה אמורה להמריא ביום 25.6.17 בשעה 23:50, אולם לטענתם, ביום הטיסה הם הגיעו לשדה התעופה בן גוריון, שם נמסר להם שטיסתם נדחתה, והם נאלצו ללון את הלילה על רצפת שדה התעופה, מאחר וחברת התעופה לא טרחה להעביר אותם לבית מלון במהלך שעות המתנתם לטיסה.
בסופו של יום, הטיסה המריאה רק למחרת בצהריים באיחור של כ-15 שעות. הנוסעים הגיעו לצפון איטליה כשהיו כבר תשושים מאוד לאחר "לילה לבן" בשדה התעופה, וכתוצאה מכך חופשתם התקצרה ונפגעה באופן ממשי. לאור זאת, ביקשו הנוסעים לקבל פיצויים בתביעתם שהוגשה בסיוע של עו"ד פאי על סך של כ-30 אלף שקלים - פיצויים על עיכוב הטיסה, וכן פיצויים על כך שלא סופקו להם שירותי הסיוע כמתחייב בחוק כמו מלון ומזון.
מנגד דחתה חברת התעופה את טענות הנוסעים וטענה כי היא פטורה מלשלם להם פיצויים מאחר ועיכוב הטיסה נגרם בשל תקלה במטוס שהמריא ממילאנו לתל אביב - אותו מטוס שהיה אמור להטיס את הנוסעים למילאנו, וכי תקלה זו גרמה לאיחור קל של שעתיים בלבד. בנוסף טענה כי מועד ההמראה נדחה יותר משעתיים בסופו של דבר בגלל עוצר הטיסות בשעות הלילה בנתב"ג עד קבלת אישור להמראה שהגיע יום למחרת.
לכן טענה החברה כי נסיבות אלה לא היו בשליטתה. עוד טענה חברת התעופה, כי היא סיפקה לנוסעים את שירותי הסיוע הנדרשים אך לא הצליחה לספק להם לינה בבית מלון מאחר ומועד הטיסה היה בסמוך לעיצומם של אירועי המכבייה, ולכן לא עלה בידה לאתר עבורם מקום לינה במלון מאחר וכל המלונות באותו מועד היו בתפוסה מלאה.
בית המשפט קיבל את מרבית טענות הנוסעים
הרשמת הבכירה עדי בר-טל מבית משפט לתביעות קטנות בירושלים החליטה לקבל את מרבית טענות הנוסעים, וחייבה את חברת התעופה לשלם להם 25,260 שקלים. סכום זה כלל, בין היתר, פיצויים על עיכוב הטיסה בסך 8,200 שקלים ופיצויים לדוגמה בסך 12,000 שקלים - על כך שלא סופקו לנוסעים שירותי הסיוע הנדרשים.
בפסק הדין קבעה הרשמת כי העובדה שישנו עוצר טיסות בנתב"ג בשעות הלילה "אינה דבר חדש ואינה גזירה פתאומית", ולכן היה על חברת התעופה להיערך לכך, ובמיוחד כשהטיסה תוכננה להמריא כשעתיים לפני העוצר, ולכן קבעה כי נסיבות אלה אינן פוטרות את חברת התעופה מתשלום פיצוי לנוסעים.
בנוסף, הרשמת החליטה לדחות את טענת חברת התעופה, שטענה כי לא פינתה את הנוסעים למלון מאחר ולא הצליחה לאתר עבורם חדרים פנויים, תוך שקבעה שחברת התעופה: "לא הציגה ראיות לכך שנעשה ניסיון אמיתי וראוי לספק לתובעים חדרי מלון בכדי שלא יעבירו את הלילה בשדה התעופה".
עוד קבעה הרשמת שטענותיה של החברה על כך שלא הצליחה לאתר עבור הנוסעים חדרים פנויים בעקבות אירועי המכבייה "מעלה תהייה", לנוכח העובדה שפתיחת המכביה אירעה כ-11 יום לאחר מועד הטיסה, כפי שעלה מתדפיס שהוצג על-ידי התובעים.
הרשמת ציינה בפסק הדין כי בעת חיוב חברת התעופה בתשלום פיצויים לדוגמה לנוסעים, היא התחשבה בין היתר בכך, שהחברת התעופה הציעה להם לפני הגשת התביעה פיצוי נמוך משמעותית מהפיצוי שהיו זכאים לקבל על פי החוק, ואף התייחסה לכך שחברת התעופה לא העבירה אותם לטיסות חלופיות שהמריאו מוקדם יותר מהטיסה שנדחתה.
אילו הטבות על חברת התעופה לספק במקרים של עיכוב טיסה?
עו"ד אהוד פאי מסביר שבמסגרת חוק שירותי תעופה (הידוע גם בכינוי – "חוק טיבי") נקבע, כי על חברות התעופה לספק לנוסעים מספר סוגי הטבות, שזכאות קבלתם תלויה בזמן ההמתנה לטיסה.
איחור של שעתיים ומעלה
במקרים בהם הטיסה המריאה באיחור של שעתיים ומעלה, זכאים הנוסעים לקבל במהלך זמן המתנתם לטיסה החל משעת ההמתנה השלישית - מזון, משקאות ושירותי תקשורת - הכוללים שתי שיחות טלפון והודעה באמצעות פקסימיליה או דואר אלקטרוני.
איחור של חמש שעות ומעלה
במקרים של עיכוב מעל חמש שעות, רשאים הנוסעים לבחור אם לקבל כרטיס לטיסה חלופית או לבטל את טיסתם. אם הנוסעים בחרו לבטל את טיסתם, על חברת התעופה להשיב להם את התמורה ששולמה על ידם עבור כרטיס הטיסה בתוך 21 ימים ממועד דרישתם בכתב. בנוסף, במידה וההמתנה לטיסה כרוכה בשהייה של לילה, על חברת התעופה לספק לנוסעים לינה בבית מלון על חשבונה ושירותי הסעה.
מה עושים אם שילמתם על ארוחות ומלון?
במידה ובמהלך ההמתנה לטיסה, נאלצתם לשאת בהוצאות על חשבונכם כגון: לינה במלון, או מוניות, או מזון ושתיה או רכשתם כרטיסים לטיסה חלופית, חובה לשמור את כל הקבלות עבור הוצאות אלה. שכן, על חברות התעופה להשיב לכם את עלויות אלה - כנגד הקבלות.
באילו מקרים ניתן לקבל פיצוי כספי?
על פי החוק בישראל, נוסע הטס בטיסה שהמריאה או נחתה בשטח מדינת ישראל (גם טיסות צ'רטר ולואו קוסט) שבוטלה או המריאה באיחור של מעל שמונה שעות - זכאי לקבל במרבית המקרים מחברות התעופה – פיצוי במזומן של אלפי שקלים, ושניתן לקבלו גם עבור טיסות שהתקיימו עד 4 שנים אחורה, אלא אם כן חברת התעופה הוכיחה שהטיסה בוטלה או עוכבה בגלל נסיבות מיוחדות שלא היו בשליטתה.
לעומת זאת, על פי התקנות האירופיות הרלוונטיות לטיסות הממריאות ממדינה השייכת לאיחוד האירופי או לטיסות שהופעלו על-ידי חברות תעופה אירופיות (לא משנה מהיכן המריאו) – שבוטלה או נחתה באיחור של מעל שלוש שעות, זכאים הנוסעים לקבל במרבית המקרים פיצוי כספי של מאות אירו.
• אהוד פאי הוא עו"ד העוסק בדיני תעופה ודיני תיירות .
• לשאלות ופניות מוזמנים לפנות לכתובת הדוא"ל: office@felaw.co.il .
• אין באמור במאמר זה, כדי להוות ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי.