שינויים בהרגלי הכבודה: חברות הלואו-קוסט משנות את החוקים
החל מהיום שתיים מחברות הלואו-קוסט החזקות בישראל, וויזאייר וריינאייר, משנות את מדיניות הכבודה שלהן. אם עד היום התרגלנו לקבל במחיר הכרטיס את מזוודת הטרולי ותיק יד נוסף, החל מהיום הכרטיס הבסיסי יכלול תיק יד קטן בלבד. אז מהם כלל השינויים, וכמה זה יעלה? כל הפרטים והמחירים
חברות הלואו-קוסט הפעילות ביותר בישראל משנות את החוקים: מהיום (ה'), כאשר תהיו במעמד קניית כרטיס טיסה עם אחת משתי חברות התעופה הפופולריות ביותר בישראל, וויזאייר וריינאייר, תתבקשו להוסיף תשלום עבור מזוודות הטרולי שלכם, שעד היום נכללו במחיר הכרטיס הבסיסי.
המזוודות מחולקות לפי משקלים: 10, 20 ו-32 קילוגרם, כאשר עליהן תיאלצו לשלם סכומים הנעים בין 50 שקלים ועד ליותר ממאתיים שקלים. כל אחת מהמזוודות שלכם תהיה מחויבת להישלח לבטן המטוס. אגב, לאחר מועד קניית הכרטיס המחיר כבר יהיה גבוה יותר.
שינוי נוסף שנכנס - הכרטיס המועדף, שכתוצאה מהשינוי הופך להיות משתלם במיוחד: רק נוסעים שקנו את הכרטיס המועדף (Priority) יוכלו לעלות עם הטרולי למטוס עצמו. בנוסף לכך, אותם הנוסעים יעלו ראשונים ויזכו לעדיפות בצ'ק אין בשדה טרם הטיסה.
בחברת ריינאייר המחיר קבוע – הוספת מזוודה עד 10 קילוגרם תעלה 50 שקלים עם כרטיס מועדף, הכולל תיק יד וטרולי במשקל 10 קילוגרם בלבד.
מפה זה נעשה קצת יותר מורכב: אם לא תספיקו לרכוש אחד מהכרטיס המועדפים, שמספרם מוגבל מאחר שגם המקומות למזוודות בקבינת הנוסעים מוגבלים, הכרטיס יעלה לכם 67 שקלים רק עבור שליחת המזוודה, בלי לעלות איתה למטוס. אפשרות נוספת היא לשלוח לבטן המטוס מזוודה עד 20 קילוגרם ב-211 שקלים.
בוויזאייר, לעומת זאת, המחירים אינם קבועים ומשתנים בין טיסה לטיסה: המחיר הממוצע למזוודה עד 10 קילוגרם ללא הקדימות של הכרטיס המועדף יהיה 48 שקלים, ועם הקדימות 39 שקלים. אגב, בנוסף לאפשרות לשליחת מזוודה עד 20 קילוגרם, בוויזאייר ישנה גם אפשרות למזוודה עד 32 קילוגרם שלא קיימת בריינאייר.
אז מה זה בדיוק כרטיס מועדף?
למרות שמו שעשוי לתעתע שמא הוא יקר יותר, מדובר בכרטיס זול יותר ומוגבל שנרקם, לטענת החברות, בניסיון לחסוך את ההתעסקות של הנוסעים עם המזוודות בתוך המטוס עצמו, ובכך לייעל זמני המראה ונחיתה של טיסות.
כשנגיע לדלפק לפני ההמראה, החברות ידאגו לא רק לשקול ולמדוד את מזוודות הנוסעים, כפי שעשו עד היום, אלא גם לחלק את התור – לכרטיס בעדיפות ולאלו שלא.
איך זה עובד?
חברות הלואו-קוסט מנסות מעין פיילוט שבו הנוסעים שאינם בעלי כרטיס מועדף מגיעים עד לשער העלייה למטוס עם מזוודת הטרולי. סמוך לשער מצפים להם אנשי השדה עם עגלה שבה הם מתבקשים להפקיד את הכבודה שלהם. הליך זה מקל על דלפקי הצ'ק אין וחוסך זמן רב לנוסעים, שיכולים לנוע היישר לדלפקי ההמראה.
עם זאת, לא בטוח ששיטה זאת תימשך עוד זמן רב, כי כבר ידוע על מספר נוסעים שהעידו כי הצליחו לעלות עם המזוודה למטוס על אף שלפי כרטיס הטיסה שרכשו התבקשו שלא לעשות כך. אם יחליטו לבטל את האפשרות הזאת, כל מזוודה, בכל משקל, שלא נרכשה בכרטיס מועדף - תחויב להישלח לתא המטען של המטוס.
האם באמת מדובר בהכרח בהרעת תנאים? לא בטוח – קודם כל, אפשר לבחור איזה גודל של מזוודה לקחת, וגם הכרטיס המועדף, שעד עכשיו לא היה כל כך ברור, קיבל משנה תוקף בעקבות החוקים חדשים, ובעזרתו אפשר להעלות את המזוודה הקטנה למטוס וגם לעלות ראשונים.
לאחר שטיסות רבות עברו את השינויים הללו, בשבועות האחרונים נרשמו הקדמות רבות בנחיתות, בין היתר בזכות העובדה שדיילי האוויר והקרקע חסכו התעסקויות מיותרות עם מזוודות הנוסעים. גם העלייה לטיסה בידיים חופשיות מקילה מאוד על נוסעים רבים, שלא צריכים להתקשות בהרמת כבודה במעלה מדרגות המטוסים ובהכנסת הכבודה למדפים במטוס, שתמיד מעכבים את יתר הנוסעים.
מה עם מי שכבר הזמין כרטיס?
הזמנות שבוצעו לפני שהחברות הכריזו על השינוי (וויזאייר ב-10.10.18, ריינאייר ב-1.9.18) לא ייפגעו. לכן, אם הזמנתם טיסות עד לתאריכים האלו, תוכלו עדיין להגיע לטיסה עם מזוודה עד 10 קילוגרם מבלי שתתבקשו להוסיף עליה כסף.
יהיה מעניין לעקוב אחרי מחיריהם של כרטיסי הטיסה הבסיסיים, ולראות אם באמת ישתלם להמשיך לטוס בחברות האלו. הצלע השלישית של חברות הלואו-קוסט החזקות בארץ, איזי ג'ט, לא מראה בינתיים סימנים שתלך בעקבותיהן של אלו, אך אולי תיישר איתן קו בעתיד.
כמו בכל קניית כרטיס בחברות המוזלות, תמיד חשוב לבדוק את האותיות הקטנות. במקרים רבים זה משתלם, במקרים אחרים פחות, אבל היופי הוא שכל אחד יכול לבחור את מה שמתאים לו.