עומס, עושק ורמאויות: קריאת האזהרה של בכיר בענף התיירות
"ישראל במשבר עודף תיירות": יממה לאחר הפרסומים החגיגיים של משרד התיירות והלמ"ס על שבירת שיאים במספר כניסות התיירים לישראל, נראה שיש הרבה סיבות לדאגה. יוסי פתאל מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת פחות ממהר לשמוח על התיירות שככל הנראה תהיה חד פעמית אם לא יטפלו במספר בעיות אקוטיות ומביכות
"ככל שכמות התיירים לישראל עולה, כך שביעות הרצון שלהם מחוויית הביקור בארץ יורדת", כך אמר היום (ג') יוסי פתאל מנכ"ל לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל במסגרת יריד התיירות הבינלאומי WTM הנערך השבוע בלונדון בהשתתפות משרד התיירות, חברי לשכה ותיירנים.
הביקורת הזאת מגיעה יממה לאחר פרסום נתוני כניסות התיירים לישראל מטעם
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה ומשרד התיירות. לפי אותם נתונים בחודש אוקטובר האחרון נכנסו לישראל 485,500 תיירים, גידול של כ-14% בהשוואה לאוקטובר בשנה שעברה.
בתוך כל החגיגה הגדולה על הגידול חסר התקדים במספרי התיירים הנכנסים לישראל בשנים האחרונות, פתאל מעלה כמה סוגיות מדאיגות: "ביקושי השיא בתיירות הנכנסת בחסות פעילות משרד התיירות, יוצרים עומס חסר תקדים על היצע התשתיות שמציעה המדינה לענף התיירות הנכנסת, השישי בגודלו בין כלל ענפי היצוא של ישראל".
פתאל מצביע על חוויה בעייתית מאוד שמתחילה כבר בשה התעופה. "חוויית התייר המתדרדרת, מתחילה כבר בתור לביקורת דרכונים אשר בשעות השיא היומיות יכולים התיירים להמתין גם כשעתיים. לבוחרים לנסוע במונית מהשדה אנחנו מחזיקים אצבעות.
"ישנו מחסור חמור בחדרים, כאשר במקביל המחירים מאמירים לרמות שלא הכרנו, כולל דרישות למקדמות עבור קבוצות לעוד שנה. באתרי התיירות המרכזיים יש עומס רב, לכלוך ודוחק הפוגעים בביקור התייר. בשווקים העמוסים בתיירים אין דין ואין דיין בכל הקשור למחירים המופרזים שלעיתים נגבים מהתיירים. חאפרים מציגים עצמם כמורי דרך מורשים ועוד", אמר פתאל בכנס בלונדון.
חשבון באבו גוש לשמונה תיירים מסין: 16,500 שקל
שבוע במלון בת"א באירוויזיון: 210 אלף שקל
400 שקל מת"א לנתב"ג: התיירים מספרים איך "דופקים אותם" בישראל
"השווקים בחו"ל ילמדו אותנו לקח כואב בעתיד הלא רחוק"
בריאיון ל-ynet ענה פתאל לשאלות הבאות:
האם אתה חושב שצריך להיות פיקוח על מחירי המלונות ומחירי דירות ה-Airbnb בארץ?
"לא צריך פיקוח ממשלתי. אם השוק לא יידע לרסן את עצמו ברמת המחירים, השווקים בחו"ל ילמדו אותנו לקח כואב בעתיד הלא רחוק. יש מקום לפרסם מדדי שביעות רצון של התיירים גם מרמת המחירים וגם מרמת השירות שהם מקבלים".
אתה מעריך שמרבית התיירים כיום הם תיירים חד פעמיים?
"הבעיה שעד היום אחוזי התיירים היו גבוהים מאוד בכל קני מידה עולמי אבל קהל נאמן ואוהב ישראל, שמגיע גם בתקופות קשות - עלול להדיר את רגליו בעתיד".
האם עודף התיירים המגיעים לארץ בשנים האחרונות לעומת המחסור בתשתיות ותקציבים – ייצור רק נזק לישראל בטווח הרחוק?
"בהחלט אפשרות ומזה אנחנו מזהירים. ברגע שיתקבע בתודעת השוק בחו"ל שיש בעיה עם חוויית התייר יהיה קשה לתקן את הרושם".
עוד אמר פתאל בנאומו בכנס בלונדון היום כי "החגיגה הגדולה והחשובה של תיירים המציפים את רחובות הערים, עלולה להתגלות בדיעבד כתחילתו של משבר אמון של השווקים בעולם במוצר התיירות הישראלי.
"ללשכה ולחבריה מגיעים הרבה מאוד תלונות. בעבר הלא רחוק תיירים תמיד גילו רצון לשוב ולבקר בישראל, קולות אלו מתמעטים אצל לקוחותינו מחו״ל. המדינה מורגלת לטפל במשברי תיירות של שפל בתנועה לארץ, אולם עכשיו דרושה היערכות מיוחדת לטיפול במשבר עודף התיירים, על התשתיות ואיכות השירותים הניתנים לתיירים", סיכם פתאל.
מדי שנה משרד התיירות מבצע סקר מקיף באמצעות מכון מחקר בכל הקשור לתיירים המגיעים לישראל – איך הם הגיעו, מה המידע שקיבלו, היכן לנו, כמה הוציא ועוד. במסגרת הסקר נבדקת גם שביעות הרצון של התיירים מהשירותים השונים שקיבלו.
שביעות הרצון נמדדת בדירוג של 5-1 ומתברר כי את הציון הנמוך ביותר 3.1 העינקו התיירים לנושא תמורה בעת הכסף. ציון נמוך (3.3) קיבלו גם נהגי המוניות וציון 3.4, שגם הוא נחשב לנמוך, קיבל נושא הניקיון בשטחים ציבוריים ובשירותים ציבוריים וכן נגישות לנכים באתרי התיירות השונים.
"תמונה מעוותת שפוגעת במאמצי הענף"
ממשרד התיירות נמסר בתגובה לדברי פתאל כי "אמירות מן הסוג הזה הן גם לא נכונות וגם גורמות נזק מיותר לתדמית ההולכת ונבנית של ישראל כיעד תיירות. התיירות לישראל נמצאת בתנופה חסרת תקדים. לצד השיאים החדשים מדי חודש בתנועת התיירים, אנו נהנים משיעור מהגבוהים בעולם של תיירים החוזרים לביקור שני ושלישי בארץ, וזוהי הראייה הטובה ביותר לשביעות רצון התיירים מביקורם כאן".
נשיא התאחדות המלונות אמיר חייק אמר בתגובה לדברים כי "יוסי פתאל אמור להיות איש המכירות של התיירות הישראלית ובוחר לשכנע את הקונים כי הוא מוכר מוצר פגום. כנראה שכך הדבר כאשר ההשקעה הגדולה ביותר שלך היא בטלפון נייד טוב בעוד שכל השחקנים האחרים בענף מושקעים במיליארדים. הוא יושב ומחלק ציונים לכולם מבלי למצמץ ומבלי לנסות לאזן את התמונה.
"יש לנו מדינה נפלאה שמעניינת את כל הדתות. יש לנו מזג אוויר נפלא ברוב ימות השנה, יש לנו מלונות נפלאים ובכלל יש לנו חבילת תיירות נפלאה. זה נכון שיש להשקיע יותר בתשתיות וחשוב להגדיל ומהר את מספר חדרי המלון. לצערי הוא בחר להציג תמונה מעוותת שפוגעת במאמצי שר התיירות והענף כולו. אני הייתי מציע להעניק לו את התואר: איש האנטי שיווק של השנה".