החברה שתשיג לכם פיצוי מחברות התעופה – תמורת רבע מהסכום
הטיסה התבטלה? איבדו לכם מזוודה? אולי מגיע לכם פיצוי אבל לא תמיד יש כוח או זמן להתעסק עם זה. ב"אייר הלפ" ישמחו להילחם עבורכם, האם זה משתלם ולמה דווקא הם? הפרטים שחברות התעופה פחות ישמחו שתדעו
הטיסה שלכם התעכבה במספר שעות? נשארתם "לישון" לילה בשדה ולא קיבלתם מזון ושתייה? הגעתם לשדה התעופה וגיליתם שהטיסה בוטלה? מקרים אלו ואחרים עלולים לקרות לכל אחד מאיתנו בדרך לחופשה הנכספת או בדרך חזרה הביתה. הבעיה שלא כולם יודעים איך להתנהל מול אותה חברת תעופה שלרוב תתנער מאחריות.
"אייר הלפ" (AirHelp) - חברה מוכרת בעולם ובעיקר באירופה, ערכה הבוקר (ג') מסיבת עיתונאים בתל אביב במטרה להיכנס באופן מובהק יותר אל השוק הישראלי. עם זאת, נציגי החברה הבהירו כי אין בכוונתם לפתוח בסיס או משרד בארץ אך הם כן בוחנים ברצינות לצאת עם עמוד בעברית באתר.
לפי נתוני החברה, בישראל ישנם 240 ביטולי טיסות ו-12,600 עיכובים בשנה. באופן כללי 87 אחוזים מהנוסעים כלל לא יודעים את הזכויות שלהם ולכן לא תובעים פיצויים. 60 אחוזים מאלו שכן מחליטים לתבוע עצמאית, מקבלים דחייה מהחברה, לא יודעים איך להמשיך ואז לרוב הם ירימו ידיים.
מי אתם ובמה אתם עוזרים?
אם טרם שמעתם או נתקלתם בשם, מדובר בחברה שפועלת כיום ב-16 מדינות ברחבי אירופה וצפון אמריקה ונותנת מענה ב-30 שפות. "אייר הלפ" מסייעת לנוסעים לממש את הפיצויים המגיעים להם מחברות התעופה במקרים של עיכובים בטיסות, דחיות וכדומה. החל מבירור הזכויות, דרך הגשת התביעה לחברת התעופה ועד לייצוג בהליכים משפטיים מול חברת התעופה באמצעות האתר והאפליקציה שלה.
חשוב לציין כי "אייר הלפ" לא לבד בעולם, אתרים כמו Refund.me ו-Claim It עובדים על אותו עיקרון, פחות או יותר, וגם אליהם ניתן להגיע דרך אתר ואפליקציה - מהארץ ובחו"ל.
אחד הדברים הבולטים ש"אייר הלפ" מציגה הוא שיטת ה"לא ניצחת - לא שילמת". כלומר החברה תיקח מכם עמלה רק במידה וניצחתם בהתנהלות מול חברת התעופה וקיבלתם את הפיצוי המגיע לכם. מתשלום הפיצוי תיגזר עמלה בגובה של 25 אחוזים. במקרים בהם ההליך מסתבך ומגיע לבית משפט - אז העמלה תהיה אף גבוהה יותר.
מדובר בשירות די דומה לזה שתקבלו אם תפנו ישירות לעורכי דין המתמחים בתעופה ותיירות. אם כך בשביל מה צריך את "אייר הלפ"? "עורך הדין ייקח ממך עמלה ומחיר לפי שעה עוד לפני שתדעו איך ההליך יסתיים ואם בכלל תקבלו את כספי הפיצויים", כך עונה ל-ynet דירק בוסה (Dirk Busse), סמנכ"ל השיווק הגלובלי של החברה שהגיע לישראל.
עוד אומר בוסה כי ההבדל העיקרי בינם לבין עורכי דין בתחום הוא שלהם יש כבר את המידע, הניסיון והידע שהצטבר לאורך שש קיומם עם מעל לשבעה מיליון נוסעים, שהחברה עזרה עד היום.
"עורך הדין כאן בישראל אולי יידע להתנהל טוב מול חברות התעופה הישראליות ובקיא בחוקי התעופה בישראל אבל כשהוא מגיע להתנהלות מול חברות זרות, בבתי משפט באירופה למשל - אז הוא לא בטוח יידע שיש הבדל עצום בין החוק בצרפת, בשבדיה או בספרד, כשיש ביניהם הבדל עצום מבחינת גובה הפיצויים.
"בנוסף, בזמן שעורך הדין המקומי צריך להתעסק עם תירגומים לשפה אחרת או בעיות גישה לחברות ולבתי המשפט - לנו כבר יש את הניסיון הזה ואנו נוכל לעשות זאת בזריזות ולחסוך לנוסע הרבה זמן וכסף, בלי שתשלמו לנו לפי שעה", מוסיף בוסה.
לא תמיד עדיף ללכת לפי התקנות באירופה
בשיחה עם עו"ד לענייני תעופה אהוד פאי בנושא הסביר עו"ד פאי כי לישראלים יש למעשה יתרון בכך שהם יכולים לבחור בין החוק הישראלי לבין התקנות האירופיות כדי לקבל את הפיצוי הגבוה ביותר, מה שעורכי דין באירופה לאו דווקא ידעו לעשות.
"לעורכי דין בישראל הבקיאים בזכויות הנוסעים, גם על פי החוק הישראלי וגם על פי התקנות האירופאיות, יש את הפרביליגיה לבחור על בסיס איזה חוק לפעול, על מנת למקסם את שיעור הפיצוי עבור הנוסעים בישראל", אומר עו"ד פאי.
בנוסף, ניתן להבין כי לא תמיד עדיף ללכת עם התקנות באירופה וחשוב לדעת את ההבדלים העיקריים בין אלו לבין החוק הישראלי: "החוק בישראל המסדיר את זכויות הנוסעים במקרים של עיכובי וביטולי טיסות, אומנם חוקק בהתבסס על התקנות האירופיות שנחקקו ב-2004 אבל ההבדל העיקרי ביניהם הוא נושא הזכאות לקבלת פיצוי במקרים של עיכוב בטיסה.
החוק הישראלי מקנה לנוסעים זכאות לקבלת פיצוי כספי כשיש עיכוב בטיסה של יותר משמונה שעות, לעומת זאת על פי התקנות האירופיות - הזכאות לקבלת פיצוי כספי מתחילה כבר בעיכוב של יותר משלוש שעות. יחד עם זאת במקרים והנוסעים זכאים לקבל פיצוי על פי שני החוקים, בדרך כלל עדיף לדרוש את הפיצוי על פי החוק הישראלי, שהוא גבוה יותר", מסביר עו"ד פאי.
לאילו טיסות התקנות האירופיות רלוונטיות?
"התקנות האירופיות רלוונטיות לכל טיסה המופעלת על ידי חברת תעופה ממדינה השייכת לאיחוד האירופי. לדוגמה טיסה של חברה הולנדית מתל אביב לאמסטרדם, או של חברה גרמנית מניו יורק לפרנקפורט. וכן רלוונטיות לכל טיסה הממריאה משדה תעופה המצוי במדינה השייכת לאיחוד", מסביר עו"ד פאי.
מה ההבדל בפיצוי הכספי?
"גם בחוק הישראלי וגם בתקנות האירופיות שיעור הפיצוי הכספי מבוסס על המרחק האווירי של הטיסה בלבד. ככל ומרחק הטיסה גדול יותר כך הפיצוי גם גדל. למרחקים הכי קצרים הפיצוי על פי החוק הישראלי הוא בסך של 1,280 שקלים לנוסע, ולפי התקנות האירופאיות 250 אירו שזה כ-1,040 שקלים. למרחקים הכי רחוקים הפיצוי על פי החוק הישראלי הוא בסך של 3,080 שקלים לנוסע ולפי התקנות 600 אירו שהם כ-2,490 שקלים.