אושר בוועדה: ביצוע עסקאות נופש זולות בחו"ל
ועדת הכלכלה אישרה היום ביצוע עסקאות נופש זולות בחו"ל - ללא זכות ביטול. סוכני הנסיעות יוכלו להציע לכם שירותי תיירות בחו"ל עם ביטול והחזר כספי או אותה חופשה במחיר זול יותר ללא החזר, כפי שנהוג בעולם. האם החוק יופעל גם על הזמנת נופשים בארץ ומה אתם מעדיפים? ענו על הסקר
ועדת הכלכלה בכנסת אישרה היום (ג') הצעת חוק לפיה סוכני נסיעות בישראל יוכלו להציג באתרי האינטרנט שלהם או בטלפון, חופשות בחו"ל במחיר זול יותר מאשר היום עם הגבלה. מרגע שהמכירה בוצעה – אין החזר כספי, או חל החזר בהתאם למה שקובע נותן השירות בחו"ל.
עד עתה צרכן שרכש שירותי תיירות לחו"ל מספק ישראלי היה רשאי לבטל את העסקה, בהתאם לתנאי החוק בישראל. כלומר ביטול תוך 14 יום תמורת קנס של מאה שקלים או חמישה אחוזים מהעסקה - הנמוך שבהם.
זאת הסיבה שסוכני נסיעות שלמעשה לא היו יכולים לקבל החזר מהספק בחו"ל, אם העסקה בוטלה על ידי הצרכן, היו מוכרים חבילות יקרות יותר שניתן לבטל אותן ללא קנס בעיקר במכירה מרחוק של חבילות הנופש, כלומר בטלפון או באמצעות אתר האינטרנט.
לדוגמה, חדר במלון פנסילבניה בניו יורק בתאריכים 23-17.12.18 מוצע באתר הזמנות בחו"ל במחיר של 2,159 שקלים - לכל התקופה אך ללא החזר כספי מרגע שההזמנה בוצעה.
אותו חדר מוצע באותו אתר במחיר של 2,414 שקלים עם אפשרות לביטול עד 23:59 בתאריך 14 בדצמבר. סוכני הנסיעות בישראל, כדי לא להיקלע לנזקים כספיים הציעו עד כה את החדר במחיר היקר, משום שהחוק הישראלי חל על ההזמנה שהם מבצעים והוא כאמור מאפשר ביטול עד 14 יום לאחר ביצוע ההזמנה. כעת הם יוכלו להציע באתרים שלהם או בטלפון גם את המחיר הזול יותר.
ההצעה שאושרה בוועדת הכלכלה נועדה להיטיב עם הצרכן ולאפשר לו לקבל באתרים של סוכני הנסיעות בישראל את מה שהוא יכול לקבל באתרי האינטרנט בחו"ל. כלומר אפשרות לחבילה זולה ללא אפשרות לביטול או אפשרות לתשלום יקר יותר עבור אותה חבילה בדיוק, אבל עם אפשרות לביטול על פי תנאים שקובע הספק בחו"ל.
תנאים אלה משתנים ויכולים להיות ביטול עד יום ההגעה או כמה ימים לפני ההגעה או כל תנאי אחר שנקבע בעת ביצוע העסקה. כמו כן אושרה סנקציה של עיצום כספי בסך של 22 אלף שקלים על עוסקים שלא יפרסמו ויבצעו גילוי נאות של החלופות השונות בצורה ברורה.
יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל ויוזם הצעת החוק סמוטריץ' הודיעו כי יגישו בקשה לרביזיה, במסגרתה תיבחן הרחבת התיקון גם למכירת טיסות יוצאות מישראל ולינות בבתי מלון בישראל.
מנכ"לית התאחדות משרדי הנסיעות, חני סובול אמרה זמן קצר לאחר ההחלטה כי מדובר ביוזמה מבורכת תוך הבנה של צרכי השוק והשינויים הטכנולוגיים מרחיקי הלכת שחלו בו בעשור האחרון, המחייבים את התאמת הרגולציה לטובת הצרכן.
לדבריה, ממחקר שנעשה עבור ההתאחדות על ידי מכון סמית עולה כי 68% מהצרכנים הרוכשים שירותי תיירות באתרי אינטרנט זרים (לרבות אתרים של חברות תעופה זרות), כלל לא מודעים לכך שאותם גופים רואים עצמם פטורים מתחולת הוראות חוק הגנת הצרכן.
המשמעות היא שבבואם לבטל עסקה הם נוחלים מפח נפש. "החוק שעבר, המחייב גילוי נאות, יאפשר למשרדי הנסיעות בישראל להציע ללקוחות הישראלים מגוון רחב יותר של מוצרים ומחירים ויקל על אותם לקוחות בכך שתנאי הביטול של כל שירות יהיו ברורים וגלויים מראש", אמרה סובול.