מדריך: כל מה שצריך לדעת על טיסות לואו-קוסט
מיהן שלוש החברות הגדולות שפועלות בישראל, במטוסים של איזו חברה יהיה לכם הכי הרבה מקום לרגליים ומה צריך לדעת כשמחפשים טיסה באתרי האינטרנט שלהן – הכתבה שתוכל לחסוך לכם כסף וכאב ראש מיותר לפני החופשה הבאה
הכירו את חברות הלואו-קוסט: כולם מדברים עליהן ורבים עברו לטוס רק דרכן - חברות טיסות החסך, הלוא הן חברות הלואו-קוסט. אותן חברות שמוכרות כרטיסי טיסה במחירים שלפעמים משתווים לכרטיס נסיעה באוטובוס, כבר שנים רבות גונבות את ההצגה מחברות התעופה הגדולות.
מדריכי ynet חופש
חלק מחברות הלואו-קוסט, כמו מונרך הבריטית ואייר ברלין הגרמנית, לא שרדו את מבחן הזמן, אבל חלקן שרדו ובגדול ונראה שהן רק נוגסות עוד ועוד בעוגת התעופה העולמית. לאחר כחמש שנים מאז שנכנסו לחיינו בהדרגה, כיום נוסעים רבים כבר השלימו עם השתרשותן גם אצלנו בארץ, בעיקר כשאלו החלו לפעול לפני כשנה באופן רציף מטרמינל 1 בנתב"ג ומשדה התעופה עובדה.
האם יש הבדלים מהותיים בין החברות השונות? מה באמת צריך לדעת עליהן ואיפה נכנסת המזוודה בכל העסק? עשינו סדר והשווינו בין שלוש החברות הגדולות והפעילות ביותר בארץ: וויזאייר, ריינאייר ואיזי ג'ט.
שנת הקמה: 1995
בסיס מרכזי: לוטון, אנגליה
שנת כניסה לישראל: 2009, חברת הלואו-קוסט הראשונה שהגיעה לכאן.
יעדים מרכזיים מהארץ: ברלין, לונדון, מילאנו, ליון, פריז, ניס, באזל, אמסטרדם, ונציה ונאפולי.
שנת הקמה: 2003
בסיס מרכזי: בודפשט, הונגריה
שנת כניסה לישראל: 2012
יעדים מרכזיים מהארץ: וינה, בודפשט, ורנה, בוקרשט, ורשה ולונדון.
שנת הקמה: 1985
בסיס מרכזי: דבלין, אירלנד
שנת כניסה לישראל: 2015
יעדים מרכזיים מהארץ: ברלין, באדן באדן, ורשה, רומא, מילאנו, סלוניקי, בורגס, בודפשט, בריסל, פרנקפורט ופארג.
לאחר שבדקנו את שירותי הטיסה של שלוש חברות הלואו-קוסט החזקות והוותיקות ביותר בארץ, חזרנו עם המסקנות והנתונים שכדאי לכם לדעת לפני שתעלו על אחד ממטוסיהן בדרך לחופשה הבאה.
מטוסי חברות הלואו-קוסט צפופים במיוחד ביחס לסידורי הכיסאות של חברות הטיסה המסורתיות. אם ישבתם במטוס בו ניתן להשעין אחורה את המושב, תחשיבו את עצמכם ברי מזל. להלן נתוני המרווח לרגליים - מחלקה הפנימי של המשענת ועד למושב שלפנים - 76 ס"מ בריינאייר, 74 ס"מ בוויזאייר ו-73.6 ס"מ באיזי ג'ט.
אולי זה נשמע כמו הבדל פעוט, אבל כשעלינו על טיסת ריינאייר, לאחר טיסה עם וויזאייר, הרגשנו הבדל משמעותי במקום – הן ברגליים והן במעבר. עם זאת, מה שהפריע במיוחד היא העובדה שעל גבי המושבים של ריינאייר אין כיס לשים חפצים אישיים.
לאיזי ג'ט היה יתרון אחר והוא במרווח שבין השורות במטוס – כלומר, במעבר. 45.2 ס"מ בריינאייר, 42 ס"מ בוויזאייר ו-45.7 ס"מ באיזי ג'ט.
ההבדל, ואולי היתרון הגדול ביותר בטיסות הלואו-קוסט, שייך לאיזי ג'ט – היחידה מבין השלוש שעדיין מכלילה בכרטיס הטיסה הבסיסי שלה את מזוודת הטרולי, עד 10 ק"ג. אם עד לפני כמה שבועות וויזאייר וריינאייר אפשרו זאת גם, הרי ששתיהן יישרו קו זו עם זו והחליטו בתחילת החודש על מדיניות חדשה לגבי מזוודת הטרולי - עליה הן גובות תשלום נוסף ולעיתים גם דורשות מהנוסעים לשלוח אותן לבטן המזוודה.
אז כמה זה עולה? בריינאייר המחיר קבוע והוא 50 שקלים הלוך חזור. בוויזאייר המחיר הממוצע עומד על 39 שקלים. חשוב לציין שמדובר בסוג כרטיס שנקרא "מועדף" (Priority) שמקנה גם עלייה ראשונה למטוס וגם נשיאת טרולי. כרטיס זה משתלם יותר מכרטיס רגיל עם תוספת נפרדת למזוודה.
כרטיסים אלו מוגבלים כיוון שהחברות מנסות לצמצם את העלאת מזוודות הטרולי לתא הנוסעים ומעדיפות שהן יישלחו לבטן המטוס. ללא כרטיס מועדף מחיר מזוודת הטרולי עולה 48 שקלים בוויזאייר (מחיר ממוצע) ו-67 שקליים בריינאייר.
בריינאייר המחירים קבועים ושליחת מזוודה של עד 20 ק"ג תעלה 211 שקלים, כאשר אין אפשרות למזוודה גדולה יותר באתר החברה. בוויזאייר שליחת מזוודה של עד 20 ק"ג תעלה 178 שקלים ומזוודה של עד 32 ק"ג תעלה 231 שקלים (מחירים ממוצעים). בשתי החברות מדובר במחירים לשני הכיוונים.
דווקא בחברה הבריטית ש"מפנקת" עם הבאת מזוודת הטרולי ללא תוספת תשלום, מחירי שליחת המזוודות הגדולות יקרים יותר: המזוודה עד 15 ק"ג תעלה 220 שקלים ועד 23 ק"ג היא תעלה 290 שקלים לשני הכיוונים (מחיר ממוצע). ישנה גם אפשרות להוסיף עוד דרגות של 3 ק"ג ב-45 שקלים לכל כיוון.
אם מעולם לא טסתם בחברת לואו-קוסט כדאי שתדעו את הפרט הבא שיכול לחסוך לכם לא מעט כסף. את הצ'ק אין תמיד צריך לעשות מראש ולהגיע עם כרטיס טיסה מודפס או אלקטרוני לשדה, גם אם בכוונתכם להפקיד מזוודה בדלפק בשדה תעופה.
כל עוד לא התבקשם אחרת חשוב שתעשו צ'ק אין עוד לפני יציאתכם לשדה. אם שכחתם לעשות זאת והגעתם לטיסה ללא כרטיס הטיסה – תיאלצו להיפרד מסכום של עד 235 שקלים בטיסות ריינאייר, 128 שקלים בווייזאייר ורק באיזיג'ט תוכלו לעבור את הצ'ק אין ללא פגיעה בארנק, אם כי מטעם החברה נמסר שיש אפשרות לעשות צ'ק אין עד שעתיים לפני ההמראה, כך שתוכלו לעשות זאת גם במהלך שהייתכם בשדה לפני הטיסה.
אם לא תרצו לקבל מושבים אקראיים במטוס, תצטרכו לשלם בין 17 ל-43 שקלים בריינאייר, ובין ארבעה שקלים ל-213 שקלים בוויזאייר.
באיזיג'ט בחירת המושב עולה בין 12 ל-170 שקלים. שימו לב כי מחירי המושבים משתנים באופן משמעותי בין סוגי הטיסות, המטוסים והמושבים ואם וכאשר יש מושבים יוקרתיים יותר עם מקום רב לרגליים ולתיקי יד.
גם אם תבקשו יפה, כנראה שאפילו כוס מים לא תקבלו בחינם בטיסות הלואו-קוסט. אז כמה יעלה התענוג של כריך עם שתייה קלה או חמה? בריינאייר המחיר התחיל ב-36 שקלים. בוויזאייר ובאיזי ג'ט ישנם דילים של כריכים ושתייה יחד שמחיריהם מתחילים ב-30 שקלים.
כאן היה ניתן לראות הבדל רציני לטובת ריינאייר במבחר הרחב יחסית של סוגי המזון שנמכר בטיסה. תוכלו לרכוש כריכים שונים, מאפים, פיצות, פסטות והדיילים אפילו מסתובבים ורושמים הזמנות, אכן מלצרים אוויריים. לאחר מכן הדיילים של ריינאייר חוזרים לכל נוסע עם המנה המוכנה שלו, מה שגרם לדיילי וויזאייר להיראות לידם קצת בטלנים.
זה לא סוד שטיסות הלואו-קוסט לא מתאימות לכל אחד, וככל שתגלו יותר גמישות בבחירת הייעד או בתאריך – תוכלו למצוא טיסות במחיר משתלם יותר. אתרי החברות לקחו את האפשרות הזאת צעד אחד קדימה ובכל אחד מהם יש אפשרות לחפש באופן גמיש שבו יוצג בפניכם מתי ולאן הכי משתלם לנסוע.
אם בעבר יכולנו לחפש רק בטווח של עד שלושה ימים לפני ואחרי התאריך המבוקש, עכשיו בכל אחת מהחברות ישנן אפשרויות מתוחכמות. באיזי ג'ט אפשרות ה"INSPIRE ME" תיתן לכם אפשרויות מעניינות לחופשת בזול, בריינאייר תוכלו לשחק עם ה"Fare Finder" ולראות בו זמנית - לפי מספר לילות ותקציב - לאן תוכלו לטוס.
אופציה נוספת מעניינת בריינאיר היא אפשרות ה"FARE LOCK" – תמורת 12.5 שקלים לכרטיס תוכלו לשמור ל-48 שעות את המחיר שמצאתם, ובכך יתאפשר לכם לחשוב פעמיים לפני הרכישה.
בוויזאייר ישנה אפשרות שנמצאת ממש מתחת לחלונית החיפוש, שם, לאחר שבחרתם ביעד, תוכלו להקליק על המשפט "?FLEXIBLE ON DATE" ולראות את המחירים השונים של אותה הטיסה בכל יום.
איזי ג'ט ידועה במכירות המוקדמות שהיא פותחת כמה חודשים לפני כל עונה, הזריזים שביניכם ואלו מכם שיכולים לתכנן חופשה זמן רב מראש יוכלו לטוס ליעדים קורצים באירופה כגון ברלין, אמסטרדם ופריז בפחות ממאה אירו הלוך-חזור. לאיזי ג'ט גם יעדי חורף מוזלים מאוד - ונציה ונאפולי, שההגעה אליהן זולה יחסית ומאוד אטרקטיבית.
וויזאייר יוצאת במבצעים של עד 20% הנחה לטיסות שונות פעם בכמה שבועות ושווה לעקוב אחרי העדכונים באפליקציה הנוחה של החברה.
ריינאייר - מלבד מבצעי הטיסות ב-4.99 אירו שראינו לפני שבוע ובשנה שעברה בבלאק פריידיי - פחות ידועה במבצעים שלה. עם זאת, מי שיעקוב יראה שגם החברה האירית יודעת להוריד מחירים כשמתחשק לה וכשזה קורה היא, כאמור, שוברת את השוק.
לא במקרה וויזאייר וריינאייר טסות ליעדים רבים יותר מאיזי ג'ט. חברות אלו החליטו להפעיל קווים מוזלים גם משדה התעופה עובדה (ובעתיד הקרוב שדה התעופה רמון) ובכך, עם סבסוד ממשרד התיירות בארץ, גרמו לתיירים רבים מאירופה הקרה להגיע לחופשות קיציות באילת. גם הישראלים יכולים כמובן ליהנות מאותם קווים חדשים ומוזלים לאירופה, בגלל שכל טיסה שמגיעה לכאן צריכה גם לחזור.
לאחר כל ההשוואות והחישובים עולה השאלה המתבקשת - האם בסוף שנת 2018 עדיין משתלם לטוס מהארץ בחברות לואו-קוסט? התשובה מורכבת - למי שגמיש ויכול להסתפק בטרולי, סביר שעדיין יהיה מאוד משתלם לטוס בחברות החסך.
למשפחות ולמבוגרים שעבורם קריטריונים כמו לשבת יחדיו ולשלוח מזוודה גדולה הם הכרחיים, שלא לדבר על שיעורי הבית שהנוסעים נדרשים לעשות מראש, שווה לבדוק טוב איפה יהיה משתלם יותר לנסוע.
כמו תמיד - חשוב מאוד לשים לב בזמן ביצוע ההזמנה מה הכרטיס כולל ומה לא, ולקנות באמת רק את מה שאתם צריכים. האתרים תמיד ינסו לשכנע אתכם שאתם צריכים יותר ממה שכבר לקחתם.