מנכ"ל וויזאייר: "זו הסיבה שאתם משלמים על טרולי"
חברת הלואו-קוסט ההונגרית תופסת תאוצה בזמן שחברות אחרות מדווחות על הפסדים ואף נסגרות. לרגל פתיחת מרכז הדרכה חדש, הצפנו לבודפשט כדי להבין ממנכ"ל וויזאייר מה עומד מאחורי המודל המצליח, האם מחירי טיסות החסך יעלו וגם - על מה עוד ניאלץ לשלם בעתיד
חברת וויזאייר נכנסה לישראל כבר ב-2012 אבל בשנתיים האחרונות התבלטה במיוחד כשעקפה את יתר המתחרות והפכה להיות חברת התעופה הזרה הכי פעילה בארץ. כמה זה במספרים? כ-325 אלף ישראלים טסו עם החברה ההונגרית ב-2017 ואילו בשנה חולפת כ-400 אלף. גידול של כ-23 אחוזים בשנה אחת.
בטקס פתיחת מרכז האימונים החדש של החברה, מהחדשים ביותר שנראו באירופה, נפגשנו עם מנכ"ל החברה ג'וזף ואראדי, כדי להבין האם המחירים הנמוכים הולכים לעלות בקרוב, מדוע התחלנו לשלם גם על הטרולי בטיסות הלואו-קוסט והאם נתבקש לשלם תשלומים נוספים בעתיד.
"ישראל - שוק אסטרטגי"
הריאיון עם ואראדי מתחיל עם התלהבות מצידו כלפי השוק הישראלי, שנחשב לקטן יחסית. "אנחנו מאוד מרוצים ממה שהצלחנו להשיג בישראל ומחשיבים אותה כשוק אסטרטגי עבור וויזאייר". לדבריו, המודל העסקי של החברה, הלוא הוא מודל לואו-קוסט, מאוד מוערך מהצד של הקהל הישראלי.
"אני חושב שהסיבה להצלחה שלנו ושאנחנו החברה הזרה הכי פעילה בישראל טמונה בכך שוויזאייר מאוד מתאימה את עצמה לשוק. טיסה הפכה להיות דבר נגיש, זמין ובר תשלום. אנחנו מנסים להביא את המוצר במחיר הכי נמוך שניתן. לכן אנחנו יותר טובים מהמתחרים שלנו ולכן יש לנו יותר צ'אנס להצלחה מהם".
עם כל היהירות שבדבריו, אכן ניתן לראות כי בשנה החולפת וויזאייר הראתה נתוני צמיחה של 20 אחוזים, מגמה שהחלה כבר לפני כחמש שנים מבחינת פעילותם בכלל ובארץ בפרט.
למה חשוב לכם להשקיע דווקא בשוק הישראלי - הקטן יחסית?
"ישראל היא שוק מעולה מבחינת אנשים שטסים, לאור מיקומכם הגיאוגרפי - אם אתם רוצים לנסוע מחוץ למדינה אתם למעשה חייבים לטוס. אני חושב שהשוק הישראלי מעריך לואו-קוסט, יעילות והליכה ישר לעניין, ואלו בדיוק הדברים שאנחנו מביאים לשוק הזה".
מה דעתך על המחירים היקרים בישראל שפחות משלימים את חוויית הלואו-קוסט?
"תמיד כשאתה נוסע לבלות במקום מסוים זה יעלה לך כסף אבל אני לא חושב שהמחירים בישראל יגרמו לתיירים לא לחזור. מבחינת טיסות – טיסה היא מעולם לא הייתה המטרה העיקרית. אנחנו מנסים לסייע לנוסע להגיע מקודה A ל-B כדי ליהנות ב-B. אנחנו רוצים שתבזבזו את הכסף שלכם על מלונות, אוכל, הנאה וכדומה ולכן אנחנו מנסים ליצור מבנה יעיל וחסכוני מבחינת דרך ההגעה שלכם, כדי לשרת את המטרה הזאת.
"ברור שככל שהמחיר נמוך יותר זה נחמד יותר אבל המחירים בישראל מבחינת חופשה הם די מקובלים בשוק ולראיה אנחנו עדים ליותר ויותר תיירים מדרום ומזרח אירופה שמגיעים לישראל".
זו עובדה: הטיסות הזולות של החורף מגיעות
"לא צופה עליית מחירים לאחר הפסקת סבסוד הממשלה"
חברת וויזאייר, כמו חברות זרות אחרות, מקבלת סבסוד ממדינת ישראל על כל נוסע שהיא מביאה לאילת. הסידור הזה לא יימשך לנצח כמובן ובשלב מסוים הוא יסתיים.
האם נראה עלייה במחירים כאשר ממשלת ישראל תפסיק את המימון?
"אני חושב שישראל מנסה לעזור לתעשייה לעלות שלב ולהביא עוד תיירים למדינה. כשמבססים יעד חדש צריך לקחת סיכון לכן אני חושב שהתמיכה הכלכלית הזאת באה כדי לגשר על הפער הראשוני הזה כאשר מנסים לשווק יעד חדש לאנשים. אבל אני יכול לומר שאנחנו לא טסים לישראל בגלל תמיכה ממשלתית כזאת או אחרת, כך שאני לא חושב שזה ישתנה דרמטית".
ואראדי מנסה להסביר כיצד החברה שומרת על מחירים נמוכים בלי קשר לסבסוד. "לפני כמה שנים הטסנו במטוסי איירבוס A320 עם 180 מושבים, עכשיו יש לנו יותר קיבולת מושבים במטוסים החדשים מסוג A321 עם 230 מושבים, הקיבולת הזאת מביאה אותנו להוריד עלויות בעשרה אחוז מהמחיר של הקיבולת הקודמת ובשנה הבאה נמשיך במגמה עם מטוס חדש יותר ומספר מושבים גדול יותר.
"כך שהעלות תרד אפילו בעוד עשרה אחוזים. בכמה שנים בודדות הצלחנו להוריד את העלויות שלנו ב-20 אחוזים. את אותם 20 אחוזים אנחנו משקיעים בשמירת המחירים בשוק על ידי הורדת מחירי כרטיסי הטיסה, כך שאני לא צופה שהמחירים יעלו לאחר הפסקת הסבסוד".
מרכז הדרכה מהחדשים באירופה
הסיבה לשמה וויזאייר ערכה את האירוע בהונגריה היא כאמור פתיחת מרכז ההדרכה החדש של החברה, מרכז אימונים שנמצא כחצי שעה מבודפשט. ומה יש בו? שני סימולטורים שמדמים טיסה במטוסים החדשים שהחברה קיבלה, מטוסים מסוג איירבוס A321 NEO.
מדובר במטוסים צרי גוף שצורכים הכי פחות דלק לעומת שאר המטוסים בקבוצת צרי הגוף, וכן גם עושים פחות רעש. בנוסף, עלויות התפעול של מטוס מסוג זה קטנות ב-20 אחוזים ממטוסי החברה מסוג A320 CEO שהיה בשימוש נרחב עד לאחרונה.
בשיחה עם אחד ממהנדסי המבנה בו נמצא מרכז ההדרכה נאמר כי מדובר במבנה הכי משוכלל ובמערכת הסימולטרים הכי חדשה באירופה. המקום אומנם לא פתוח לקהל הרחב או לחובבים שמעוניינים להתנסות בטיסה מדומה. זאת מאחר וטייסי וויזאייר מאיישים את המקום 24 שעות ביממה לכל אורך השבוע לצורך אימונים מרובים עבור טייסי החברה מכל אירופה, כך מספר אחד מהטייסים.
אופטימיות זהירה לגבי פתיחת בסיס-אם בישראל
לפני כחצי שנה פרסמנו כי בכוונת וויזאייר לפתוח בסיס-אם (HUB) בנתב"ג, אך הדבר לא צלח בעקבות קשיים שממשלת ישראל הערימה על החברה.
האם משהו השתנה מאז? אתה רואה את היום שבו תפתחו בסיס בנתב"ג?
"מסיבות פוליטיות ורגולטוריות התהליך של לפתוח בסיס-אם לחברה בנתב"ג לא צלח אבל אנחנו ממשיכים להביע עניין לפתוח בסיס בישראל. אנחנו חושבים שבזה שנפתח אותו נוכל לעשות יותר עבור השוק הישראלי ולפתוח קווים חדשים לעוד יעדים מישראל, שכרגע אנחנו לא יכולים לפתוח מסיבות טכניות. נכון לעכשיו, אנחנו עדיין לא שם אבל יש לנו שיחות מתמשכות עם הממשלה ואני מקווה שבנקודה מסוימת נצליח לפתוח 'האב' בישראל", אמר ואראדי.
הסיבה שאתם רוצים לעשות זאת היא כדי לפתוח נתיבים למזרח הרחוק?
"לא בהכרח. כרגע יש לנו 26 בסיסים ב-14 מדינות ואנחנו רוצים לחבר אותם גם לבסיס בישראל, ולו רק כדי לפתוח עוד נתיבים לאירופה. ברגע שיהיה לנו בסיס-אם בתל אביב נוכל לטוס לכל ומכל מקום באירופה".
מה עומד מאחורי התשלום על הטרולי?
ניסינו לקבל תשובה על אחת מהשאלות שמעסיקות את רוב נוסעי החברה לאחרונה, אודות התשלום החדש שנגבה עבור הטרולי, פריט שהיה חלק ממחיר הכרטיס הבסיסי. ולא די בזה, אם לא תרכשו מראש כרטיס "פריוריטי", תיאלצו גם להיפרד לפני הטיסה מהטרולי שלכם ולשלוח אותו לבטן המטוס, מה שעשוי לעכב אתכם גם ביציאה משדה התעופה.
למה החלטתם לגבות תשלום נוסף על מזוודת הטרולי?
"הסיבה לכך היא יותר טכנית ממה שאולי חושבים", משיב ואראדי בחצי חיוך ומסביר: "למשל למטוס, מסוג איירבוס A321 ובו 230 מושבים, אפשר להעלות רק 110 טרולי לקבינה - זה מה שהמבנה ההנדסי של המטוס מאפשר. עם הזמן נוצרה בעיה שיותר ויותר נוסעים הגיעו עם טרולי לטיסה, להבדיל מבעבר שאז בעיקר אנשי עסקים שטסו איתנו היו נוהגים לעשות.
"זו בעיה בגלל שבסיטואציה כזאת לא יודעים את משקל המטוס מראש וזה משפיע על בטיחות הטיסה. אנחנו צריכים לדעת מראש מה המשקלים שאנחנו מכניסים לקבינה ולדעת מה האיזון שלו לפני שממריאים, בשל סיבות בטיחותיות.
"מה שעשינו עד לא מזמן הוא לקחת את תיקי הטרולי העודפים אל בטן המטוס - אם במהלך הבורדינג או ממש בדלת הכניסה למטוס. בממוצע היינו צריכים לקחת 50 תיקים בכל טיסה. כתוצאה מכך היינו סובלים גם מהרבה איחורים. איחור של טיסה אחת היה משפיע על השנייה והשלישית וכך הלאה. בסוף היום היינו מגיעים למצב שצריך לבטל טיסות כי לא עומדים בזמנים. רק זה יצר הרבה בעיות תפעוליות ובסופו של דבר זה גם עלה ללקוח יותר".
אז הסיבה לשליחת המזוודה לבטן המטוס ברורה אבל למה לגבות על זה כסף?
"היה צריך לחשוב על מכנה משותף שיגרום לאנשים לעשות זאת. כך הם יכולים כיום לבחור מראש איך הם רוצים לנסוע: עם טרולי צמוד אליהם בטיסה - ואז זה בתשלום שמגולם בכרטיס המועדף, לנסוע עם טרולי ללא תשלום שיישלח לבטן המטוס או לא לטוס עם טרולי כלל".
האם תגבו תשלום על דברים ושירותים נוספים בעתיד?
"אנחנו ממשיכים לראות איך לייעל את המוצר שלנו אבל צריך להבין שכשאנחנו גובים תשלום על משהו זה מוריד ממחיר הכרטיס. למשל, העמלה על הטרולי – כשמשלמים יותר על התיק אז מחיר כרטיס הטיסה יורד ולהיפך. כלומר זה לא שאנחנו לוקחים עוד עמלות בנוסף למה שהכרטיס כבר עולה, ישנה התאמה בין שני הדברים.
"אז אולי מצד אחד חושבים שאנחנו לוקחים עוד עמלה אבל בשורה התחתונה המחיר הכללי של הכרטיס יורד כתוצאה מכך. רק אנשים שצריכים את השירותים המסויימים בטיסה משלמים עליהם, אלו שלא צריכים אותם - לא גובים מהם עוד כסף וכך הם נהנים מהמחיר הכל כך נמוך".
האם תעשו מבצע מיוחד לקראת האירוויזיון?
"אנחנו מאוד אוהבים אירועים כאלה. אנו מסתכלים על האירוע הזה ונפעל לפי הדרישה שתגיע סביבו".
הכותבת הייתה אורחת של וויזאייר.