שתף קטע נבחר

בעוד יומיים זה קורה: תערוכת התיירות הבינלאומית הגדולה בישראל

תערוכת התיירות הגדולה ביותר בישראל ובאזור תתקיים השבוע בתל אביב בפעם ה-25. לקראת האירוע הגדול חזרנו לימים הראשונים של התערוכה, בהם האופטימיות לשלום במזרח התיכון הייתה בשיא האופנה וכל מדינות ערב - כולל טורקיה, רצו להשתתף בה. וגם - מה עניתם על השאלה: לאיזה יעד לא הייתם חוזרים לעולם

תערוכת התיירות הבינלאומית IMTM שמתקיימת בארץ מדי שנה ומושכת מאות אנשים מכל העולם, מציינת הפעם 25 שנים להיווסדה. לציון המספר העגול והחגיגי חזרנו אחורה להבין מאיפה הכל התחיל.

 

 

ב-1994 התקיימה התערוכה הראשונה בישראל. התערוכה החלה תחת השם המבטיח IMPTM – International Mediterranean Peace Tourism Market – "תערוכת התיירות של המזרח התיכון לשלום". אז התערוכה הייתה בביתן הקטן בגני התערוכה והיו בה לא יותר מ-50 מציגים. השנה כבר צפויים להשתתף בתערוכה אלפי מציגים ב-200 ביתנים, מתוכם 50 משלחות מגיעות מחו"ל באותו מקום שכעת נקרא "אקספו תל אביב".

יריד התיירות IMTM (האדיבות אייל שמואלי)
25 שנה ל-IMTM: כך זה נראה לפני שני עשורים(האדיבות אייל שמואלי)
 

אז והיום: תערוכת ה-IMTM ב-2018 (צילום: אסף קוזין) (צילום: אסף קוזין)
אז והיום: תערוכת ה-IMTM ב-2018(צילום: אסף קוזין)

 

התערוכה שתביא את השלום למזרח התיכון

מי שהקימו את היריד, שאולי נראה תמוה בזמנו, היו עמוס קינמון וצבי גלפנד, אביו של ליאור גלפנד - לימים מי שיעמוד מאחורי התערוכה כיום לצד אייל שמואלי. השניים הקימו את המיזם התיירותי הזה באמונה שזאת תהיה תערוכת התיירות של המזרח התיכון שתביא את השלום, באווירה הציבורית העליזה של שנת 1994.

תערוכת התיירות ה-5 (האדיבות אייל שמואלי)
תערוכת התיירות ה-5(האדיבות אייל שמואלי)
"ליאור גלפנד ואני היינו רק בני 28 בתערוכה הראשונה וממש גדלנו איתה, התבגרנו איתה ושנינו מרגישים שזה התינוק שלנו שהיום הוא כבר בן 25", מספר אייל שמואלי אחד מיזמי התערוכה כיום וגם מו"ל ועורך ראשי של חברת Israel Travel News.

 

"מאז זרמו הרבה מים בירדן והיה שינוי ענק במוקדי התערוכה", מתאר שמואלי, "ממצב שבו כל מדינות ערב והמזרח התיכון היו המציגות הגדולות ביותר בתערוכה - מצרים, ירדן, טורקיה ואפילו מרוקו שהתגאו שהן מחזיקות בביתנים הגדולים ביותר בתערוכה, כיום אותן מדינות נמצאות במצב פוליטי שבו הן לא משתתפות בתערוכת תיירות ישראלית".

ניר וליאור ב-2016 (צילום: ניר שמול)
משמאל: אייל שמואלי וליאור גלפנד ב-2016(צילום: ניר שמול)
 

ליאור ואייל בתערוכות הראשונות (האדיבות אייל שמואלי)
ליאור ואייל בתערוכות הראשונות(האדיבות אייל שמואלי)

לדבריו, באפריל 1995 אף הכריז שר התיירות והפנים דאז, עוזי ברעם, על הקמת צוות משותף של משרד התיירות הישראלי והמצרי, במטרה לשווק חבילות תיור משותפות בארה"ב ובאירופה. "היקף התיירות הישראלית למצרים ב-1994 עמד על 240 אלף מבקרים בשנה", מציין שמואלי שכאמור חתום על המשך והצלחת המיזם IMTM יחד עם ליאור גלפנד, מנכ"ל ארטרא חברה לניהול אירועים בתל אביב-יפו.

 

 

הצלחתם לסחוף את הגופים החשובים בתחום מההתחלה?

"מהשנה הראשונה שהיריד קם, משרד התיירות היה תמיד לצידנו, תמיד תמכו בנו והבינו את חשיבותה של התערוכה והשפעתה על ישראל ומקומה בעולם.

 

"כמו גם שותפים נוספים שהיו איתנו מתחילת הדרך דוגמת התאחדות המלונות בישראל, לשכת מארגני תיירות נכנסת לישראל, העמותה לתיירות ת"א-יפו, חברת אל על והתאחדות סוכני הנסיעות בישראל".

ביתן אל על ביריד התיירות (האדיבות אייל שמואלי)
זוכרים את הפרסומת? הביתן של אל על ביריד התיירות אי שם בניינטיז(האדיבות אייל שמואלי)
 

למה חשוב לעשות תערוכה כזאת כל שנה?

"בתחום התיירות, למרות כל ההתפתחות הטכנולוגית ושהכל בהישג יד, עדיין המפגש האישי בין הגורמים השונים הוא מאוד חשוב. תערוכת תיירות היא דבר משמעותי בכל מקום, עדיין מגיעים אנשים מכל העולם כדי להיפגש - לפני תחילת העונה ולסגור את כל העסקאות שלהם.

 

"המלונאים, הסוכנים, תיירות נכנסת ויוצאת. אין ספק כי ההתפתחות לאורך השנים ומספרי השיא של השנתיים האחרונות בכניסת התיירים לישראל, בהחלט מעצים את רצון המדינות להמשיך ולהגיע לתערוכה שלנו".

 

כשמלך ירדן נפטר ביום התערוכה

באיזו שנה הייתה הקפיצה הגדולה?

"ב-2008 הייתה הקפיצה הגדולה ביותר. לפני זה כל שנה היה קורה משהו", נזכר שמואלי. "למשל הייתה שנה שליוון היה ביתן גדול בתערוכה והם הביאו את הביתן שלהם באונייה מחו"ל. אבל אז פתאום הייתה שביתה בנמל ולא היה להם ביתן. תוך 24 שעות, פנינו לכל הספקים וגייסנו את כל האנשים שעבדו איתנו בתערוכה ובנינו להם ביתן יפה ומרשים".

תזמורת מלווה בתערוכת התיירות (האדיבות אייל שמואלי)
תזמורת מלווה בתערוכת התיירות(האדיבות אייל שמואלי)
 

"בתערוכה אחרת, מלך ירדן נפטר ביום התערוכה והירדנים לא יכלו להגיע, אז החלטנו בכל זאת להעמיד את הביתן שלהם למרות שלא הגיעו ובאמצע הביתן שמנו תמונה של חוסיין עם מסגרת שחורה לזכרו".

 

לדברי שמואלי וכמו שכולנו זוכרים, לא חסרים אסונות בהיסטוריה של מדינתנו הצעירה, אסונות שהשפיעו מן הסתם ישירות על התיירות בישראל ובתוך כך על התערוכה. "היו שנים מאוד קשות ומציגים פחדו להגיע. לאחר מכן, המצב נרגע בישראל ואז יותר מדינות החליטו להגיע. יותר מדינות התחילו להבין את הפוטנציאל של התייר הישראלי שהחל לטוס יותר ויותר והם רצו לכבוש את ליבו".

וכך זה נראה לפני שנה (צילום: אסף קוזין) (צילום: אסף קוזין)
וכך זה נראה לפני שנה(צילום: אסף קוזין)
  

אילו מציגים מחו"ל הכי הפתיעו אותך שהגיעו לתערוכה בארץ?

"אחרי שהתחילה ההידרדרות ביחסים עם טורקיה וישראל, הם עדיין המשיכו להגיע ולא רצו לוותר על התייר הישראלי, כמו שהגיעו ב-2017". השנה כבר אין נציגות טורקית בתערוכה.

בן גוריון לצד גולדה והרצל: מציגים בשנה שעברה (צילום: אסף רוזן) (צילום: אסף רוזן)
בן גוריון לצד גולדה והרצל: מציגים בשנה שעברה(צילום: אסף רוזן)
 

לאן אתה חושב שהיריד יגיע בעתיד?

"הייתי רוצה שהיריד ימשיך להיות האירוע המרכזי של התיירות במדינת ישראל ובאזור, כמו היום רק במספרים גדולים יותר. שלא יהיה בנאדם חשוב, מתחום התיירות, שיוכל להרשות לעצמו לא להגיע לתערוכה הזאת".

 

לאיזה יעד לא הייתם חוזרים לעולם?

בנוסף, יזמי התערוכה בשיתוף ynet וידיעות אחרונות ביצעו סקר בקרב מאות ישראלים עם השאלה - לאיזה יעד של חופשה לא הייתם חוזרים לעולם? בשונה מסקרים קודמים בהם השאלה הייתה הפוכה - לאיזה יעד הייתם חוזרים.

 

מרבית הנסקרים ענו שאין יעד כזה, התשובה שהגיעה למקום השני הייתה, כמצופה, טורקיה. באופן מפתיע אל המקום השלישי והלא ממש מכובד הגיע האי היווני והפופולרי במיוחד על ידי הקהל הישראלי - רודוס.

   ()

הסקר בוצע בחודש ינואר 2019 בקרב למעלה מ-500 נשאלים, גברים ונשים, בגילאי 18 ומעלה, המהווים מדגם ארצי ברמת מובהקות סטטיסטית של 95%. הציר המרכזי בניתוח הנתונים היה לפי התפלגות בסיסית: מין, גיל, השכלה, הכנסה, רמת דתיות ואזור מגורים.

 

בשאלה לאיזה יעד שבו כבר ביקרתם לא הייתם חוזרים שוב ניתן לראות פער בין הצבעות הגברים לבין הנשים. יותר נשים השיבו כי לא יחזרו יותר לתאילנד מאשר גברים ואילו אל קפריסין וסין השיבו יותר גברים כי לא יחזרו ליעדים אלו בשנית.

 

היעדים המפתיעים שהגיעו יחסית גבוה לרשימה הם גרמניה - אליה הצביעו נשים וגברים כמעט באופן זהה ואחריה לפולין ולפריז, בירת צרפת. שלושה יעדים שנחשבים דווקא לפופולריים מאוד בקרב הישראלים, עובדה שאולי מסבירה מדוע רבים מבין הנשאלים מישראל הצביעו שלא יבקרו בהם שוב.

 

 

אם כך, אילו יעדים יככבו השנה במפת המקומות האהובים על הישראלים ואילו פחות? על השאלה הזאת ועוד רבות בתחום התיירות והתעופה, נקבל תשובות בהמשך השבוע במהלך תערוכת התיירות IMTM. ערוץ החופש של ynet יעביר בשני ימי התערוכה שידורים חיים מתוכה עם כל המרואיינים החשובים, המציגים המעניינים וההפתעות שמחכות לנו השנה ביריד הגדול.

 

 

התערוכה תתקיים בעוד יומיים בימים שלישי ורביעי 12-13.2.19 ב"אקספו תל אביב".

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: אסף רוזן
תערוכת התיירות הגדולה בישראל יוצאת לדרך השבוע
צילום: אסף רוזן
מומלצים