הסבר פניך לתייר - גרסת האירוויזיון
לקראת בואם של מאות אלפי תיירים בעוד כשלושה חודשים, עיריית תל אביב-יפו יצאה בקריאה לכל מי שמעוניין להתנדב. מדובר בכמה שעות בשבוע שלפני האירוע הגדול, כדי לעזור לתיירים לראות את ישראל באופן חיובי ואישי. "זה לא כמו עבודת צדקה, זה התפקיד שלנו". דיברנו עם המתנדבות הראשונות
העירייה מבקשת לגייס מאות מתנדבים כדי לסייע לתיירים שיגיעו לעיר לרגל האירוויזיון, שייערך במאי הקרוב. "המתנדבים יעזרו במתן שירותי מידע, בסיוע ובהכוונה וביצירת חוויה של העיר ללא הפסקה", כך נכתב בהודעה.
האם מדובר ב"מחוייבות אישית" גרסת האירוויזיון?
"זו מחשבה שתחילה עברה לי בראש כשפנו אליי, אבל סך הכל זה דבר מבורך. זה כרטיס הביקור של העיר", אומרת סימונה מרגלית (72) תושבת העיר ואחת המתנדבות הראשונות שהתגייסו לפרויקט.
"חשוב שנצליח בזה, כל תרומה של מקומי יכולה לעזור לתיירים כדי שירגישו הכי בבית שאפשר". מרגלית מתנדבת כבר עשור בטיילת תל אביב ולכן מכירה היטב את עבודת ההדרכה וההמלצות עבור התיירים שמגיעים הנה.
"זה לא כמו להעביר זקן את מעבר החצייה או עבודת צדקה", אומרת שלי בראל (17), מתנדבת נוספת, תלמידת תיכון ויו"ר מועצת התלמידים בבית הספר אליאנס תל אביב. "זה התפקיד שלנו בתור דור העתיד".
מה העבודה בעצם?
שבוע לפני האירוויזיון – אז צפויים להגיע כבר מאות אלפי תיירים, המתנדבים יסתובבו ברחבי העיר ויעזרו לתיירים להתנייד בתחבורה ציבורית, להגיע למקומות מומלצים, למסעדות ולאתרים פחות תיירותיים - לפי המלצות של מקומיים וכדומה.
ומה הקריטריונים?
"להיות בני 17 ומעלה, לדעת אנגלית ושפות נוספות, להתחייב לשתי משמרות התנדבות בנות חמש שעות כל אחת, והעיקר – להיות אוהבי תל-אביב-יפו, בעלי תשוקה לסייע לתיירים, להעניק המלצות למסעדות ולברים, ולהכיר את הפינות המיוחדות ביותר בעיר לצילומי סלפי.
"המתנדבים, שממש לא חייבים להיות תל אביבים, יזכו בצ'ופר בעבור הסיוע שלהם בתחרות הבינאומית", כך נכתב בהודעה לתקשורת.
יכול להיות שחלק מההתנדבות היא לעזור למנוע "עקיצות" במחירים?
"זה לא חדש שיש היום הרבה עושק בתחום הזה ומלא תיירים נעקצים כשהם מגיעים לכאן - בין אם נהגי מוניות או כל מיני מוכרים ונותני שירות בתחומים שונים.
"אם הם ירצו לקחת מונית, מאוד יכול להיות שאני אבוא איתם לנהג ואגיד לו שאלו בני דודים שלי ושיתנהג אליהם יפה. אני אתן להם להרגיש כמו אחים שלי כדי לתת להם את התחושה הכי טובה כשהם יגיעו לארץ".
מרגלית מספרת כי היא מאוד רגישה לעניין המחירים. "כמו שאני עושה תמיד אני אעשה גם הפעם ואתן להם טיפים לאן כדאי להגיע מבחינת מסעדות, איפה יש עסקיות או איפה יותר יקר. בעניין התחבורה, אדריך אותם לעשות רב קו או להשתמש באופניים של העירייה ולהיזהר עם מוניות או מחאפרים".
כיום ישנן אפליקציות שעוזרות לתיירים בכל מקום, זה לא מספיק?
"אפליקציות זה נחמד אבל לא מספיק, יותר נחמד שזה מגיע ממקומיים ישראלים שרוצים לעזור. אין כמו יחס אנושי", אומרת בראל ואף מוסיפה שהיא מתכוונת לתת במידת הצורך את מספר הטלפון הנייד שלה למקרה שיצטרכו להתייעץ איתה על כל נושא. "אני חושבת שבצורה הזאת העזרה הרבה יותר חמה ואישית".
"חשוב לנו בעיריית תל אביב-יפו שתושבי העיר יקחו חלק בחגיגת האירוויזיון ויזכו כמתנדבים לעקוב מקרוב ולהשתתף במגה האירוע הצפוי פה", אומר גידי שמרלינג, מנהל מינהל תקשורת והסברה והממונה על פרויקט האירוויזיון בעיריית תל אביב-יפו.
לדבריו, המתנדבים מחזיקי הכרטיס העירוני "דיגיתל", יקבלו חולצה מעוצבת שבגבה יופיעו המילים ASK ME. "כך שכל תייר המגיע לראשונה לתל אביב-יפו יוכל לקבל הדרכה ועזרה אישית מתושב מקומי. מתנדבים שידעו שפות נוספות יקבלו חולצה עם הכיתוב בשפה בה הם שולטים".
"האירוויזיון הוא הזדמנות של פעם בדור להראות את פניה היפות של מדינת ישראל לעולם. בכל הסקרים שאנחנו עושים, עולה שאחד הנכסים העיקריים שלנו, הוא שאנחנו נחמדים, מסבירי-פנים וחמים. את הנכס הזה אנחנו רוצים למנף כדי לתת לאלפי התיירים שימלאו את העיר את חוויית האירוויזיון הטובה ביותר", כך רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו.