למה זה משנה באיזה מטוס טסים?
רוצים להגיע ליעד אליו אתם טסים בלי ג'ט לג שמשבש את הלו"ז, בריאים ורעננים? יש חשיבות למטוס בו אתם טסים בעיקר כיום עם סוגי המטוסים החדשים של איירבוס ובואינג. לפניכם הסיבות לטוס חכם וחדש יותר
בשיתוף Xplorer
עומדים לעלות למטוס? יש לכם בוודאי ציפיות מחוויית הטיסה. האם ידעתם כי מלבד מרווח מושב או מערכת בידור, ישנה מערכת נוספת שלה יש השפעה ניכרת על נוחות הטיסה והיא קובעת באיזה מצב תגיעו ליעד: סחוטים ומיובשים או רעננים מתמיד.
מסתבר כי מטוסי הנוסעים נבדלים אחד מהשני בנושא הזה: המטוסים החדשים כמו הבואינג 787 הידוע בכינויו "דרימליינר" או מתחרהו האיירבוס A350 מציעים שיפור בחוויית האוויר בטיסה והמעטפת שסובבת אותנו הנוסעים.
צפו: מטוס הנוסעים החדיש ביותר בעולם נוחת בנתב"ג
למשל החברות אל על, אתיופיאן איירליינס, היינאן איירליינס, יונייטד, לאטאם ואחרות עושות שימוש במטוס הדרימליינר בטיסות מישראל, בעוד קתאי פסיפיק עושה שימוש באיירבוס A350 בטיסות להונג קונג.
אגב, גם בקו הטיסה הארוך בעולם מסינגפור אל ניו יורק, שאורך כ-19 שעות טיסה, נעשה שימוש באיירבוס A350 עם מחלקות תיירים פרימיום ועסקים בלבד. אז מה ההבדלים הגדולים?
כמו אוויר לנשימה
במרבית הטיסות, שזה אומר טיסות למרחקים בינוניים וארוכים, המטוס משייט בגובה של כעשרה קילומטרים מעל פני הים כשמחוצה לו ישנם תנאים שלא מתאימים למחיית בני אדם.
האוויר בגובה זה דליל מדי ואין בו מספיק חמצן הנדרש לנשימה. מערכת האוויר במטוס חייבת לייצר תנאי אטמוספירה נוחים, וכשמדובר בטיסות ארוכות אפילו יותר. לכן היא דוחסת את האוויר ומעשירה אותו בחמצן.
מטוס נוסעים מסורתי, מייצר לחץ ותנאי אוויר בתוך הקבינה ששווים לאלו הקיימים בגובה 8,000 רגל מעל גובה פני הים. לחץ אוויר נמוך מזה יתחיל לגרום לתופעות של מחלת גבהים שהן מסוכנות.
לעומת זאת, בדרימליינר של בואינג ודגמי ה-A350 ו-A380 של איירבוס, המערכת מייצרת לחץ אוויר גבוה יותר בתא הנוסעים. מה זה אומר? לחץ האוויר של במטוסים הללו גדול יותר ומקביל לגובה של 1.8 קילומטרים, כלומר יותר חמצן ויותר הקלה לנוסעים והפחתת תופעות של סחרחורת, טשטוש או עייפות.
במטוסים האלו, האוויר מתפזר בחלל המטוס באופן יעיל וחרישי יותר, אין צורך לפתוח את פתח המיזוג ולקבל סופת טורנדו קטנה ומחרישת אוזן שמקפיאה את הראש על מנת לקרר את שאר הגוף.
ברוב המטוסים, האוויר בתוך המטוס נשאב מתוך האוויר שנשאב למנועים ומשם נלקח למיזוג – עוד לפני שהתערבב עם דלק והובער במנוע. במטוס הדרימליינר - יניקת האוויר מבחוץ אל תוך מערכת המיזוג במטוס מתבצעת בעזרת משאבות חשמליות מיוחדות בנתיב שונה מהאוויר שמגיע למנועים. לטענת בואינג, זה גם חוסך מעט בצריכת הדלק כי כל האוויר שנשאב למנוע מנוצל ישירות לבעירה ולא נלקח ממנו למיזוג האוויר.
לחות זה בריאות
האם ירדתם פעם ממטוס עם יובש בגרון, כאב ראש או תחושת התייבשות כללית? בלא מעט מטוסים, מערכת מיזווג האוויר מזרימה אוויר יבש להחריד שמייבש את הגוף, יובש קיצוני יותר ממה שאנחנו רגילים אליו בדרך כלל.
האוויר היבש משמש גם כר נוח יותר לווירוסים שעלולים להתרוצץ בחלל המטוס, מאחר והוא מאפשר להם לשרוד זמן ארוך יותר. במטוסים החדשים, אחוז הלחות באוויר גבוה יותר וזה מתאפשר גם בזכות העובדה שהמטוס עשוי ברובו מחומרים מרוכבים ולא מתכת שעלולה להחליד.
שימוש בחומרים מרוכבים (חומרי פלסטיק עם סיבי פחמן) מגדיל את חוזק גוף המטוס ומאפשר להגדיל את שטח החלונות ולהכניס פנימה יותר אור. אור וחושך חיוניים ליצירת שינה בריאה, במיוחד כשעוברים בין אזורי זמן רחוקים ורוצים לישון בהתאם לשעות השינה ביעד.
לישון בהתאם לשעות ביעד שאתם בדרך אליו
ואם כבר מדברים על מיזוג אוויר וחלונות, ב-A350 של איירבוס יש את החלונות המוכרים לנו עם התריס המכני מפלסטיק, אותו ניתן להוריד ולחסום לגמרי את האור שמגיע מהחלון.
בדרימליינר מדובר במנגנון אחר, חדשני שמאפשר לנוסע לשנות בלחיצת כפתור אלקטרוני את מידת הכהות וליצור מצבי ביניים. אבל, גם במצב הכי כהה שיש, לא מדובר בחסימה מלאה וכשהשמש יוקדת במרום, עדיין רואים כדור בהיר קטן דרך החלון וזה גם מחמם יותר את הנוסע.
בחלק מאתרי הזמנת הטיסות, ניתן לראות מראש באיזה מטוס תבוצע הטיסה. אם יתמזל מזלכם לטוס באחד מדגמי המטוסים המומלצים, מערכת האוויר המשופרת תסייע בהפחתת תופעות הג'ט לג (יעפת) ותגיעו אל סופה של הטיסה כשאתם רעננים יותר.
כך למשל, באתר אקספלורר ניתן לראות איזה מטוס תקבלו בטיסה שבחרתם להזמין, ברגע שתעמדו עם העכבר על האייקון של חברת התעופה בפרטי ההזמנה.
לפרטים נוספים ולטיסות זולות הכנסו לאתר אקספלורר.