מתכננים לטוס רחוק? כדאי שתדעו את זה
חופשת הפסח הקרבה וחופשות הקיץ מזמנות אפשרות לטוס ליותר זמן וליעדים רחוקים יותר. מחקר חדש מראה שדווקא בטיסות ארוכות טווח רוב הסיכויים שתיאלצו לסבול משיבושים בטיסה - עיכוב או ביטול. וגם - מי הן החברות הדייקניות בעולם ואיפה ממוקמת הפעם אל על? פרטים בכתבה
מחקר חדש המבוסס על נתוני טיסות גלובליות ברחבי העולם מראה כי למעלה ממחצית מטיסות ארוכות הטווח - טיסות של חמש שעות ויותר, חוות עיכובים ו/או ביטולים.
במחקר נבדקו נתוניהן של 75 חברות התעופה הנחשבות לדייקניות ביותר בעולם, בהיבט של טיסות ארוכות טווח בשנים 2017, 2018 וכן ינואר 2019. במחקר נמצא כי ברובן המוחלט - למעלה מ-97% אחוזים מהחברות חוו שיבוש כזה או אחר.
בנוסף, כמעט שלוש טיסות מתוך כל חמש שנכללו במחקר חוו עיכוב או בוטלו. המושג עיכוב מתייחס למעל 15 דקות. משמעות הדבר היא כי כ-55% מכלל הנוסעים בטיסה ארוכת טווח חוו שיבושים בטיסותיהם. נתונים אלו עולים ממחקר של חברת "אייר הלפ" (AirHelp).
חברת התעופה הדייקנית ביותר מתוך הנבחנות במחקר היא הונג קונג איירליינס, עם רמת דיוק של 83.6%. למקום השני הגיעה קניה איירליינס עם 71.9%, ואת השלישייה הראשונה סוגרת סינגפור איירליינס עם רמת דיוק של 67%.
מצבן של חברות התעופה האירופיות לעומת זאת אינו מזהיר ואין להן כלל ייצוג בעשירייה הראשונה, המייצגת את החברות היותר דייקניות בטיסות ארוכות הטווח. חברת איבריה נמצאת במקום ה-11 עם כמעט שתיים מתוך כל שלוש טיסות שיוצאות בזמן, ברמת דיוק של 64%.
אלה הטסים עם החברות הנורדיות צפויים במיוחד לסבול מבלגן בטיסות הארוכות - חברות תעופה כמו סאס (SAS), פינאייר (Finnair) ונורוויג'ן (Norwegian) הנורווגית נמצאות על אחוזי דיוק נמוכים של 50% או פחות.
ומה קורה עם החברה הישראלית?
חברת אל על סיימה את חודש פברואר במקום ה-35 מתוך 42 חברות תעופה גלובליות בכל הקשור בדיוק המבצעי. זאת כאשר 27 אחוזים מהטיסות שלה הגיעו באיחור ליעדן וזמן האיחור הממוצע עמד על כ-42 דקות.
חודש לפני כן עמדה אל על במקום ה-18 מבין 40 חברות תעופה שנסקרו ואת שנת 2018 היא סיימה במקום ה-32, כאשר כ-30 אחוזים מהטיסות שלה נחתו באיחור ממוצע של 42 דקות.
נתונים אלה נמצאים בדוחות של חברת "פלייט סטאטס" (FLIGHTSTATS) האוספת נתונים על דיוק בהמראות ונחיתות של חברות תעופה ברחבי העולם וכן דיוק מבצעי של נמלי התעופה ברחבי העולם.
את המקום הראשון, בדיוק מבצעי, בחודש פברואר, תפסה חברת אליטליה ש-90.12% מטיסותיה נחתו ביעד בזמן, אחריה חברת איבריה ש90.02% מטיסותיה נחתו בזמן ביעד ובמקום השלישי חברת סינגפור איירליינס עם דיוק מבצעי של 90.01%.
את רשימת 42 החברות הגלובליות לפי "פלייט סטאטס" סוגרת בחודש פברואר חברת אייר קנדה שכ-47% מטיסותיה הגיעו ליעד באיחור. זאת נוכח מזג האוויר הקשה בצפון אמריקה שגרם לאיחורים בטיסות רבות. מקום אחד לפניה נמצאת חברת התעופה המצרית אגי'פ אייר שכ-43% מטיסותיה הגיעו באיחור ליעד. במקום ה-40, כלומר שלושה מקומות מהסוף, נמצאת חברת אסיאנה, כ-35 מטיסותיה נחתו באיחור.
"מספר חסר תקדים של שיבושים בטיסה"
"נוסעים בכל העולם סבלו ממספר חסר תקדים של שיבושים בטיסה עם יותר מ- 2.4 מיליון טיסות שהתעכבו או בוטלו. מדובר כאן על יותר ממחצית הטיסות שבדקנו במחקר", כך מוסרת לאורה קאוצ'ינסקי, דוברת AirHelp בישראל ומוסיפה כי סך הכל נבדקו 4.4 מיליון טיסות.
"חברות לואו-קוסט רבות ניסו להיכנס לעולם הטיסות הארוכות, אך המחקר שערכנו מוכיח כי לא קל ליישם את המודלים העסקיים, המופשטים והחסכוניים המותאמים למסלולים קצרים יותר, גם על המסלולים הארוכים שבאופן טבעי מורכבים יותר", מוסיפה קאוצ'ינסקי.
חשוב לציין כי במחקר השתתפו רק חברות תעופה עם מינימום 5,000 טיסות בתקופה הנבדקת. כל טיסה שבוטלה, או טיסות שהתעכבו ליותר מ-15 דקות נחשבו כשיבוש טיסה.
מסד הנתונים של "אייר הלפ" מורכב מנתונים על חברות גלובליות המגיעים ממגוון מקורות כגון סוכנויות ממשלתיות, מאגרים של שדות תעופה, ספקי מעקב טיסה (flight-tracking vendors), משאבים ונתונים היסטוריים וברוקרים מסחריים.
כדאי לדעת, לגזור ולשמור
אם אתם טסים בטיסות ארוכות טווח אל או ממדינה באיחוד האירופי, עם חברה השייכת לאחת ממדינות האיחוד האירופי, החדשות הטובות שאתם עשויים להיות זכאים לפיצוי של עד 600 אירו לאדם בגין שיבושי טיסה של למעלה משלוש שעות, כמו עיכוב, דחיה או סיבה אחרת בגללה נמנעה מכם העלייה למטוס על אף שהיה לכם כרטיס טיסה ביד.
בכלל חשוב להכיר את תקנות האיחוד האירופי ואת החוק הישראלי. מבחינת עיכוב או ביטול טיסה - לפי התקנות האירופיות - בטיסות של 1,500 קילומטרים מגיע פיצוי של 250 אירו, בטיסות שבין 1,500 ק"מ ל-3,500 ק"מ מגיע פיצוי של 400 אירו ובטיסות שמעל 3,500 אירו, פיצוי של 600 אירו.
לפי החוק הישראלי, בטיסות של עד 2,000 ק"מ מגיע פיצוי של 1,280 שקלים. עיכוב או ביטול בטיסות במרחק של עד 4,500 ק"מ מגיע פיצוי של 2,050 שקלים ובטיסות מעל 4,500 ק"מ - פיצוי של 3,070 שקלים.