מחיר ההושבה: כל מה שחובה לדעת על מושבים בטיסה
יותר ויותר חברות תעופה הולכות בדרכן של חברות הלואו-קוסט וגובות תשלום נוסף על בחירת המושב שלכם. קבלו מספר טיפים שיעזרו לכם להשיג מושב בחינם או לשבת יחד עם הילדים ללא תוספת
בשיתוף Xplorer
רובנו כבר מזמינים את כרטיסי הטיסה שלנו בעצמנו באמצעות האתרים השונים. לא מדובר בהליך מסובך ולרוב אנחנו חוסכים כך לא מעט כסף.
אבל אז מגיעה השאלה - האם לשלם תשלום נוסף על המושבים כדי לשבת יחד עם מי שנוסע איתנו או לתת לגורל להחליט? ומה עדיף לעשות כשיש ילדים קטנים? לאחרונה כמעט כל חברת תעופה עושה פחות או יותר מה שבא לה בעניין תמחור המושבים. ליאור קורן מאתר אקספלורר מביא מספר נתונים שיעזרו לכם לעשות סדר במשחק הכסאות ומגלה איפה מגיעות לכם אפילו כמה הטבות על מושבים שכבר שילמתם עליהם.
נתחיל בבשורה הלא ממש משמחת והיא שברוב חברות התעופה, בטח שבחברות החסך, תם עידן ההושבה ללא תשלום. אם אתם טסים לבד או שלא ממש משנה לכם איפה תשבו במטוס זה מעולה אבל העסק מסתבך כשאתם מבקשים לשבת ביחד או בשורות ספציפיות במחלקת התיירים.
בחברות רבות, גם הוותיקות וגם הלואו-קוסט כבר מבקשים מכם תשלום נוסף, מעבר למה ששילמתם עבור כרטיס הטיסה, רק על המושב עצמו. כן, גם כשמדובר במושב ה"פשוט" מבין כל המושבים במטוס.
תרצו לשבת בשורות המעט יותר מרווחות שבקדמת מחלקת התיירים או בשורת יציאת החירום? אז תשלמו כבר הרבה יותר. לעיתים מחיר התוספת לשני הכיוונים יעלה כבר יותר מכרטיס הטיסה עצמו.
הסתערו על המושבים עם פתיחת הצ'ק אין
אז איך בכל זאת אפשר לשפר את הסיכוי לקבל מושבים יחד, גם אם לא שילמנו עליהם את האקסטרה מראש? לדברי קורן, בחברות רבות ניתן לבחור את המושבים, עם פתיחת הצ'ק אין שלפני הטיסה.
"הטיפ שלי זה לעשות צ'ק אין כמה שיותר סמוך למועד שבו הוא נפתח. אם הוא נפתח 48 שעות לפני הטיסה, לא לחכות לרגע האחרון כי בחלק מהחברות מאפשרים לבחור מושב בצ'ק אין בחינם.
כך למשל בחברות סוויס ולופטהנזה תוכלו לבחור את המושבים בחינם מרגע פתיחת הצ'ק אין מהבית, רק אל תתמהמהו מרגע שההליך נפתח, שזה 23 שעות לפני מועד ההמראה.
עוד אומר קורן כי "אם רכשתם כרטיס בחברות לואו-קוסט בהן ההושבה תמיד עולה כסף, אז קודם לעשות צ'ק אין, לראות איפה הושיבו אותנו, ואם הושיבו כל אחד בצד אחר של המטוס, אז אפשר לרכוש מושב בכסף ועדיין ישארו לנו יחסית הרבה מושבים לבחור מהם".
עוד מסביר קורן כי יש חברות לואו-קוסט דוגמת איזי ג'ט שבה, אם לא הזמנתם מראש את המושבים יחד ואתם מגיעים לדלפקי החברה בשדה במצב ובו הם רואים שיש עוד מושבים פנויים בטיסה - רוב הסיכויים שהם יסכימו להושיב אתכם יחד. להבדיל מחברות אחרות כמו ריינאייר, שבה אתם תשבו בדיוק איפה שרכשתם או היכן שהחברה שמה אתכם.
גם במחלקת התיירים לא כל המושבים נולדו שווים
"במחלקת התיירים יש מלחמת מעמדות", מסביר קורן מאתר אקספלורר. "בדרך כלל השתיים-שלוש שורות הראשונות יהיו הכי יקרות, כמו גם השורה של יציאת החירום מאחר ואלו מרווחות יותר לעומת יתר השורות במחלקה".
לדוגמה בחברת אל על, אם רכשתם כרטיס מסוג ה"קלאסיק" הכולל כבר הושבה בתוכו עדיין מדובר בהושבה רק בשורות הרגילות והפחות טובות במחלקת התיירים. אם קניתם כרטיס "לייט", כאן אין מושב שכלול שמחיר ותיאלצו להוסיף עוד 15 דולר לכיוון עבור מושב.
תרצו שורה קצת יותר טובה? 20 דולר לכיוון. בשורות הראשונות או ביציאת החירום תצטרכו להוסיף כבר הרבה יותר - 60 דולר לכיוון, כשמדובר בטיסה יחסית קצרה, למשל לרומא.
בחברת ישראייר המחיר למושב רגיל 15 דולר ו-40 דולר למושב מועדף, אם תזמינו דרך אתר האינטרנט.
מבולבלים? חכו זה רק התחיל
רק בתחילת החודש הודיעה אל על על שיטת תמחור חדשה, מעבר לזו החדשה יחסית שנכנסה בשנתיים האחרונות עם שלושת סוגי הכרטיסים: "לייט", "קלאסיק" ו"פלקס". תחילה זה היה עבור טיסות לאירופה בלבד וכיום גם לטיסות בטווחים ארוכים יותר.
מה החידוש הפעם? התמחור עבור מושבים ומזוודות ישתנה לפי היעד והמרחק של הטיסה. כלומר אחידות? לא בבית ספרנו. "מדובר בתמחור דינמי", אומר קורן. לדבריו, אל על לקחה את הרעיון מחברות הלואו-קוסט כמו וויזאייר ואיזי ג'ט.
"זה אומר שאם עד עכשיו מחיר מושב עלה 15 דולר באופן קבוע, כעת המחיר יכול להשתנות לפי יעד, לפי תפוסה, לפי תאריכים, לפי מחיר הטיסה, לפי הרבה מאוד גורמים. אז אי אפשר להגיד גם מה יהיה המחיר המדויק של המושב בטיסה מסוימת".
רכשתם מושב טוב יותר? מגיע לכם עוד קצת
אם כבר הגדלתם (בהרבה יותר משקל תשעים) ורכשתם מושב מועדף יש חברות שיאפשרו לכם עוד כמה הטבות כחלק מאותו כרטיס.
בכרטיס בסיסי איזי ג'ט מאפשרת לעלות למטוס רק עם טרולי רגיל, אבל אם תרכשו מושב XL, שזה אומר בשורות הקדמיות או ביציאת החירום, מושב שהוא כמובן גם יקר יותר (30-40$ לעומת 5-10$ למוש רגיל) אז תוכלו לעלות למטוס גם עם תיק קטן, תיק גב או תיק מחשב ועדיפות לעלות למטוס ראשונים.