שתף קטע נבחר

העקיצה של חברות התעופה שפושטות רגל

WOWair שנסגרה אתמול ידעה במשך חודשים שהיא בקשיים, אך המשיכה למכור כרטיסים עד הרגע האחרון, גם כשההתרסקות הייתה בלתי נמנעת. היא לא החברה הראשונה שעושה זאת, ונראה שמדובר בשיטה. יש שומרי סף שיכולים להגן על הנוסעים, אך הם מעלימים עין

סקאלי מוגסן מייסד חברת WOWair  (צילום: רויטרס)
סקאלי מוגסן, מייסד WOWair, עם דיילות החברה(צילום: רויטרס)

לפני כמה חודשים נקלעה חברת הלואו-קוסט האיסלנדית WOWair לקשיים. היא חיפשה קונים והייתה במשא ומתן עם חברת התעופה איסלנד אייר, אך זו האחרונה עשתה בדיקות מקיפות והחליטה שלא להיכנס להרפתקה. במקומה החלה לעשות בדיקות קרן השקעות אמריקנית בשם אינדיגו פרטרנס, שכבר הצילה בעבר כמה חברות תעופה. במשך שבועות ביצעה אינדיגו בדיקות, מדי פעם היא דחתה את המועד שבו הייתה אמורה לחתום על הסכם לרכישת החברה האיסלנדית, ובשבוע שעבר היא הודיעה על הפסקת הדיונים.

 

הטיסה בוטלה או התעכבה? המדריך לנוסעים שרוצים פיצוי

  

בשלב הזה שוב נכנסה איסלנד אייר לתמונה. במשך סוף השבוע האחרון היו תקוות כלשהן כי נמצא פתרון לחברת WOWair הכושלת, אבל חלפו יומיים והתברר כי לא כך הדבר. מה שחמור בסיפור הזה הוא שבמשך כל אותה תקופה המשיכה החברה האיסלנדית למכור כרטיסי טיסה למאות אלפי לקוחות ברחבי העולם, וגם לאלפי לקוחות בישראל, תוך שהיא מפזרת הבטחות בנוגע לסיוע של משקיעים, בעלי איגרות חוב ועוד. גם אתמול (יום ה') בבוקר היא עוד סיפרה כי יש לה משקיעים, אבל לאחר זמן קצר נכנעה ונאלצה להודות: אנחנו לא טסים יותר.

מטוס חברת WOWair (צילום: shutterstock)
מטוס חברת WOWair(צילום: shutterstock)
 

את הודעת הסגירה של החברה הוציאה רשות התעופה של איסלנד, שהייתה אמורה להגן על הלקוחות ולעשות זאת כבר לפני כמה שבועות, אך לא עשתה דבר. השאלה שנשאלת במקרים כאלה היא מי בעצם אמור להגן על הנוסעים ולהזהיר אותם מפני מה שאמור לקרות. התשובה בעייתית.

 

בעבר, בישראל, חברות תעופה היו מפקידות ערבות כספית על מנת להבטיח את פעילותן, אולם נוהל זה הופסק לפני שנים רבות. ניסיון שנעשה בעבר, להקים קרן להצלת כספי לקוחות בהתאחדות סוכני הנסיעות, גם הוא לא הבשיל, בשל התנגדות משרד האוצר.

 

מההתאחדות וגם מרשויות להגנת צרכנים היה מצופה שיהיו ערות למצבה של חברת התעופה הזו, כמו גם של חברות אחרות, ויזהירו את הנוסעים. אבל כעת כבר מאוחר מדי. ראוי לציין כי גם אתרי אינטרנט בינלאומיים מובילים שידעו על מצבה של חברת התעופה לא טרחו לציין זאת בפני לקוחות שביצעו הזמנות און ליין.

 

חברת WOWair הצטרפה לרשימה ארוכה של חברות תעופה שפשטו את הרגל בשנים האחרונות, משום שלא הצליחו להסתגל לתחרות או בשל ניהול כושל. אייר ברלין, פרימרה, קובלט, גרמניה איירליינס ומונארך הן רק חלק קטן מהרשימה. כולן המשיכו למכור כרטיסים עד הרגע האחרון, גם כשהיה כבר ברור שהקריסה בלתי נמנעת. חלקן אף יצאו במבצעים מפתים שלא היה סיכוי שיתממשו במציאות.

 

WOW נוחתת לראשונה בישראל, ספטמבר 2017    (צלם: משה חרמון)

WOW נוחתת לראשונה בישראל, ספטמבר 2017    (צלם: משה חרמון)

סגורסגור

שליחה לחבר

 הקלידו את הקוד המוצג
תמונה חדשה

שלח
הסרטון נשלח לחברך

סגורסגור

הטמעת הסרטון באתר שלך

 קוד להטמעה:

 

חלוץ הלואו-קוסט שקרס בשנות ה-80

אלא שהחברה האיסלנדית עשתה עוד כמה שגיאות. אם ראשיה היו לומדים קצת מההיסטוריה של תחום התעופה, הם היו מגלים שקשה מאוד להתפתח עם טיסות לואו-קוסט ארוכות טווח, שכן כל תוספת קטנה בדלק וכל איחור קטן מגדילים את ההוצאות ומסכנים את החברה.

 

בשנת 1966, אדם בשם פרדי לייקר הקים חברת תעופה בשם לייקר איירווייז, שהייתה מהראשונות שהוגדרו "לואו-קוסט". הסיסמה שלו הייתה "!Take a Laker", והוא הציע טיסות טרנס-אטלנטיות מוזלות במיוחד והגשים את החלום האירופי להגיע לארצו של הדוד סם. במשך שנים דמותו הציורית כיכבה במדורי רכילות, במדורי עסקים ועוד. בשיאה החזיקה חברת התעופה שלו 20 מטוסים (ממש כמו השיא שנרשם לפני כמה חודשים בחברת WOWair). הוא אפילו קיבל תואר "סר" ממלכת בריטניה. בשנת 1982 החברה שלו פשטה את הרגל, והשאירה חובות של כ-866 מיליון לירות שטרלינג במונחים של 2018.

 

לייקר בפרסומת של חברת התעופה שלו  

 

סקאלי מוגסן, המייסד של חברת WOWair, רצה להיות הלייקר החדש. מי שראה את התמונות שבהן הוא מצולם ליד מטוסי החברה כמו דוגמן, עם חיוך מאוזן לאוזן, התרשם כי האיש שעשה את הונו בהיי-טק יודע מה הוא עושה, או לפחות יודע איך למכור את עצמו ואת החברה שבבעלותו.

 

בשנת 2012 הוא הקים את חברת התעופה. תוך זמן קצר החברה צמחה והפעילה 20 מטוסים, ולאחר שלוש שנות פעילות היא כבר הטיסה יותר מ-1.5 מיליון נוסעים בשנה.

 

החברה ביצעה טיסות ליעדים רבים באירופה ובצפון אמריקה, כמו גם טיסות קישור דרך נמל הבית שלה באיסלנד, ומכרה כרטיסים מוזלים במיוחד למי שיכול היה להרשות לעצמו לטוס בלי מזוודה או בלי טרולי, וגם למי שלא היה לו אכפת להמתין לפעמים שעות בנמל תעופה לטיסת המשך ולשבת אחר כך במטוס צפוף ביותר.

 

בספטמבר 2017 החלה החברה לטוס גם לישראל, לאחר שקיבלה מענק של כ-750 אלף אירו ממשרד התיירות הישראלי. WOWair הציעה כרטיסי טיסה לאיסלנד במחיר של החל מ-99 דולר לכיוון, וליעדים בצפון אמריקה במחיר של החל מ-149 דולר לכיוון.

מייסד WOWair בישראל, ספטמבר 2017 (צילום: דני שדה) (צילום: דני שדה)
מייסד WOWair בישראל, ספטמבר 2017(צילום: דני שדה)
 

בעת השקת הקו לישראל הגיע מוגסן לתל אביב וסיפר כי ביקר כאן כילד, ולא חלם שאי פעם יגיע לכאן עם חברת תעופה משלו. נראה כי לקוחות החברה לא חלמו שיישארו עם כרטיסים שאין להם כל ערך.

 

החברה האיסלנדית פעלה בישראל עד תחילת עונת החורף של 2018, ואז הפסיקה את פעילותה והסבירה כי היא צריכה להפסיק את הטיסות בחורף כדי להעביר את המטוסים ליעדים כדאיים יותר. באותה עת הבטיחה החברה כי תשוב לפעול בישראל באביב הקרוב. תאריך תחילת הטיסות נקבע ל-12 ביוני 2019, והחברה מכרה אלפי כרטיסים ללקוחות מישראל. חלקם הזמינו כרטיסים כדי לבקר באיסלנד, ואחרים רכשו כרטיסים ליעדים בצפון אמריקה, בהם ניו יורק, טורונטו, בוסטון ומיאמי. כעת הם יצטרכו להילחם כדי לקבל את כספם בחזרה.

 

חני סובול, מנכ"לית התאחדות סוכני הנסיעות, מסרה בתגובה כי להתאחדות אין מידע מעבר למה שפורסם בתקשורת ויהיה זה חוסר אחריות מצדה, הן כלפי הנוסעים והן כלפי משרדי הנסיעות וחברת התעופה, לפרסם תחזיות בהתבסס על פרסומים בעיתונות בלבד. סובול הוסיפה כי ההתאחדות העבירה מזכר לחבריה כי בהתאם לתקנות שירותי תיירות בדבר חובת גילוי, חייבים סוכני הנסיעות להעביר ללקוחות מבעוד מועד כל מידע שעשוי לגרום להם להימנע מרכישת חבילת תיור. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: רויטרס
מייסד WOW סקאלי מוגסן עם דיילות החברה
צילום: רויטרס
מומלצים