"מאוחר מדי": לראשונה בואינג התנצלה על התרסקויות מטוסיה
יצרנית המטוסים האמריקנית לקחה אחריות על שתי ההתרסקויות של מטוס ה-737 מקס שבהן נהרגו 346 בני אדם. משפחות הקורבנות הגיבו באופן מעורב. במקביל, הענקית המתחרה איירבוס הודיעה כי היא מוכנה מבחינה טכנולוגית להטיס נוסעים במטוסים ללא טייסים
חברת בואינג התנצלה לראשונה על שתי התאונות הקטלניות שאירעו בתחילת השנה במטוסי הבואינג 737 מקס של החברה שבהן נהרגו 346 בני אדם. "אנחנו מאוד מצטערים על אובדן החיים", אמר אמש לעיתונאים (יום ב') קווין מקאליסטר, מנכ"ל מחלקת המטוסים המסחריים בחברה. מקאליסטר אמר את הדברים בסלון האווירי בפריז. סוכנות הידיעות AP דיווחה כי חלק ממשפחות הקורבנות קיבלו את ההתנצלות, בעוד אחרות אמרו כי מדובר ב"מעט מדי ומאוחר מדי".
"זו שעת המבחן עבורינו", הוסיף מקליסטר. "אין ספק שזהו גם רגע מכריע עבור כולנו, זה זמן של התבוננות פנימית ובחינה עצמית. אנו לומדים לקחים כדי לוודא שתאונות כאלה לא יקרו שוב".
מדובר בצעד חריג, אך מתבקש, בנוף התעופה מצד יצרנית המטוסים האמריקנית. אומנם בואינג התנצלה על אובדן החיים בתאונות המדוברות בתחילת חודש אפריל האחרון, אך הפעם מדובר בעליית מדרגה ולקיחת אחריות.
נזכיר כי לאחר התאונה הקטלנית עם אתיופיאן איירליינס באדיס אבבה שהגיעה אחרי תאונה קטלנית נוספת בהתרסקות מטוס "ליון אייר" באינדונזיה, החליטה בואינג לקרקע עד להודעה חדשה את אותם מטוסי 737 מקס - שהיו באוויר רק כשלושה חודשים. אותו קרקוע היה משבר הגדול ביותר בהיסטוריה של חברת בואינג שפועלת יותר מ-100 שנה. המטוסים עדיין לא שבו לפעילות.
טייסים דיווחו כבר בנובמבר על התקלה במטוס הבואינג 737 מקס, שגורמת לו לצלול באופן חד ופתאומי עם הפעלת הטייס האוטומטי זמן קצר לאחר ההמראה. זו, על פי החשד, הסיבה שגרמה לשתי ההתרסקויות הקטלניות. על עצם האישור להפעיל את המטוס בלי הדרכה מתאימה אמר אז אחד הטייסים - "חסר מצפוני וכמעט פשע". טייסים דיווחו על תקלות במטוס במאגר עדויות אנונימי לטייסים ולצוותי אוויר.
"אף סכום לא ישיב את אהובי"
מנכ"ל בואינג דניס מולנבורג אמר שהוא מתנצל באופן אישי והתחייב ליישם את הלקחים מהמשבר בעבודה על מטוסי העתיד. החברה ספגה ביקורת רבה על תגובתה, באמצעות עורכי דין, לאחר ההתרסקויות, וכעת מנסה המנכ"ל לתקן את הרושם. "החברה מגיעה לכנס בפריז בענווה גדולה והיא שמה דגש גדול מאי פעם על הבטיחות בטיסה שנמצאת בעדיפות עליונה", אמר מולנבורג.
"עכשיו הם מתנצלים", אמרה נינגסי אירובאבא שהגישה תביעה נגד בואינג לאחר שבעלה נהרג בהתרסקות מטוס ליון אייר. "אף סכום כסף לא יכול להשיב את אהובי, אבל אני רוצה שבואינג תהיה שקופה יותר בתהליך הפיצויים לטובת הילדים של הקורבנות".
הקברניט אלון ויסמן התייחס בשיחה עם ynet להתנצלות בכירי בואינג. "התזמון מעלה מספר השערות", אמר ויסמן. "הראשונה היא היתכנות למתן סיוע פדרלי. כדי שזה יקרה בואינג תהיה חייבת לשאת באחריות, ומה יותר נכון מלעשות זאת בתערוכת המטוסים בפריז? הדבר השני הוא תביעות ענק. זה ברור שכרגע בואינג חשופה לתביעות ענק מצד חברות התעופה ומשפחות הנוסעים, ושואפת להגיע להסדר. ייתכן שחלק מאותו הסדר הוא לקיחת אחריות מלאה. ושוב, תערוכת המטוסים בפריז היא הזדמנות מצוינת לכך. חשוב לציין שאלו השערות, וכרגע רב הנסתר על הגלוי".
ובתוך כך, איירבוס, יריבתה המושבעת של בואינג בשוק התעופה, עוסקת בדברים נעימים יותר. סמנכ"ל המכירות של החברה כריסטיאן שרר אמר במהלך הסלון האווירי כי לענקית התעופה יש כבר היכולת הטכנולוגית להטיס נוסעים במטוסים ללא טייסים, וכי היא פועלת כדי להסדיר את העניין מבחינה רגולטרית ומבחינה תדמיתית בקרב הנוסעים. "זה לא עניין של טכנולוגיה", הדגיש. בריאיון ל-AP הוסיף שרר ואמר כי החברה מקווה להתחיל למכור מטוסי נוסעים היברידיים או חשמליים בסביבות שנת 2035.
הישראלים מפחדים לטוס?
בסקר שערכה חברת גוליבר עבור ynet לאחר התרסקות מטוס אתיופיאן איירליינס כשליש מהנשאלים השיבו כי יתחילו לבדוק את דגם המטוס איתו הם עומדים לטוס. הסקר נערך באמצעות מכון רושינק ובקרב מדגם אקראי ארצי מייצג של 501 משיבים. 47% מהנשאלים השיבו כי יחששו יותר מבעבר לעלות על טיסה. 45% מהנשאלים אמרו שאמנם יחששו יותר מבעבר, אבל בכל זאת ימשיכו לטוס. 2% בלבד טענו כי לא יעלו יותר על טיסות כלל.
נשים חוששות יותר לעלות על טיסה (57%) בהשוואה לגברים (44%). נראה כי דווקא הצעירים חוששים יותר מהמבוגרים, כך למשל 58% מהנשאלים בני 29-18 חוששים לעלות על טיסה, בעקבות ההתרסקות, זאת בהשוואה ל-49% מבני 50 ומעלה.
מנכ"ל גוליבר זיו רוזן אמר כי "אין ספק שלאחר אירוע כל כך טראומתי של התרסקות, בעיקר כאשר מטוסי הבואינג מקס עדיין מקורקעים, נוסעים חוששים מעט ומתעניינים בדגם המטוס. אנחנו חיים בעידן שבו הצרכן הישראל טס שלוש-ארבע פעמים בשנה ובזכות מחירי טיסות זולים במיוחד, החופשה הפכה לדבר נגיש לכל ולכן אנחנו בהחלט מאמינים שהנוסע הישראלי אומנם יהיה מעתה יותר זהיר ויבדוק באיזה מטוס הוא עומד לטוס, אך עדיין לא יוותר על החופשות שלו במהלך השנה".