שתף קטע נבחר

אחרי יותר מ-30 שנה: המכתש הקטן הוכרז כשמורת טבע

זה התחיל לפני 36 שנה וסוף סוף זה קרה: המדינה הכריזה על המכתש הקטן כעל שמורת טבע. מרשות הטבע והגנים נמסר: "מתרגשים מאוד. כעת ניתן יהיה לאפשר ל-400 אלף מטיילים לטייל במכתש הקטן"

 

 

שר האוצר משה כחלון, אשר אחראי על מינהל התכנון, חתם ביום חמישי על האישור שמכיר באופן רשמי במכתש הקטן (שנקרא רשמית מכתש חֲצֵרָה) כשמורת טבע. ההליך שהוביל להכרזה נמשך יותר מ-30 שנים בשל התנגדות ראשי המערכת הביטחונית, שכן חלק מהשמורה כוללת את השטחים של הקריה למחקר גרעיני (קמ"ג).

המכתש הקטן חצרה (צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
המכתש הקטן(צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
  

המכתש הקטן נמצא בחלקו בשטח הסגור של קמ"ג ואנשי הרשות ניהלו עם ראשי מערכת הביטחון מו"מ ממושך. בשנה האחרונה הם ערכו עמם סיור בשטח כדי שיבינו את ערכי הטבע הייחודיים של השטח. "במהלך הסיור הגיעו שבעה נשרים ופשוט עשו מטס מעלינו", סיפר מנהל מחוז דרום ברשות הטבע והגנים גלעד גבאי. "זה היה שובר השיווין. גם הם הבינו את עוצמת המקום הזה והחשיבות של העניין".

 

הראל בן שחר, מנהל מרחב הערבה, רשות הטבע והגנים הגיב לעניין בריאיון לאולפן ynet:

 

התהליך הזה התחיל לפני 36 שנה, מה עיכב את זה כל כך הרבה?

"המכתש הקטן היה חלק משמורת טבע מדבר יהודה, אבל בשל היותו כחלק סגור של משרד הביטחון, היו לזה המון קשיים. נאלצנו בזמנו להפריט אותו משמורת מדבר יהודה ולאט לאט לטפל בכל ההתנגדויות שהיו לנו. והשנה השגנו את זה, אנחנו מתרגשים מאוד".

 

מי היה הגורם המרכזי שהתנגד?

"משרד הביטחון. חלק מהמכתש הקטן הוא שטח צבאי סגור, ונאלצנו להגיע להבנות כיצד לתפעל את השטח הזה שהוא גם שמורה וגם חופף עם שטח סגור. מה שחשוב שהצלחנו לפתור את העניין הזה ולאפשר ל-400 אלף המטיילים שמגיעים כל שנה להסתובב באזור המכתש הקטן, לטייל בשמורה מוכרזת שמאפשרת לנו לטפל באזור הזה בצורה מלאה".

 

הבנו שבשנים האחרונות הוזרמו לשם כל מיני חומרים בעיתיים. זה צפוי להשפיע על המבקרים, על השמורה?

"אני לא מכיר את המידע הזה, אני חושב שזה יותר רכילותי, המכתש נקי ובטוח למטיילים. אין בעיה לטייל בו".

 

העובדה שהמכתש הופך לשמורת טבע, איך זה הולך להשפיע על כל מרקם החיים שם? גם על המבקרים

"זה מאפשר לנו בצורה מלאה לטפל בו מקצה לקצה: קליטת קהל, לפתח חניוני לילה, להכשיר מסלולי טיול חדשים, כמובן בכל ההיבט האקולוגי - לטפל בבעלי החיים שיש שם, לבצע מחקרים יותר עמוקים".

המכתש הקטן חצרה (צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
המכתש השלישי בגודלו בנגב(צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
 

אנחנו יודעים שחלק מהשטח הזה שייך לכור הגרעיני, קרית המחקר, איך זה צפוי להשפיע על המבקרים, מותר להתקרב לשם?

"זו הסוגיה שעמדה על הפרק בנושא הכרזת השמורה. חלק מהמכתש הוא אכן בתחום סגור של הקריה המחקרית. הגענו איתם להבנות, חלק מהשטח לא יהיה נגיש למטיילים. זה בסדר, זה גם משרת את האינטרסים האקולוגיים של המכתש.

 

"המכתש הוא גם אזור שאסור לטוס בו, מה שמאפשר לחלק מבעלי החיים להסתובב שם ללא מטרדים, בעיקר לעופות דורסים ולנשרים. המכתש מהווה אחד מבתי הגידול החשובים לקינוני הדורסים בישראל, ובסופו של דברנוצר פה מצב שהוא סוג של WIN-WIN". 

 

שטח השמורה מתפרש על פני 61 אלף דונמים. המכתש הקטן הוא השלישי בגודלו מבין חמשת מכתשי הנגב אשר מהווים תצורה גיאולוגית ייחודית בכל העולם. מדובר במכתש אירוזי (מכתש סחיפה) שמקיים מערכת אקולוגית מיוחדת של צומח ובעלי חיים כגון יעלים ונשרים המצויים בסכנת הכחדה.

מפה המכתש הקטן (Google Maps)
מפה המכתש הקטן(Google Maps)
זהו המכתש המזרחי בסדרת המכתשים שנוצרו בקמרי הר הנגב. צורתו כמעט מעוגלת, אורכו המירבי מגיע לכשמונה קילומטרים, רוחבו לכשישה קילומטרים ועומקו לכ-400 מטרים. כ-400 אלף מטיילים פוקדים את מסלולי הטיול במכתש הקטן ובסביבתו מדי שנה. המכתש הגדול ומכתש רמון כבר הוכרזו בעבר כשמורות טבע.

 

באופן אירוני, העיכוב בהכרזה על האזור כשמורה הוא גם זה שהגן על הטבע וסייע למכתש לשמש מקום מפלט לבעלי חיים רבים, בהם נשרים שנהנו מהעובדה שהשטח סגור לטיסה.

המכתש הקטן חצרה (צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
בית לבעלי חיים רבים(צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)

המכתש הקטן חצרה (צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
נשר עף מעל המכתש(צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)

פנינת טבע נדירה (צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
פנינת טבע נדירה(צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)

המכתש הקטן חצרה (צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
חסידה במכתש הקטן(צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים)
  

מרשות הטבע והגנים נמסר כי "המכתש נחשב לערך טבע בעל חשיבות עולמית בזכות ייחודו הגיאולוגי ויופיו המרהיב. במכתש מתקיימת מערכת אקולוגית מיוחדת של צומח ובעלי חיים כגון יעלים, דורסים ונשרים ומגוון טורפים. במיקומו ומאפייניו הוא מקשר בין אוכלוסיית יעלים ממרכז הנגב למדבר יהודה. מדובר באזור קינון חשוב ונדיר לנשרים ועופות דורסים אחרים, המצויים בסכנת הכחדה".

 

קטע משביל ישראל עובר בשטח המכתש הקטן, ומסלולי הטיול המוצעים במקום כוללים מסלולים רגליים, ביניהם מעלה עלי, מעלה חצרה ומצפור מכתש קטן. מנכ"ל רשות הטבע והגנים שאול גולדשטיין אמר כי "מרגש שאחרי 36 שנים המכתש הקטן על נופיו הקסומים, צבעיו העזים ומסלולי הטיול המיוחדים שבו מקבל הגנה כערך ישראלי שמור. אנו מודים לשר האוצר משה כחלון, ליו"ר קבינט הדיור זאביק בילסקי ולדלית זילבר ראשת מינהל התכנון".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים
המכתש הקטן
צילום: ג'ורג'י נורקין, רשות הטבע והגנים
מומלצים